HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 OT: blåst vid begagnat köp, hur göra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/16 :  00:36:41  Show Profile Send Bravo a Private Message
Verkar som både Forumets medlemmar och näringsidkare tolkar detta olika.

Bravo
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2004/01/16 :  00:42:55  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
quote:
Enligt vad jag hittat på KOs website och andra ställen så gäller KKL endast om man köper en vara från en näringsidkare, inte från en privatperson.

Privatpersonen som sält varan till dig har inget som helst ansvar utöver det man avtalar om.
Däremot kan man reklamera till ursprungsbutiken med hjälp av KKL.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/01/16 :  00:48:48  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
säljaren skriver iallafall att om det blir problem så hjälper han mig med garantin. men jag får inget kvitto. så hur går jag då till väga om jag vill sälja produkten?

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/16 :  01:17:05  Show Profile Send brumel a Private Message
Skumt det där med kvittot. Varan kanske är stulen?

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/16 :  01:24:41  Show Profile Send Bravo a Private Message
Glömde det, visst borde ett kvitto kunna redovisas eller så måste han förklara vad som hänt.
Jag erkänner att jag förlagt ett kvitto till en förstärkare så det kan ju hända, men en förklaring borde ju kunna erhållas om det är OK.

Bravo
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/01/16 :  05:20:26  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Trist att ljuga, men det behöver ju inte innebära ett problem innan vara har gått sönder. Att man har problem med originalkvitto kan bero på att man köper flera grejor på samma kvitto eller att originalet sitter i en firmas bokföring.
Be att få en kopia av kvittot om han inte kan lämna dig originalet.
Vagnskadegarantin är en försäkring ifrån tillverkaren mig veterligen.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2004/01/16 :  07:48:20  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Naturligtvis så måste ju garanti enligt kkl följa varan, och inte den som betalt varan i första läget.
Om det inte vore så, så skulle man ju inte kunna köpa en vara som innehåller Garanti i presaent till någon, utan att garantin blev värdelös. Det faller ju på sin orimlighet.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/16 :  08:21:24  Show Profile Send Larsho a Private Message
Leif

Håller med dig, har försökt förklara det för alla här
men ingen verkar vilja förstå det

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/01/16 :  08:43:44  Show Profile Send Otto a Private Message
Leif o Larsho;

Helt rätt !
Det är så det fungerar i praktiken och det är det som är
intressant.Sedan om Konsumentlagstiftningen säger ngt annat
är ju ganska ointressant.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/16 :  08:45:54  Show Profile Send Larsho a Private Message
Otto

Japp så rätt så, har själv erfarenhet av detta och det
har aldrig varit några problem så länge man uppvisat kvittot

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/01/16 :  08:46:02  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Skumt det där med kvittot. Varan kanske är stulen?


Jag tvivlar på att varan är stulen,..Men han kanske köpt den bra mycket billigare än vad han uppgett. Därav "-har kvittot försvunnit"

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/16 :  08:47:56  Show Profile Send Larsho a Private Message
vad han har köpt den för är egentligen ointressant
så länge garanti gäller, man får utgå från ordinarie priset, att
vissa gör kanonköp är en sak

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/16 :  09:34:49  Show Profile Send mace a Private Message
Konsumentverkets hemsida skriver:
quote:
Garanti vid andrahandsköp
Jag har köpt en ett år gammal TV av en privatperson. Säljaren lämnade även med ett garantibevis som han fått från det företag där han köpt TVn. Nu har den gått sönder, och jag har kontaktat företaget och visat upp garantibeviset. Företaget vägrar dock att ta emot reklamationen eftersom det inte var jag som köpte teven av dem. Gäller inte garantin då ?

Nej, det gör den inte. En garanti gäller formellt sett mellan säljföretaget och den ursprungliga ägaren av TVn, om det inte framgår annat av garantivillkoren. Det är bara den personen som är avtalspart gentemot säljaren.

En annan situation är om man köper exempelvis en TV och ger bort den i present. Det brukar dock sällan i en sådan situation bli något problem för den nya ägaren att åberopa garantin, om man gör klart för säljaren att varan ska ges bort. Det är ju inte heller så att namnet på den ursprungliga ägaren alltid står i garantihandlingarna.




M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/16 :  09:46:40  Show Profile Send Aton a Private Message
Ett kvitto är ju sällan personligt så det bör funka i de flesta fall oavsett vem som var den första köparen.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/16 :  09:48:16  Show Profile Send Aton a Private Message
För övrigt tror jag Sampix teori är en vanlig variant... T ex prutat pris på en demovara. Alltså är produkten egentligen betydligt äldre och har aldrig haft det värde som säljaren uppger...
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/16 :  09:50:18  Show Profile Send Larsho a Private Message
Aton

helt rätt, oftast står det inget namn och då finns det
inget att diskutera

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/01/16 :  09:51:05  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Det här är som alltid lika tvistat och jag har själv tidigare på andra forum rotat i det en hel del. Dom flesta svaren ledde till att det gäller mellan butiken och säljaren och har även fått olika svar från konsumentvägledare så man blev inte mycket klokare på det heller.

