HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Apropå hon & han
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/09/10 :  15:48:13  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Här är texten från mässkatalogen för er som inte var med på Arken, apropå spörsmålen om könsroller. Hur många hifiaffärer hittar ni gubbs som ni kan ta med sambon/frun till egentligen?.....

Den svenske hifipojken och hans fru…

Jag äger tillsammans med två andra kamrater ett "forum" på nätet. Det behandlar huvudsakligen 2-kanals hifi. På denna sida diskuterar man high end, hififilosofi, byggprojekt i både enklare och svårare tappningar, rådfrågning om vilka prylar som är bästa köp, sågar hifitidningar i parti och minut (ni vet, "de är alla köpta och testerna är kass"….), lägger in bilder på sitt system och - naturligtvis - blir osams så hårtussarna flyger i cyberrymden. Vi är dock 5 moderatorer som håller allt på rätt köl!

I det hela kan man kanske säga att vi har ett tvärsnitt av den svenska hifiankdammen närvarande. De som är lite mer intresserade än genomsnittet vill säga. Fast skaran krymper.

Vad gör då "branschen" för att motverka detta?

Jo, man slåss om format! Tiden går, nu har de slagits i flera år och de som till slut struntar i vilket blir bara fler. Det finns så mycket annat att lägga sin tid och sina pengar på. Under tiden tankar man ned sin musik från nätet. Den ljudstandarden blir ny norm. För många av oss är det ofattbart. För de som levt med detta i 5 år nu är det vi som är de ofattbara…..

Den svenska hifigrytan är trots allt synnerligen levande. Men det märks att intresset är mansdominerat. Tekniksnack, prestige, pengar, argument för och emot, klassiskt manliga sätt att "umgås" på. Den svenska hifigrytan är således bestående av pojkar i olika åldrar. Pojkarna blir män vad det lider (inte alla, men rent generellt de flesta…) och sätter bo. Ojoj. Sätter bo. Nu inträder en fas - eller skall vi säga den sista fasen - i en hifinörds liv. Det kallas för flickor. Flickor som blivit kvinnor och nu är med och delar ansvar för pengar, boende, vänkrets, framtidsdrömmar, pensionssparande… Ridå hifiintresse?

Det behöver inte vara så. Vi män är dock förfärligt dåliga på att själva tycka vårt hifiintresse är seriöst. Hur skall då våra närmaste uppfatta det? Kvinnor är mer smarta än män. Detta är ju allmänt känt men jag upprepar det i alla fall. Kvinnor är smartare än män. De vet hur man motiverar en samvaro, en penningström, tidsåtgång eller vad det nu kan handla om. För att VI skall må bra, för att BARNEN- - -, du har ju redan en förstärkare, är inte den bra?…. För de allra flesta finns det ju dessutom en begränsad mängd pengar att ösa ur. Båt, bil, (du vill alltid ha en nyare och vill byta oftare än frun…), semester, renovering, nya vitvaror (hur ofta vill du byta dessa?)

Hifiintresset ses rent allmänt som en kvarleva av ungdomens habegär och prylvansinne, vi är förlorare vid första anhalten. Högtalare skall vara små och stå i hörn. Nu har ni varit och handlat på IKEA för 8 tusen och hon har sytt volanger och målat pallar dalablå i en smakfullt brytande kulör mot de vinröda sofforna. Det är INTE läge att prata om hifirack, högtalare 1,5 meter ut från bakväggen och för farao - glöm allt vad kablar heter!!!

Tro nu inte för allt i världen att jag är oförstående inför kvinnors rent generella avighet mot hifipengar, hifiestetik, hifitid och hifikamrater. Ni har - slöfockar, lowlifes och toffelhjältar! - inte VISAT hur kul detta kan vara! Ni har heller inte MOTIVERAT vare sig henne eller er själva. Jaha undrar ni, hur gör man det då?

