HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur definieras high end?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/01/14 :  14:46:05  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag postade en tråd tidigare och frågade om kinesiska tillverkade av high end produkter och direkt fick jag en smäll på fingrarna om att det inte finns några Kinesiska high end produkter.

Hur definieras en high end produkt egentligen? Vi tar ett monoblock som exempel.

Jag skulle rent spontant kalla ShengYa (Vincent) SP-991 ett high end monoblock. Kraft, kontroll och transparens som låter avslöja karaktär hos övrig utrustning samt diverse testresultat som alla pekar på samma sak.

Vart sätter man ribban? VEM sätter ribban? Och varför. High end styrs inte av prislappen, det är en sak som är säkert.

Däremot kanske man kan räkna cost-no-object filosofin förknippas med high end. Av naturliga orsaker så kanske det ofta är så, men det blir ju ändå ett felaktigt generellt påstående.



Det kan ju inte direkt förknippas med hur bra en produkt låter, för det är ju subjektivt. Fast det är väl kanske just så det är, subjektivt. Men ändå så får man smäll på fingrarna, och frågan kvarstår, hifi eller high end?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2004/01/14 14:53:03

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/14 :  15:07:22  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,

Det du tycker är High End är väl High End för dig? Enya kanske inte är Techno, men det kanske är techno för mig?!!

Vad gäller exempelvis högtalare kan jag nog tillskriva blandannat frekvensomfång och ljudtrycksförmåga som krav. En liten stativare med 5 tumms bas/mellan kommer i min värld inte upp på en High End lista.
Innom slutsteg kan man ha åsikter om effekt. En 10 wattare är väldigt begränsat. Knappast High End.
För mig handlar High End om att det är få kompromisser. Man kan säga att "Den är bra!" utan att följa upp påståendet med "...men den har bara 12 watt" eller "...fast den spelar ju ingen bas", etc.

Hur som helst. Vem som sätter ribban? Du, för dig själv!
Standarder innom hifi har visat sig smala och nära nog oanvändbara. DIN, RMS effekt, frekvensomfång, -3dB gräns(er) mm mm är ju inget som direkt står i direkt proportion till kvalite.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/01/14 :  15:14:10  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Vad jag vet finns det ingen definition. Vad är en lyxbil? Ungefär lika svävande det.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/01/14 :  15:30:35  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Så sant så.

Kom just att tänka på vad Robert Harley skrev (med en ungefär översättning)

"high end audio handlar inte om dyra komponenter, utan om att bygga ett system vars musikreproduktion man finner medryckande"

Skulle vara intressant om ni kunde dela med er om er uppfattning vad high end verkligen är, om vi begränsar oss till monoförstärkarscenariot här, annars svämmar det över åt alla håll och kanter.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2004/01/14 15:33:10
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/01/14 :  16:03:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hi-End är allt det som vi här suktar efter och som alla andra skrattar åt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/01/14 :  16:15:31  Show Profile Send hjort a Private Message
Håller med om att det inte enbart handlar om pris.
Ofärgat, är ett ord jag tänker på som iofs passar bättre tillsammans med referensklass.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/14 :  16:42:58  Show Profile Send MartinH a Private Message
"Haj-Änd" är väll baken på en vithaj va ????
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/14 :  16:45:16  Show Profile Send Larsho a Private Message
High End = Hög ända vad vet jag

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/14 :  16:47:30  Show Profile Send Larsho a Private Message
Jonas P

En klockradio kan vara medryckande

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2004/01/14 :  17:08:04  Show Profile Send kurt a Private Message
High-End är väl det bästa varje leverantör gör.

Så för Mårten Design är väl High End 300 000:-
medan för Genexa är det 3000:-

Kurt
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/14 :  17:09:28  Show Profile Send Larsho a Private Message
Kurt

Tja dyrast behöver inte alltid vara bäst, så där föll
det resonomanget

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/14 :  17:10:08  Show Profile Send Larsho a Private Message
typ

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/14 :  17:11:46  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag tycker High End är en nivå som ligger lite högre än vanlig, och där man hittar lösningar och komponentval som ligger i toppklass...
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/01/14 :  17:14:36  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
MartinH>> Vad är den "vanliga" nivån då? Allt är väl relativt jämfört mot hur ens ekonomi är?

