HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 2-kanal eller fler-kanal. Vilket ska man välja?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nesnob
Member

59 Posts

Posted - 2004/01/18 :  18:16:30  Show Profile Send nesnob a Private Message
Jag har en fråga.
Jag står i begrepp att inskaffa en ny musikanläggning och har inte bestämt vilken typ det ska bli.
Det verkar som om flerkanal är på stark frammarch och det kommer fler och fler skivor som är mixade i detta format.
Är det kanske så att flerkanal är framtidens melodi och att 2-kanal kommer att backa mer och mer för att slutligen helt konkureras ut.
Vad tror ni på forumet kommer att hända och är man helt ute och cyklar om man köper 2-kanal.
Tacksam för synpunkter.

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/01/18 :  18:26:54  Show Profile Send Ayn a Private Message
Så länge artister fortsätter uppträda på en scen framför publiken, så lär även 2-kanalsinspelningar existera. Det finns visserligen en del 5-kanalsinspelningar tillgängliga, men det är försvinnande få jämfört med hur mycket 'vanliga' skivor som släpps. Min bestämda åsikt är att du får mest välljud för pengarna om du satsar på ett 2-kanalssystem. Ska du få samma kvalitet på ljudet för samma pengar i en 5-kanalsanläggning kommer du behöva lägga ut betydligt större summor.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/18 :  18:29:01  Show Profile Send mace a Private Message
2 kanal håller nog i sig ett bra tag till vinyl skulle dö en snabb död, men lever, om än lite i skymmundan

Jag tror att mkt beror på om den stora massan kommer vilja köpa, och placera, en massa högtalare,4-5 + sub, med sladdar o allt.

Tycker nog det verkar som om flertalet just nu vill ha Cd,DVD,mp3,digitalkamera,DV,2-kanal,5-kanal,bredband,bubbelbad, mm.mm. Och allt detta packat i sin Mobil-telefon !!!!!!

Tekniken kanske gör att vi får utmäkt flerkanal ur bara 2 högtalare snart, är väl på gång om jag inte har för mig fel!?!

Vi har bara 2-kanal, och har inga planer på att ''byta up oss''

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/01/18 :  18:35:18  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Jag tror inte du är helt ute och cyklar om du satsar på 2-kanal.
Majoriteten av alla skivor som säljs är i 2-kanals cd-skivor och än så länge köper den största delen av skivkonsumenterna cdskivor och det lär dröja ett bra tag innan SACD och DVD-audio blir något Svensson själv börjar fråga efter tror jag, om formaten ens kommer överleva i framtiden?
Däremot är ju dvd-konserter i 5.1 surround på uppgång (liksom dvd-film och hembio) och det är trevligt.
Mitt råd är att börja satsa på 2-kanal, sedan kan du ju bygga på till flerkanal efter hand som du får mer pengar.
Dvs om du t.ex. har 30kkr och satsar det på 2-kanal kommer du ha något väsentligt bättre (dock endast 2-kanaler men det är det värt) än om du hade lagt den summan på ett 5.1 system.

Mvh,
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/01/18 :  18:39:55  Show Profile Send svejk a Private Message
Är du musiklyssnare köp 2 kanal. Skall du ha lika bra ljud i 5-7 burkar blir det rackarns dyyyyrt. Dessutom bökigare att få ihop det hela, för mig räcker det mer än väl att få 2 kanaler att lira musik. Sedan det här med multikanal inspelningar, varför skall det vara bra? Går jag på konsert låter det framifrån vara sig det är rock eller klassiskt. Sedan är det ju så att allt som hittills är inspelat på 2 kanal skall avnjutas som det är tänkt, i 2 hederliga kanaler av bra kvalitet. Så jag tror mer det är monstret marknaden som försöker slå i oss att vi skall ha rummet proppat med högtalare så att dom kan klå oss på mer kulor. Det vart tydligen ett riktigt försvarstal.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/01/18 :  18:52:08  Show Profile Send svejk a Private Message
Ojsan vi var tydligen 3 st som skrev samma sak samtidigt! Betydelse 2 kanaler är sanningen och ingenting annat än.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/01/18 :  19:20:51  Show Profile Send marbrink a Private Message
Personligen tror jag att flerkanal kommer dö...folk kommer bli trötta av att ha 5-6 högtalare i vardagsrummet. Jag tror på flerkanalssimulering i framtiden.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/01/18 :  19:21:02  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Var tog en kanal vägen det räcker väl. nä allvarligt så tror jag mest på att starta med 2kanal och sedan eventuellt bygga ut till flerkanal.
Själv skulle jag klara mig väldigt bra med mono men några få skivor jag har är ju inspelade i stereo.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2004/01/18 :  19:21:49  Show Profile Send Empress a Private Message
quote:
Tycker nog det verkar som om flertalet just nu vill ha Cd,DVD,mp3,digitalkamera,DV,2-kanal,5-kanal,bredband,bubbelbad, mm.mm. Och allt detta packat i sin Mobil-telefon !!!!!!