Ja, nu är det nästa fråga på tapeten. Hur gör man det? Gå till en vanlig svensk hifibutik. Hitta en som har personal som är trevlig, soffa att sitta i och bjuder på ett trevligt snack och en kopp té eller kaffe till både dig och frun. Ja, nu börjar ni förstå vartåt det lutar. Den butiken var inte så lätt att hitta….

Detta är pojkarnas gata och prylarna säljs på pojkars vis, stående med på sin höjd en plastmugg snabbkaffe i handen som skållar händerna medan de funderar på att köpa en pryl för kanske både 5, 10 eller 80 tusenlappar!

Så - slöfockar, lowlifes och hemmablinda butiker!! - ta er samman och erbjud även kvinnorna en plats. Det är synnerligen lönande för butikens överlevnad. Gillar de Toni Holgersson, så SPELA Toni Holgersson för farao! Slit ut de gamla svettluktande heltäckningsmattorna, måla upp med lite fina och ljusa färger och ha lite beredskap för de frågor kvinnor i början ofta har. "Varför skiljer det så mycket i pris mellan den och den"… Ett skevt leende i samförstånd mellan dig som säljare och mannen/kunden i det ögonblicket (lite överseende gentemot det ovetande könet) och du har förlorat en kund för all framtid. Eller du har förlorat hans fru - vilket ofta kan vara precis detsamma.

Kräv att ditt intresse måste få ta plats (och pengar) men invig henne först i hifi:ns positiva mysterier, ge goda exempel, spela favoritmusik för henne, förklara på ett sätt som inte handlar om bipolära transistorer…. Gör en budget för dina hifipengar. Det kostar nämligen pengar varje år att vara hifiintresserad. Sitt hemma och drick ett gott vin i stället för att gå en krogsväng. Överskott VARJE kväll det händer, ca tusen spänn om man inberäknar taxi, middag, lite barhäng och så något inträde. Om du lägger hälften av överskottet på hifi blir det en bunt tusingar per år, inte sant?

Min fru låter mig ha husets största rum i fred. Där står min anläggning och tre skinnfåtöljer. Inget mer.

Utanför fönstret gåt 38 hästar som är hennes, men det är en annan historia…..

Ingemar "Sladd" Carlsson
www.hififorum.nu


- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/10 :  15:59:16  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by sladd



Dr Kablage har härmed själv bekräftat mitt påstående om att han numera är en liksom landsfaderlig statsman, förvisso insnärjd i sladdar, men va fan...

Ynk,
jag har ju bara en sketen tvåa (som jag trivs jättebra i) den vill jag inte förlora. Förr i världen bodde det familjer med kanske två till fem barn i dessa lägenheter. (40-talet)
Nu, anser jag inte ens att det skulle få plats ett kjoltyg! (50 kvm)

Nä, särbo är väl vad som jag kan tänka mej. Inte fasen skulle ens den mest förstående sambo finna sej i att sitta i sovrummet och virka när jag sitter i vardagsditot och spelar ångestmusik av'ndär otäcka Arnold Schönberg eller va han hette...

Mitt ex hade ungefär samma musiksmak som jag, men Schönberg fick jag bara spela om hon var ute...

Mvh
Strmbrg,


Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/09/10 :  15:59:55  Show Profile Send n/a a Private Message
Dirty music i Kristianstad. Där har du din butik. Ofta tjejer som är inne i affären, även om det ändå är flest män. Men dirty är inte dum han, för han har SKIVFÖRSÄLJNING i sin hifi affär.. Beggade och nya! Hade han ENBART sålt hifi hade där inte varit ett fruntimmer i affären. Men när tjejerna frågar om en skiva är bra, sätter Dirty på plattan på en fin anläggning och tjejerna förstår då... (ok det tar lite tid) att musik blir roligare med Hifi. Sen är det en otvingad affär där man bara kan gå ner o snacka några timmar o sedan dra hem o käka. Inget säljhysteri, utan sann entusiasm.

