HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare på väggen...hur förändras ljudet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2004/01/16 :  15:04:29  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Jag har under en längre tid haft mina stativ-högtalare uppsatta i billiga väggfasta stativ. Hur påverkar detta ljudet om man jämför med ett vanligt stabilt stativ på golvet? (tänkte höra mig för innan jag skruvar ned dem från väggen). Kan man vänta sig ett stort lyft av att plocka ned dem på vanliga stativ?

Om jag hade råd så skulle jag.....

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/01/16 :  15:14:07  Show Profile Send Ayn a Private Message
Du lär få bumligare bas av att sätta stativarna för nära väggen, eftersom ljudet bakåt studsar mot väggen bakom och sen kommer ut till dig där du lyssnar. Stativare mår som bäst på stativ...därmed inte sagt att du ska lägga ner idén på väggstativ helt - det är möjligt att du har anledning att behöva sätta upp dem så, och med lite pill kan det nog bli godtagbart. Men som sagt, som bäst blir det om de får ett par vettiga stativ under sig. Skillnaden brukar vara ganska slående.

Lycka till

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2004/01/16 :  15:20:20  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Hmm, OK! Om man skulle vilja ha dem kvar på väggen (platsbrist), vad skulle man satsa på för stativ då? Finns ju ingen vidare marknad för väggstativ, tycks det...vilket säkerligen har en anledning. *ler*

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/01/16 :  17:48:52  Show Profile Send svejk a Private Message
Häng dom i taket ! Någon här på forumet har gjort så med bra resultat.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2004/01/16 :  18:53:19  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
En stativhögtalare är unte byggd att stå så nära väggen.
Förmodligen riskerar du att få bumligare bas osv med väggmontering jämnfört med en bit ut från väggarna på stativ.
man förlorar också möjligheten att flytta runt högtalaren och prova sig fram till den optimala placeringen.

Det finns dock vissa högtalare som är byggda med tanke på att man har ett känt avstånd till bakväggen (0cm till bakvägg).
Dynaudio A42W är ett sådant eempel.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2004/01/16 :  18:57:03  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Hmm, i taket säger du! Intressant, det är ju nästan så man skulle börja fila på någon sådan anordning! Men det skulle ju se lite spektakulärt ut!

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/01/16 :  19:06:57  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
I taket skulle se riktigt coolt ut om du har ett uppochnervänt stativ som hänger ner! Däremot tror jag inte en trådkonstruktion är så bra eftersom det i regel låter bättre om högtalaren står stabilt.

Linn har ju väggfästen för sina högtalare, "brakit" heter det om jag inte minns fel. Har för mig att jag sett en annons om dem på hifimagasinet för ett par 100-lappar. Eftersom Linn brukar ha sina Katan som kostar 10' för demo i butiker på dessa fästen borde de ju fungerar hyfsat förutsatt att du har en högtalare som är så konstruerad att den låter bra nära väggen (inte alla är det..)...vad har du för fästen för högtalarna nu?

// Daniel

www.linnforum.se
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2004/01/16 :  19:47:58  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
SONY ->
Just nu har jag ett par B&W CDM1. De har ju i alla fall inte bakåtriktad basreflexport så de borde ju kunna sitta ganska nära väggen utan allt för mycket basbröl. Väggen kan dessutom vara ett stöd då de inte kan producera så mycket bas. Men jag har som sagt aldrig testat att ha dem på annat sätt än på väggen, så jag vet ju inte hur de skulle låta på vanliga stativ!!!

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/16 :  20:06:23  Show Profile Send brumel a Private Message
Mina högtalare (Linn, av någon anledning verkar dom vara bland de få tillverkare som tycker att högtalare ska stå nära vägg) kan väggmonteras och även fällas in i väggen. Då är man inne på något helt annat. Då blir väggen en enda stor baffel vilket förstärker ljudet. Men högtalaren bör ju vara utformad för detta dvs den bör vara platt. Jag kan tänka mig att konstruktören också har valt en avrullning som passar med den förstärkning som väggar innebär.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/01/17 :  15:13:58  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=3225
finns en kille som säljer dessa stöd till högtalarna, har inte testat dem så kan inte uttala mig om de är bra eller ej.

Jag hade tidigare ett par stativ där man skruvade fast högtalarena på en platta, i mitt fal blev ljudet betydligt bätte när jag bytte till riktiga stativ, det kändes som att stativet både minskade och gjorde basen lite slappare, det var den skillnaden jag upplevde när jag bytte till riktiga och stabilare stativ. Dock finns det säkerligen väggstativ som är bättre konstruerade och som håller fast högtalaren bättre än mina gjorde.

Om jag var du skulle jag be att få låna hem ett par stativ för 1-2 tusen kr av någon säljare i närheten, hifiklubbens soundstylestativ är ju inte tokiga, åtminstone inte till utseendet så det kanske kan ge dig en uppfattning av huruvida det är bättre med riktiga stativ. Cdm1:orna är ju inte dåliga högtalare, var riktigt imponerad de gånger jag hört dem så jag skulle absolut ta mig tid till att testa båda alternativen, stativ för 1500 kr är ju inte någon ekonomisk katastrof med tanke på vad du förmodligen betalat för resten av anläggningen...jag fick riktigt stor förbättring för de 1000 kr jag betalade för mina nya riktiga stativ.

www.linnforum.se
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2004/01/18 :  21:32:04  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Låter som en vettig idé, ska nog låna hem ett par "vanliga" stativ. Dock behöver jag ha något högre varianter då jag i min lyssningsposition har öronen på ca 1 m höjd. I denna höjd bör väl även diskanten då varaplacerad. Alltså borde ett par på ca 70 cm vara bra, men då får jag ju inte de snygga soundstyle-stativen från HIFI-klubben *ahh*. Det är ju som sagt väldigt snygga! Hmm...någon som har testat Atacama Nexus 7 och som kan uttala sig om hur de låter? Inte lika snygga men högre!

Om jag hade råd så skulle jag.....

Edited by - hifi-carl on 2004/01/18 21:33:05
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2004/01/18 :  21:52:33  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Min tro är att placeringen i rummet är viktigare än typen av stativ.
Prova med att ställa högtalarna på ett par stolar, flytta runt och se (hör) vad som händer.
Om det blir bättre (det blir det nog) så kan du skaffa ett par golvstativ sedan.

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/01/18 :  22:36:11  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Men alla ni som kan nåt:

Kan det inte vara bättre att sätta högtalarna på bra väggstativ högt och vinkla ner dem? Då kan de få den rymliga omgivning som är önskvärd för bra ljud. Dat kan vara väldigt svårt när man behöver ställa dem på ett par golvstativ som behöver stå inklämda mellan garderober, byråer, bokhyllor och väggar.

Undrar/ Jörgen G

edit: språk

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2004/01/19 09:00:43
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2004/01/18 :  23:07:47  Show Profile Send joakim a Private Message
"Däremot tror jag inte en trådkonstruktion är så bra eftersom det i regel låter bättre om högtalaren står stabilt."

Varför skulle en tråd inte kunna funka bra? Det gäller väl bara att se till att tråden egenfrekvens inte ligger på fel ställe så man får resonans/självsvängningsfenomen.
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2004/01/19 :  08:53:33  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Aha! Ännu fler kreativa förslag! Man tackar!

Det här forumet är verkligen helt underbart. Man bara slänger in en liten fundering och vipps så har man fått massor av nya vinklar och svar på sina problem/frågor. Fantastiskt!

Idén med att testa på stolar är ju väldigt billig och smart! Dock får det nog snarare bli fråga om höga pallar då jag som sagt sitter högt i min lyssningsposition.


Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000