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2004/01/14 :  17:21:39  Show Profile Send Björn N a Private Message
Att man inte har kompromissat med komponentkvalitet, byggkvalitet etc, för att uppnå det ultimata.
Det är väl high end?

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/14 :  17:27:54  Show Profile Send Flint a Private Message
Som jag ser det så handlar begreppet bara om pris och kostnad.
Maskiner som är klart dyrare än genomsnittet för samma varugrupp.
Det handlar inte om ljudkvalitet i sig vilket förmodligen
dom flesta tror. Begreppet borde gå att räkna ut procentuellt
med hjälp av statistik på försäljning per varugrupp.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/14 :  17:35:53  Show Profile Send MartinH a Private Message
Master: Jag menade inte nivå i pengar, utan i teknik och genomtänkthet i produkten, där den levererar prestanda som tillhör det bästa man kan få för dom pengarna, sen är det iof ofta så att det blir produkter som kostar lite mer, men så är det tyvärr, bra grejer kostar pengar..

Sen kan en som har en enkel anläggning tycka att nått för dubbla pengarna är Highend för dom, men det var väll vad som var highend överlag som gällde här ?!?!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/01/14 :  19:01:19  Show Profile Send Bubbel a Private Message
High end för mig är att de absolut senaste innovationerna finns i produkten, men det skall vara även återge musik gärna i samma nivå som priset som är på produkten. Oftast så filtrerar dessa nyheter ner till billigare (?) produkter något-några år senare vilket låter oss dödliga köpa dylika produkter.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2004/01/14 :  19:11:19  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Min defenition av "highend" är att man använt den teknik och material som låter absolut bäst utan att ta hänsyn till priset på slutprodukten.

Så fort man kompromissar bort fördelar pga priset till konsument så blir det inte "Highend" enligt mig.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/14 :  19:23:35  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Begreppet "high end" används innom andra områden än hifi. Bland annat innom datorer (modell stora och snabba) pratar man om "High End lösningar" och man syftar då på hög prestanda.

Innom hifi lägger vi till subjektiva betyg som skiljer sig åt vilket gör begreppet svårare.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2004/01/14 :  19:34:22  Show Profile Send erik a Private Message
Ett reklam- och marknadsföringsuttryck när övriga ord tryter i försöken att göra sig märvärdig!

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/14 :  22:11:14  Show Profile Send Bravo a Private Message
quote:
Min defenition av "highend" är att man använt den teknik och material som låter absolut bäst utan att ta hänsyn till priset på slutprodukten.

"dajo"s definition ovan är bra, det skall vara en kompromisslös produkt med bästa möjliga teknik. Om inte är definitionen värdelös och bör inte användas om den kan betyda allting och ingenting.
Däremot, och detta är viktigt, innebär det nödbändigtvis att varje HE produkt slår nya rekord ljudmässigt.
Normalt räknar man nog med andrahandsvärde, pålitlighet och driftsäkerhet som en del av HE begreppet.

Bravo
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/01/14 :  22:25:44  Show Profile Send Roq a Private Message
Gränsen till High-end går vid exakt 200.000:-
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/01/14 :  22:29:07  Show Profile Send henricsson a Private Message
"Ett reklam- och marknadsföringsuttryck när övriga ord tryter i försöken att göra sig märvärdig!"

Instämmer! High fidelity räcker långt o väl för mig.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/14 :  22:29:11  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nä, 200.001:-, så det så.

Bravo
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/14 :  22:51:30  Show Profile Send f95toli a Private Message
En kompromisslös konstruktion. Konstruktörerna har kunnat använda i princip vilka material/komponenter som de vill för att uppnå det mål de eftersträvar, detta utan att behöva tänka på kostnaden.

Personligen tycker jag inte att man kan lägga några in några synpunkter var gäller hur det låter i begreppet, ljudkvalité är subjektivt men ett slutsteg för 300 000 kr är för mig high-end vare sig jag tycker det låter bra eller inte. Förhoppningsvis har ju slutstegets konstruktör uppnått SITT drömljud utan att behöva kompromissa i något steg.



Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000