Där har ni lösning eller åtminstone en början!



<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/10 :  16:15:17  Show Profile Send P.P a Private Message
Var* kan man hitta den där Dirty???

*alltså mer precist

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/09/10 :  16:18:39  Show Profile Send n/a a Private Message
Dirty hittar man i Kristianstad mitt emot stats biblioteket.
Öppet:
Tis 17:00 -->
Fre 15:00 -->
Lör förmiddan -->

Klart värt ett besök... *reklam**reklam**reklam**reklam**reklam*



<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/09/10 :  16:37:44  Show Profile Send niklass a Private Message
Tack Sladd för lite underbar läsning! :)
kändes väldgit klarsynt och trevligt framställt, lite putsat men det går det ju åt om det ska i tryck.
jag har lyckats fått ett rätt stort rum i huset som vi ska flytta in i snart :) men det var många spikar med huven d i den texten.

ranefjord: Det där låter ju som ett mkt trevligt ställe som jag tror att jag ska besöka ngn gång i höst. Var på ett annat ställer inne i småland som hade en mkt skön attityd till att sälja hifi... vi fick varsin fotölj jag o min polare o en läsk och fria händer att lyssna runt :) fantastiskt skönt att kunna handla hifi på det sättet, vi fick ju smyga runt och lyssna på alla de dyraste grejorna och allt sånt där kul!
och mkt p g a deras bemötande så köpte min polare ett par högtalare där. (just det ultimate i vimmerby var det)

/n

despite all the rage, I'm still just a rat in a cage
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/09/10 :  17:35:32  Show Profile Send dax a Private Message
Tog med damen till en Hifi-butik för ett antal år sedan, det var faktiskt Hifi-klubben. Blev väl ok bemötta, det sattes fram två stolar, men jag tror inte ett enda ord från säljaren var riktigt mot någon annan än mig! Efter en stunds lyssnande var det bra för denna gång, men de klyschorna herr säljare rapade upp får jag fortfarande uppleva i hemmet ibland, dock med en viss underliggande sarkasm:

Det blir lite mer live!
Det blir lite mer kropp!
Det känns mer Hifi-mässigt!

Bör väl tilläggas att det inte har blivit något mer gemensamt besök sedan dess!

Go to Top of Page

Girl
Member

137 Posts

Posted - 2002/09/10 :  18:21:08  Show Profile Send Girl a Private Message
Hej igen..

Värst vad debatten tagit fart under dagen....
ang hon och han...

Kul att kanske få insyn i hur andra har det.
Som jag skrev tidigare i dag...så tycker jag som sladd att det är (hos par, vars dam är ointresserad) mannen som får försöka "visa upp" sitt intresse, om han vill få gensvar, kan annars vara svårt att bli intresserad av nått man aldrig tidigare brytt sig om.(och virse versa, om damen har ett dyrt och annourlunda intresse).

Jag tror inte tjejer är tekniskt intresserade från början.
Det är nått som måste nötas in(och då måste hon iofs va intresserad av att lära)och sen kommer det av sig själv...att man frågar och sätter sig in i saker.

Så var det för mig iaf..
För ett 2 år sedan annsåg jag att min lilla kompakt stereo räckte.
Bra ljud och bas m.m...(ha ha ha,kan man tycka nu )
Kostade 3000 kr för typ 10 år sedan....

Men med tiden har jag läst och blivit inpräntad att det finns BRA HÖGTALARE OCH BÄTTR LJUD m.m
Och har fått hem dyra och stor system och högtalare...
tyckte i början att det var idiotiskt!
Men nu har jag läst hifi på toaletten i 2 år(alla andra roliga tidningar försvann!!) och fått hem mer apparater och asdyra sladdar...m.m och faktiskt omedvetet fått lärdom och blivit intressedad.

Nu var jag på mässan...oj oj oj det som jag tidigare tyckt var dyrt osv..så rätt så blekt ut nu.
Deseutom såg JAG typ QRS och AUDIONORD SAKER...dom vill man ju ha!
Kunde man inte tro förut att jag skulle säga...