Japp så är det. Jag sitter fortfarned och filosoferar över uppgradering av min mobiltelefon. Men jag undra då om det går att RINGA på dom nya mobiltelefonerna. Är det någon som vet?

Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!
Go to Top of Page

Devilfish
Member

185 Posts

Posted - 2004/01/18 :  22:28:46  Show Profile  Visit Devilfish's Homepage Send Devilfish a Private Message
Jag är också i valet och kvalet om jag ska köra 2 eller 5 kanaler.
Ju mer jag funderar, desto mer lutar det åt 2-kanal.
Har sett exempel på personer som köpt 5-kanalsförstärkare
men aldrig skaffat högtalare för mer än 2.

From Helsingborg by the sea
Now with thunder from DUCATI

Edited by - Devilfish on 2004/01/18 22:29:38
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2004/01/18 :  23:40:07  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Om man köper 5-kanalsförstärkare kan man ju ända prioritera välljud på så vis att man köper seriösa frontare men spara in på center och surround, och kanske subben också om man inte ser så mycket på film vill säga!

//Kalle

Stereo Audio
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/19 :  00:44:36  Show Profile Send Bravo a Private Message
Du kan lugnt satsa på tvåkanal om det är välljud du är ute efter
"nesnob" precis som så många föreslagit redan.
Oavsett systemval i framtiden kommer tvåkanal att vara grunden länge än om man lyssnar kvalitativt.
Vilket flerkanalsystem som slår igenom, om det slår igenom, vet vi dessutom inte än.
Du kan senare komplettera med lite påhängsprylar för DVDmusik och film om det är intressant.
Dagens röra av format och högtalare lär knappast ha framtiden för sig, folk skall ju ha plats att bo också.
Fem högtalare är nog max. och alla utom frontarna kommer nog att vara väldigt små dessutom gissningsvis om man nu inte kommer att simulera flerkanal istället som några redan påpekat.

En bra tvåkanal är en god grund för seriöst musiklyssnande i vilket fall som helst.

Bravo
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/19 :  01:19:28  Show Profile Send mace a Private Message
Empress, Ringa??? varför då? När du t.ex. kan slänga på ett sandpapper på baksidan av telefonen, låt den vibrera......Hey Presto !!!! Nu kan du slipa kökstolar fotknälar mm.

Marbrink,
quote:
Personligen tror jag att flerkanal kommer dö...folk kommer bli trötta av att ha 5-6 högtalare i vardagsrummet. Jag tror på flerkanalssimulering i framtiden.


Håller med till fullo

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/01/19 :  08:39:37  Show Profile Send matson a Private Message
Det beror helt på i vilken budgetklass du rör dig, men tro inte på dom som påstår att 2-kanal är billigare på elektroniksidan.
Hembiostärkare med preouts till alla kanaler så finns möjligheten att uppgradera med finare slutsteg senare. En dvd-spelare funkar fint som transport.
2 fronthögtalare till att börja med och komplettera med bakhögtalare senare. Center kan man ju skaffa sist om man känner att det behövs.

Mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000