HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Flerkanalsanläggning för musiklyssning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2004/01/14 :  08:20:09  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Ja, är det lönt att investera i en flerkanalsanläggning om man bryr sig betydligt mer om musik i dessa dagar då flerkanalsformat som DVD-Audio och SACD är på stark frammarsch?
Själv tittar rätt sällan på film och bryr mig inte så jättehårt om hur pass bra ljudet är då bilden dominerar.





Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2004/01/14 :  08:28:47  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Det känns som om allt intresse är fokuserat på hemmabio och att det knappt tillverkas elektronik för tvåkanalslyssning längre. Detta gör att det känns lite meningslöst att uppgradera sin befintilga anläggning, känns lite som om pengar investerade i flerkanalsdito ger kostnadseffektivare uppgradering.


Edited by - Fidelity on 2004/01/14 08:59:46
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/14 :  08:51:58  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det finns nog dock mest elektronik av bra kvalitet för 2-kanal som tur är..
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/14 :  09:00:45  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det går att få jättebra 2-kanals ljud ur flerkanaliga anläggningar, dock så får man vara beredd op att det kostar rejält med pengar...
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/01/14 :  09:53:26  Show Profile Send Calle G a Private Message
Min enkla åsikt: Är du inte intresserad av flerkanal så köp tvåkanal. Ska du få ett bra tvåkanal-ljud ur din flerkanal-anläggning får du punga ut med rejäla pengar. Det är nog i så fall enklare att i efterhand hänga på någon liten billigare flerkanal-komplettering till din tvåkanalutrustning, än att göra tvärtom...

Ska du ha riktigt bra SACD/DVD-Audio-ljud behöver du ju rätt gott om riktigt bra högtalare samt en riktigt bra förstärkare, alternativt 5 separata slutsteg.. frågan är om det är värt det.

Sen är det ju som alltid en fråga om hur man definierar "riktigt bra ljud". :)
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/01/14 :  10:37:52  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Svårt att finna flerkanalsreceivers etc som presterar ett "tillräckligt" bra tvåkanalsljud, men det finns undantag...Jag har haft möjlighet att under kontrollerade former lyssna på en bra surroundreceiver som visade sig prestera ett mkt bra tvåkanalsljud...Yamaha RXV 740 RDS....Den fick signal från en Arcam CD62 och drev ett par B&W DM309...Ett sant nöje att lyssna till den anläggningen...saknade inte speciellt mkt i det ljudet annat än när volymratten åkte upp på riktigt höga nivåer....då tappade Yamman orkennågot....annars en mkt god överraskning...Yamman betingar ett pris av knappt 5k vill jag minnas, och med tanke på vilka bra recensioner Yamaha´s receivrar får vad gäller film så är nog detta att betrakta som ett tungt alternativ...(Har ej lyssnat på denna produkt på filmljud...)

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/01/14 :  18:40:43  Show Profile Send Smackman a Private Message
Primare SPA20 är nästan värd sitt pris enbart för 2-kanalsljudet .
Tänk va massa bonus du får då :=D


Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2004/01/14 :  19:27:18  Show Profile Send Grillen a Private Message
Min Yamaha AZ2 levererar bra 2-kanal...

Nån som kan ge mig förslag på nya frontar som passar den?
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/01/14 :  20:44:00  Show Profile Send weezer a Private Message
För att inte tala om Primares SP31.7:a, mycke mcyke nöjd med den. Att den sen funkar till AV är en bonus som sagt .

Edited by - weezer on 2004/01/15 18:25:05
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/14 :  22:35:35  Show Profile Send Bravo a Private Message
Allt beror på hur mycket pengar man kan/vill spendera.
Flerkanalsanläggningar kan prestera bra tvåkanalsljud, men de kostar.
Är tvåkanal det primära är det mer kostnadseffektivt att satsa på en ren stereoanlägning.
Thule kan annars vara ett bra multikanalsalternativ med bra stereoåtergivning i balanserat läge.

Bravo
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2004/01/14 :  23:43:36  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Om nu tvåkalsljud inte är ngt självändamål men musiklyssning är det och om det föredras för musiklyssning (vilket jag iofs är osäker på) så är väl tvåkanalsljudet inte så intressant, eller?



Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/15 :  00:14:23  Show Profile Send Bravo a Private Message
Förstår nog inte riktigt "Fidelity" vad du menar där.
Dock får du ut mera kvalitet per kanal och krona i tvåkanal gentemot flerkanal, det sista blir mycket dyrare med motsvarande kvalitet.
Själv tror jag att stereo räcker gott och väl, flerkanal kräver ett nytt tänkande för att bli bra, det räcker inte med att bara lägga ut ljudet i flera kanaler.

Bravo
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2004/01/15 :  00:18:19  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Vad jag menar är att tvåkanalsljudet inte spelar ngn större roll om man använder sig av alla kanaler när man spelar musik, vilket man kan med t ex DPL II. Eller med DVD-audio el. SACD så är det ju ngt som saknas om man inte använder sig av alla kanaler de är avsedda för.





Edited by - Fidelity on 2004/01/15 00:19:57
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/01/15 :  00:36:24  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message

Min uppfattning är att det inte finns så många bra inspelningar av musik på flerkanal, det finns många skivor som är remixade, men det är ingen garanti för att ljudet (upplevelsen) är bättre i flerkanal.
Däremot så finns det simuleringsmetoder (tex Triefield från meridian, ej att förväxlas med de aktiva DSP lägerna som finns på många ”vanliga” förstärkare i dag ) som kan ge liknande eller samma upplevelse som en remixad flerkanals stereoinspelning.

Jag har fram till nu två olika anläggningar för Musik och Bio/DVD. Och tittar man på mitt behov, spela upp mina befintliga LP- och CD skivor, så gör min tvåkanalsanläggning det utmärkt i dag. Men om det kommer bra mixade flerkanalsinspelningar, alltså där man har mixat för flerkanal från början, (om 2-5 år kanske), och det inte går att få tag på ”vanliga” CD eller LP längre. Ja då får väl jag oxså byta till flerkanalsanläggning för musiklyssning.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/15 :  01:38:46  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej "Fidelity" av skäl som ovan och som "Gemeni" så riktigt påpekar ovan, flerkanal behöver inte bli bättre oavsett format.

Bravo
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/01/15 :  18:13:50  Show Profile Send matså a Private Message
Men häftigare! Men det är min åsikt. Jag vet att det är lite bättre upplösning när man spelar tvåkanals på DSOTM men det är coolare att ha det på flerkanal. Men det kan ju också bero på att originalet alltså konserten som visade upp skivan innan den fanns hade surround.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000