Så det lönar sig att få frugan med sig...

Usch,...vad virrigt...hoppas ni fattar ändå..


//Girl



// Alla barn i början...//
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/10 :  18:39:34  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Girl

Hej igen..

Värst vad debatten tagit fart under dagen....
ang hon och han...

Kul att kanske få insyn i hur andra har det.
Som jag skrev tidigare i dag...så tycker jag som sladd att det är (hos par, vars dam är ointresserad) mannen som får försöka "visa upp" sitt intresse, om han vill få gensvar, kan annars vara svårt att bli intresserad av nått man aldrig tidigare brytt sig om.(och virse versa, om damen har ett dyrt och annourlunda intresse).

Jag tror inte tjejer är tekniskt intresserade från början.
Det är nått som måste nötas in(och då måste hon iofs va intresserad av att lära)och sen kommer det av sig själv...att man frågar och sätter sig in i saker.

Så var det för mig iaf..
För ett 2 år sedan annsåg jag att min lilla kompakt stereo räckte.
Bra ljud och bas m.m...(ha ha ha,kan man tycka nu )
Kostade 3000 kr för typ 10 år sedan....

Men med tiden har jag läst och blivit inpräntad att det finns BRA HÖGTALARE OCH BÄTTR LJUD m.m
Och har fått hem dyra och stor system och högtalare...
tyckte i början att det var idiotiskt!
Men nu har jag läst hifi på toaletten i 2 år(alla andra roliga tidningar försvann!!) och fått hem mer apparater och asdyra sladdar...m.m och faktiskt omedvetet fått lärdom och blivit intressedad.

Nu var jag på mässan...oj oj oj det som jag tidigare tyckt var dyrt osv..så rätt så blekt ut nu.
Deseutom såg JAG typ QRS och AUDIONORD SAKER...dom vill man ju ha!
Kunde man inte tro förut att jag skulle säga...

Så det lönar sig att få frugan med sig...

Usch,...vad virrigt...hoppas ni fattar ändå..


//Girl



// Alla barn i början...//

Någon gång måste man se ljuset

//dole\\

"MEGA-BRAK-DÖD-PÅ-EN-EFTERMIDDAG-METAL"
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/09/10 :  18:48:26  Show Profile Send Bland a Private Message
Det går att få henne intresserad av hifi. I början såg hon hifi som lådor som tog plats, idag uppskattar hon bra ljud. Jag gjorde som sladd skrev; Vi spelade Lionel Ritchie i evigheter (en skiva, suck) men idag förstår hon vad det handlar om.

Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2002/09/10 :  19:12:04  Show Profile Send bjarne a Private Message
Det gäller att ta vara på de svaga ögonblicken! Efter köp av stuga råkade frun säga..."så länge jag får ha det här, får du köpa hur många högtalare du vill." Den stugan säljer man inte!

Var det en kvinna som uppfann sub/sat-systemen?

bjarn
Go to Top of Page

n/a
deleted

185 Posts

Posted - 2002/09/10 :  19:12:43  Show Profile Send n/a a Private Message
Sladd
Dina visdomsord i ärendet visar på insikt och hur man får ett gäng hästar att hjälpa friden .

En ridinstruktörs make en gång Flyinge ...

Bästa ..
Lech

Go to Top of Page

HenkesHiFi
Member

60 Posts

Posted - 2002/09/10 :  19:55:16  Show Profile Send HenkesHiFi a Private Message
Jag såg det som en stor framgång att frugan från tvättstugan nära vardagsrummet häromdagen sade till mig när jag hade en vanlig nicam sändning från TVn påslagen (någon film med mycket prat):

"Vad sa du?" (fru)
"Eh, inget" (man)
"Det lät precis som du sa något. Nu med de där nya högtalarna låter det precis som om någon är i rummet ibland, inte alls som ljud från TVn"

Nu var det ju TV-ljud denna gång men nog känns det som om det finns förutsättningar att leda in frugan på diskussioner om inte också hennes nya favoritskiva (Darren Hayes, Spin) OCKSÅ låter mycket bra...

