HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nautilus 804 - Avstånd till bakvägg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2004/02/13 :  23:12:35  Show Profile Send PeterL a Private Message
804-ägare: vad har ni för avstånd mellan 804:orna och bakvägg och till hur stora rum tycker ni att 804:orna räcker till?
Vad rekomenderar ni för förstärkare? Någon som drivit 804:orna med ett Bryston 4B-SST, var det en bra matchning? Synpunkter mottages tacksamt!

PeterL

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/13 :  23:46:43  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag har ca 1,3 meter till bakväggen. Inte lika kraftig bas men ett öppnare ljud.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2004/02/14 :  11:06:51  Show Profile Send ésm a Private Message
Jag har iof inte ett par 804 utan ett par 805 (stativarna) men i mitt rum har det visat sig att de kräver ett viss avstånd till bakväggen för att inte bli för "feta" i karaktären. De står ca 1m från bakväggen just nu.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/02/14 :  12:39:25  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jag har ca 50 cm från väggen vilket passar mig bäst, upplevde basen som lite tyngre då till skillnad från att ha dem längre bort från väggen.. jag har drivt dem med lite olika elektronik, bland annat vincent 238 vilket inte passade mig i smaken, sen även McCormack steg vilket lät väldigt bra, finns ett till salu på hifimagasinet (powerdrive 1), kolla upp det! sen har jag för tillfället primare SPA20 vilket jag tycker funkar helt ok, tillräckligt med kraft för att spela i en lägenhet, bra djup och även diskant och mellanregister låter bra.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

ålänningen
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/02/14 :  14:05:28  Show Profile Send ålänningen a Private Message
Jag driver med gott resultat ett par 803:or med Primare PRE30 och två st Primare A30.2. Vad beträffar avstånd till bakvägg så kan jag inte ge så mycket hjälp. Jag har ett heltaskigt rum att möblera så just nu så är mina högtalare bara 25cm från bakväggen, men båda högtalare står bredvid var sin dörröpning som helt säkert påverkar ljudet.

/Mikael
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/02/15 :  11:12:54  Show Profile Send Bubben a Private Message
Min högtalare har 1,3 m mellan bakvägg och baffel. Basen låter helt enkelt bättre när de kommer ut lite grann.
Drivningen ja, det har skrivits så mycket om hur svåra nautilus är att driva så det är väl snart ingen som kommer att köpa dem.
Så, jag kan väl späda på det lite till.
Jag använder just nu en Gryphon, men primare som ålänningen nämner borde nog fungera det med.(var själv lite inne på det ett tag) Jag känner inte till Bryston över huvudtaget tyvärr.
Rummet de står i är på cirka 25 kvadratmeter. Det känns på gränsen till litet ibland enligt mig.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2004/02/20 :  20:01:11  Show Profile Send PeterL a Private Message
Tack för alla synpunkter! Jag inser att det nog blir svårt att få plats med ett par 804:or i vardagsrummet(25 kvm) här hemma, åtminstone om övriga familjen har något att säga till om vad gäller högtalarplacering

PeterL
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000