Author |
Topic |
MacDaxy
Member
250 Posts |
Posted - 2004/01/14 : 23:01:15
|
High-end ska ha allt - högt pris, design, status, tradition och hmmm ja just det, bra ljud oxå |
Allt som skrivs på internet är sant. |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/01/15 : 00:34:31
|
Lyxbilar tycker jag är en bra analogi. Funktionen är densamma som vanliga bilar, prestandan är oftast mycket bättre men inte nödvändigtvis driftsäkerheten. Dom är lika bra på att köra till jobbet som en Fiat Panda men dom är ett statusobjekt med en kvalitetskänsla in i minsta detalj. Det måste också till en massa marknadsföring för att ladda produkten med dessa värden.
|
Hifiarkeologen |
Edited by - brumel on 2004/01/15 00:35:43 |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2004/01/15 : 08:03:25
|
Det här blev en intressant tråd
Eftersom jag inte har sagt något om min syn på high end (kanske mest för att jag inte riktigt vet hur jag själv ska definiera det) så känns MacDaxy's inlägg lockande:
"High-end ska ha allt - högt pris, design, status, tradition och hmmm ja just det, bra ljud oxå"
Hjärtat säger att det är så, hjärnan säger nej. Det låter fint men det är i slutänden direkt kopplat till vissa fabrikat som genom tiderna av en eller annan anledning har lyckats uppnå den "statusen", och visst kanske det ändå är en bra definition, men lämnar ingen plats för unga uppstickare som t.ex. just Vincent som med sitt SP-991 (tjat) är direkt jämförbara med mångfalt dyrare utrustning från Krell och Mark Levinson m.fl. Att Vincent ens ska kunna uppnå en sådan status oberoende av kvalitet på bygget/ljudet känns helt orealistiskt.
Men det kanske är just det high end är, en ouppnåbar dröm.
Jag måste nog heldre luta mot att anser att high end är när man valt, ur deras perspektiv, de logiskt bästa tänkabara komponenterna blandat med en bra logisk konstruktion och ett resultat med låg distortion, tillräckligt med kraft så att det räcker till blir över samt transparens så att den lämnar ett så ofärgat ljud som möjligt utan att transka över i cost-no-limit-träsket där man ofta kastar in fantastiskt dyra komponenter utan direkt bevis för att de ger något individuellt lyft. Hm, lagom luddigt. |
/Jonas
|
|
|
Otto
Member
279 Posts |
Posted - 2004/01/15 : 09:30:43
|
Just så, "En ouppnåbar dröm" det är precis vad det är. High End = Det höga slutet. Men i så fall borde det ju heta Highest End. Då kunde vi haft Både High, Highare och Highest End. Då har nog JAG en Highare anläggning just nu för den låter bättre och KOSTAR mer än förra som bara var High. Men givetvis finns det ju anläggningar som är Highare än min, som redan är Highare än min förra, men bara för att den är Highare än en annan Highare så innebär givetvis inte det att den blir Highest, för det kan ju bara finnas en som är Highest och chansen att det skulle vara just den kan ju inte vara stor, eftersom det bara finns en.
/ High på er
|
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 07:14:19
|
Eller ett kanske mycket roligare sätt att tolka det, som nog inte är så långt ifrån sanningen faktiskt, är att det definierar slutet på sökandet efter det ljud man kommer att för all framtid vara helt nöjd med Det high end, högkvalitativa slutet av sökandet på ens egna absoluta ljudpreferenser.
Den definitionen gillar jag skarp! |
/Jonas
|
Edited by - EuphoniC on 2004/01/16 07:15:01 |
|
|
krang
Member
434 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 09:22:47
|
Ähh. Definitionen på Low-end är mycket lättare |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/01/17 : 04:10:29
|
Man kan ju faktiskt hävda att endast HE märkernas referenceprodukter borde kallas HE. Avskalade kopromissprodukter, om än så dyra, borde egentligen inte räknas dit om man är kompromisslös. Ouppnåeligt är nog ordet i sammanhanget. |
Bravo |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
|
Per G
Member
257 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 07:16:02
|
"En liten stativare med 5 tumms bas/mellan kommer i min värld inte upp på en High End lista."
Pär, Det har hänt litet sedan finska vinterkriget! Det finns små stativare med 5-tums bas/mellan som låter riktigt bra. Välkommen in och lyssna om du har vägarna förbi! Hälsningar, Per
|
You're nobody without a Naim
|
|
|
Dr Fre
Member
88 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 15:50:48
|
quote: Adnans system finns tillsammans med system från Turkiet och resten av världen på denna sida: http://www.arduman.com/aa/Sayfalar/friends.htm
Där finns också en svensk anläggning från Göteborg som jag inte tycker är highend - eller vad tycks: http://www.arduman.com/aa/Sayfalar/stefan/stefan.htm
eliot, som jag uppfattar det är det en lista över Hi-End och/eller DIY-system. Den bästa delen i StefanB's system är (enligt mig) hans hemmabyggda högtalare, så det är väl lite elakt att hänga ut hans grejer som exempel på vad Hi-End inte är, eller hur |
No hay banda |
|
|
DIYamps
Ej medlem längre
785 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 16:29:40
|
För mej är high end = Accuphase och Vincent. |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 17:28:29
|
High end är det där alla letar efter och försöker nå men ingen riktigt lyckas nå fram till. |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 17:47:42
|
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 23:08:00
|
Klockrent "Fisksmisk ola"! |
Bravo |
|
|
Peter J
f.d. Raceman
205 Posts |
Posted - 2004/02/19 : 19:25:37
|
High end för mig är när det är roligt men även behagligt att lyssna på musik. Man skall kunna lyssna på hög volym med en rejäl stampa takten faktor. Det finns anäggningar som man kanske hör mer detaljer på men är det verkligen artisten/producentens mening när han producerar musiken? Musiken är till för att underhålla och informera på ett trevligt sätt. Är det för analytiskt eller ljust i klangen blir det jobbit att lyssna efter ett tag, då sänker man volymen eller stänger av och kollar på nyheterna istället eller går och diskar eller något!
Verklig highend har inget med pris att göra utan det är en känslo stämning när man får ett stort smile över hela ansiktigt och man letar reda på skivor som man borde ha slängt för länge sedan!
Ha det |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/02/20 : 03:16:41
|
Musikaliskt kan ja gnog hålla med dig "raceman", men det har inget med begreppet HE att göra som kräver kompromisslöshet rakt igenom. Om det låter bäst i alla lägen år och förblir en annan fråga. |
Bravo |
|
|
Gson76
Member
82 Posts |
Posted - 2004/02/20 : 19:08:36
|
Var bara tvungen att skriva ett inlägg efter att jag hade läst genom hela tråden. Detta är min uppfattning om detta heta ämne.
High End = Status, prestige och prislapp.
MEN, har mindre med pris/prestanda att göra. Varför? De enorma prisskillnaderna mellan övre Svenssonklass och High End är knappt hörbara och ger minimal avkastning per investerad krona...
Heja Mid End (Om du inte är snuskigt rik) |
|
|
Topic |
|