Vad jag istället brukar göra är att tex mejla butiken där produkten är köpt från början och fråga vad dom har för policy oavsett vad som igentligen gäller. Har ännu inte stött på en hifibutik som sagt nej till fortsatt garanti dock så ska man ha kvittot. Även om det skulle gälla mellan butiken och den första köparen så är det ju rätt idiotiskt att neka garantin för ev person som köpt den beg. Andrahandsvärdet på deras produkter skulle sjunka rätt så rejält och många skulle ju absolut uppleva det som en mycket sämre service.

Kvittot i sig brukar gå att återskapa av butiken då många antingen har det i ett datorsystem och lätt kan få fram det eller så har man iaf det skrivna kvittot i nåt slags register. Vet man ca datum så kan iaf lite bidra till att finna det. Dock så kan butiken inte av förklarliga skäl ge detta ny kvitto till andra än orginalköparen men det är ju iaf ett steg på vägen.

Varför kan man inte då ge ut kvittot? Först så förstår jag inte varför alla direkt skulle klassa det som stöldgods när det kanske är bland dom sista alternativen och inte minst av nån som själv hänger på liknande forum. Risken att bli uthängd är ju enorm och låter inte annat än enormt dumt. Själv skulle jag mer tänka på tex att personen fått en deal av nån ÅF som man kanske inte bör visa, kanske har dom dragit momsen genom "grannens företag" eller att man gjort andra lite "halvfula" lösningar för att få ett bättre pris på produkten. Visst det kanske inte är helt reko det heller men titta på hur många företagare som drar av både det ena och det andra.

Som alltid är det ju bättre att inte utgå från det värsta för att sen klanka på nån utan kanske iaf tänka på att det kan finnas nån annan anledning till det än just stöld etc. Detta menar jag mer generellt och inte en pik till detta fallet.

Andra fall där man har ett kvitto som gäller många produkter och inte bara den produkten som man vill sälja så kan man också oftast be affären om hjälp för "dela" kvittot så alla får ett korrekt kvitto.

Hoppas det löser sig i ditt fall och lycka till med framtida beg köp.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2004/01/16 :  14:48:37  Show Profile Send zip a Private Message
Är det inte helt enkelt så att garanti (utöver kkl) räknas som ett avtal mellan (orginal)kund och butik? Men kundens namn står ju som sagt sällan på kvittot och då är det liksom inget problem längre

/Zip
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/01/16 :  15:55:20  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Ring till affären och kolla hur lång tid det är kvar på garantin. Hoppas det löser sig för dig.

Go to Top of Page

alexandar
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/01/16 :  16:27:28  Show Profile  Visit alexandar's Homepage Send alexandar a Private Message

Det är fel. KO har fel på den punkten. Grundregeln är att alla rättigheter normalt sett är överlåtbara till 3:e man.

Det är endast i särskilda fall en motpart kan vägra eller bli fri
från att fullgöra sina förplitelser till den som övertagit annans
rätt. En längre och omfattande garanti än vad som föreskrivs i
konsumentköplagen förekommer ofta. För det första måste man i så
fall i dessa villkor föreskriva att garantin icke får överlåtas.
Ett garantiåtagande får trots sådan skriving överlåtas i vissa fall
där det annars skulle vara oskäligt mot konsumenten och överlåtelsen
saknar betydelse för säljaren/garanten.

Dessutom regleras fel på varan även enligt Konsumentköplagen.

Go to Top of Page

greenkail
Starting Member

25 Posts

Posted - 2004/01/16 :  17:33:29  Show Profile Send greenkail a Private Message
Konsumentköplagen är inte tillämplig på köp mellan två privatpersoner utan då tillämpas Köplagen. Garanti är ett frivilligt avtal mellan näringsidkare och konsument, om det ej avtalats om något annat.

Däremot har du två års reklamationsfrist om du kan påvisa att varan har ett konstruktionsfel. Däremot tror jag att du måste ändå i slutändan ha ett kvitto. Köpet kan ju hävas då det är ett avtalsbrott när du ej fått allt som du skulle, nämligen kvittot.

Med vetandet växer tvivlet
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/16 :  18:07:28  Show Profile Send brumel a Private Message
Precis. Om bilen du köpte privat inte hade en V8 som killen sa utan en V6 så kan du häva köpet. Du köper varan i befintligt skick och det är därför man ska kolla upp allt som rör själva varan när affären görs upp.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/01/16 :  18:25:36  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Om jag inte heller minns fel så finns det väl inget i praktiken som heter "befintligt skick" eller som håller iaf vid en affär.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/01/16 :  18:31:58  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Jag skulle också tippa på att han är ute efter att tjäna lite extra pengar tyvärr...

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

alexandar
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/01/16 :  18:36:13  Show Profile  Visit alexandar's Homepage Send alexandar a Private Message
Nej, man är inte helt fri som säljare bara för att man sålt något i befintligt skick. Dock är skyldig som köpare att göra en undersökning av varan.

Hur stor undersökning man skall göra beror lite på vad det är för typ av vara m m.

Dock har man rätt att förlita sig på uppgifter från säljaren.

Finns det dolda fel så kan man åberopa detta mot säljaren även
om varan sålts i befintligt skick. Kan vara svår bevisbörda
dock om felet funnit innan eller uppstått efter köpet.

Vid mindre fel har man rätt till prisnedsättning. Vid allvarliga
fel har man rätt att häva köpet.

När detta fallet när det gäller kvittot och att säljaren lovat att det finns garanti kvar så är det inte en så allvarlig brist att man kan häva köpet.





Edited by - alexandar on 2004/01/16 18:38:19
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000