Förhoppningsvis kommer hon då att säga "nja..." ty, som jag skrivit om på forumet, jag har en mismatch i systemet (Philips DVD + Arcam A85, Audivector M3 Super). Kanske kan lyckar övertyga henne om en behovet av en ny CD after all...:-)

Henke

Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/09/10 :  20:39:32  Show Profile Send linkan a Private Message
Mitt intresse började på allvar för 4 år sen då frun "krävde" bättre ljud så då var karusellen igång. Numera så är det fortfarande så att då man lånar hem nåt nytt inför köp så säger hon att bara det låter lika bra eller bättre än innan så är det OK.
Att besöka hifi-affärer är kanske inte att rekommendera eftersom det ofta uppstår diskussioner om varför det låter dåligt osv, hon är inte lika tolerant mot "snack" som jag är.
Men hon är inte det minsta intresserad av hur det funkar bara jag förser henne med bra musik som låter bra så är allt frid och fröjd.
Har dessutom vissa synpunkter på design så att "sälja" in nåt istället för rörstärkare var inte lätt men det löste sig så pass bra att jag kan behålla dessa och använda dem på nedervåningen i huset (blev inte direkt lessen att få behålla dem) och de ersätts snart av en Sim Audio Moon I-5:a

Linkan

Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/09/10 :  23:26:40  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
[quote]Originally posted by sladd

Här är texten från mässkatalogen för er som inte var med på Arken, apropå spörsmålen om könsroller. Hur många hifiaffärer hittar ni gubbs som ni kan ta med sambon/frun till egentligen?.....
genomsnittet vill säga. Fast skaran krymper.ETC ETC

Utanför fönstret gåt 38 hästar som är hennes, men det är en annan historia…..

Ingemar "Sladd" Carlsson
www.hififorum.nu


[maroon]- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -<


Tja Sladd mfa

Som en modern icke taliban i Sverige så inhandlar jag givetvis min hifi i koncensus med frun.
Steg 1.Jag brukar först ta med henne till High Fidelity i Stockholm, dät vänder de sig alltid endast till mig, och efter att min fru hört deras "dammsugarförsäljningssnack" ett par timmar så går hon med på vad som helst bara vi går där ifrån.
Steg 2. Vi går sedan till den affären som jag tänkt handla i från början t ex Pause i Stockholm, där är de alltid trevliga mot min fru.
Steg 3. Jag ber diskret försäljaren att ta fram de fulaste/dyraste produkterna han/hon har t ex Rotels största slutsteg. Jag påtalar envist för min fru att det är den här produkten jag vill ha. Därefter ber jag försäljaren att ta fram det som jag hade tänkt köpa från början, dvs en snyggare/lite billigare produkt. Har jag tur så hör min fru också att den låter bättre än det första åbäket.
Steg 4. Vi når konsecus och handlar den billigare/snyggaste produkten och blir båda nöjda och glada.

Svårare än så här är det inte.

"det van inte vet lider man inte av"

Mvh
Kenth

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/11 :  00:14:34  Show Profile Send ekman a Private Message
P.P.P.P.PMS

Go to Top of Page

Girl
Member

137 Posts

Posted - 2002/09/11 :  01:14:15  Show Profile Send Girl a Private Message
Hej.

Kul......att höra om era fruar och tips på bra butiker m.m
Synd dock att vissa inte kan detta för vad det är, utan att behöva kommentera utan att ha vettigt att säga...

nej du! stort plus till alla killar/män under denna tråd som
berättar och delar med sig...för dom flesta lever ändå familjeliv
där man bör vara 2 om beslut m.m

Tänker fortfarande berömma SLADD! Han står för sina vettiga åsikter.
Och när han skriver.....har han nått att skriva om.
inte bara...1-9 st bokstäver....

//girl

// Alla barn i början...//
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/09/11 :  01:28:42  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
Originally posted by Ranefjord

Dirty music i Kristianstad. Där har du din butik. Ofta tjejer som är inne i affären, även om det ändå är flest män. Men dirty är inte dum han, för han har SKIVFÖRSÄLJNING i sin hifi affär.. Beggade och nya! Hade han ENBART sålt hifi hade där inte varit ett fruntimmer i affären. Men när tjejerna frågar om en skiva är bra, sätter Dirty på plattan på en fin anläggning och tjejerna förstår då... (ok det tar lite tid) att musik blir roligare med Hifi. Sen är det en otvingad affär där man bara kan gå ner o snacka några timmar o sedan dra hem o käka. Inget säljhysteri, utan sann entusiasm.

Där har ni lösning eller åtminstone en början!
Verkar som man får köra till KRISTIANSTAD nån gång.Säljer han vinyl också?












<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..



<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>>
Nostalgi är kul och rören glöder
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/11 :  01:34:45  Show Profile Send dole a Private Message


Jag tycker att det är upp till var och en att skriva hur mycket text man vill.
Och lite kall prat har inte skadat någon hittills.
Däremot att skriva inlägg för att tala om hur korkad man är bara för att man citerar någon med några få ord tycker jag är tråkigt.

//dole\\

"MEGA-BRAK-DÖD-PÅ-EN-EFTERMIDDAG-METAL"

Edited by - dole on 2002/09/11 01:38:47
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/11 :  08:43:48  Show Profile Send P.P a Private Message
Dole:
My misstake. Din text syntes inte i P.P's webbläsare av någon anledning. När P.P citerade så syntes den dock och när P.P kollade i en annan webbläsare. Undrar varför Opera beter sig så? Den ska ju vara den läsare som följer standarderna bäst.

En liten fråga till de som ansvarar för forumet:
Testar ni bara med IE eller även andra webbläsare när ni utvecklar forumet?


Edited by - P.P on 2002/09/11 09:00:56
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2002/09/11 :  09:07:16  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har under sommaren renoverat min källare där min anläggning huserar. Mina arbetskamrater har hört många historier om hur det gick till och några bad att få komma hem och se & höra resultatet.
Nu har 4 personer varit hemma och lyssnat och några slutsatser är lätta att dra: De som är genuint intresserade av MUSIK är lätta att och intressera för HIFI. Även om ingen använde våra ord så kom kommentarer typ, de "namn på band" står här inne framför oss, han står stilla precis i mitten, här kan man ju slappna av etc osv

Vi vill gärna få våra partners att höra hur bra det låter men sanningen att säga så bryr mycket få sig, däremeot om vi hela tiden berättar om MUSIKEN kan vi gensvar och till slut en acceptans för vår hobby.

Micke

Rökigt skall det vara
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/11 :  10:09:09  Show Profile Send Per a Private Message
det där var trevligt och förnuftigt skrivet.
att dela med sig av sitt intresse och få den sämre hälften att acceptera och/eller förstå borde ju vara en förutsättning för att intresset skall kunna utvecklas. delad glädje å allt det där och delad insikt. man blir visare tillsammans.

häst är bäst på ängen

sayonara

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/11 :  12:15:15  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
quote:
Tja Sladd mfa

Som en modern icke taliban i Sverige så inhandlar jag givetvis min hifi i koncensus med frun.
Steg 1.Jag brukar först ta med henne till High Fidelity i Stockholm, dät vänder de sig alltid endast till mig, och efter att min fru hört deras "dammsugarförsäljningssnack" ett par timmar så går hon med på vad som helst bara vi går där ifrån.
Steg 2. Vi går sedan till den affären som jag tänkt handla i från början t ex Pause i Stockholm, där är de alltid trevliga mot min fru.
Steg 3. Jag ber diskret försäljaren att ta fram de fulaste/dyraste produkterna han/hon har t ex Rotels största slutsteg. Jag påtalar envist för min fru att det är den här produkten jag vill ha. Därefter ber jag försäljaren att ta fram det som jag hade tänkt köpa från början, dvs en snyggare/lite billigare produkt. Har jag tur så hör min fru också att den låter bättre än det första åbäket.
Steg 4. Vi når konsecus och handlar den billigare/snyggaste produkten och blir båda nöjda och glada.

Svårare än så här är det inte.

"det van inte vet lider man inte av"

Mvh
Kenth






hehe, smart krigsföring=) måste jag testa nån gång=) hihihi

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/09/11 :  14:14:26  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Tja Sladd mfa

Som en modern icke taliban i Sverige så inhandlar jag givetvis min hifi i koncensus med frun.
Steg 1.Jag brukar först ta med henne till High Fidelity i Stockholm, dät vänder de sig alltid endast till mig, och efter att min fru hört deras "dammsugarförsäljningssnack" ett par timmar så går hon med på vad som helst bara vi går där ifrån.
Steg 2. Vi går sedan till den affären som jag tänkt handla i från början t ex Pause i Stockholm, där är de alltid trevliga mot min fru.
Steg 3. Jag ber diskret försäljaren att ta fram de fulaste/dyraste produkterna han/hon har t ex Rotels största slutsteg. Jag påtalar envist för min fru att det är den här produkten jag vill ha. Därefter ber jag försäljaren att ta fram det som jag hade tänkt köpa från början, dvs en snyggare/lite billigare produkt. Har jag tur så hör min fru också att den låter bättre än det första åbäket.
Steg 4. Vi når konsecus och handlar den billigare/snyggaste produkten och blir båda nöjda och glada.

Svårare än så här är det inte.

"det van inte vet lider man inte av"

Mvh
Kenth"

Gäller la bara att se till så att hon inte inser det hela. MvhKristofer

Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/09/11 :  14:36:09  Show Profile Send dax a Private Message
Härlig strategi majjen!
Dessvärre tror jag att motståndarna kör samma taktik ibland! Skulle det kunna vara så att hon låter dig tro att allt går enligt dina planer. När sedan ditt samvete dyker upp efter köpet och påtalar ditt bus hugger partnern som en kobra. Hon får då igenom diverse saker som annars inte var möjligt innan det stora Hifi-luret!

Nu fantiserar jag nog, men vem vet!

Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/09/11 :  15:44:59  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
[quote]Originally posted by dax

Härlig strategi majjen!
Dessvärre tror jag att motståndarna kör samma taktik ibland! Skulle det kunna vara så att hon låter dig tro att allt går enligt dina planer. När sedan ditt samvete dyker upp efter köpet och påtalar ditt bus hugger partnern som en kobra. Hon får då igenom diverse saker som annars inte var möjligt innan det stora Hifi-luret!

Nu fantiserar jag nog, men vem vet!

Hej Dax!

Som sagt det man inte vet lider man inte av.
tror dock att jag oftast överlistar henne.
T ex så betalar jag alla räkningar etc vilket är ett måste för att ha full kontroll.
Om jag t ex behöver ett par nya "sladdar" för låt oss säga 3000 kr så säjer jag till henne att de endast kostar 1000kr.
sedan betalar jag in två tusen till firman i förskott och ber dem att skicka varan mot resterande skuld dvs 1000 kr och så blir vi båda nöjda.
Självklart så uppmuntrar man sin kvinna att köpa några nya gardiner etc efter att man handlat färdigt. Det är ju inte bara jag som skall sprätta pengar.
Jag har bla lätt kurser åt grupp 9 (Rfsu) dvs mulliga mannsgrisar gammla klubb på 80-talet.
Jag hjälpte faktiskt några "gubbar" med tips så att de slapp att gå i tvättstugan mm.
Mvh
Kenth


Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000