HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Kombinera äldre 2-kanal med 5.1. Hur?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Schluug
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/01/13 :  23:46:37  Show Profile Send Schluug a Private Message
Hejsan.
Jag har tänkt mig skaffa en hemmabioanläggning nu när jag ska flytta hemifrån. I dag har jag enbart ett 2-kanalssystem bestående av Luxman L-210 och ett par Celestion F30 vilket jag tycker låter helt okej. Jag hade tänkt ha dessa som frontar i min kommande anäggning men vill inte lyssna tvåkanals via surroundrecivern. Vilket förmodligen blir en Yamaha rx-v440 som det ser ut idag.
Jag vill alltså ha både Luxmanen och Yamahan kopplade till samma golvhögtalare. Hur ska jag bära mig åt då?
När jag ändå är igång så kan jag passa på att fråga en sak till. Finns det någon svenks affär som säljer Celestions modeller F35 och F15 i lönn? Jag har enbart hittat ett par, men i fel träslag. Jag kan även tänka mig att köpa från något grannland som så krävs

Mvh Gustaf

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/01/14 :  03:35:35  Show Profile
Ska du både ha Luxmannen och Yamahan kopplade får du nog skaffa en högtalarväxel (sunkigt)
Köp en beggat amplifix till 2-kanal så har du ju även ett bra slutsteg till hembion!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2004/01/15 :  09:13:45  Show Profile Send huzze a Private Message
Om Yamahan har lågnivåutgångar, så kan du koppla den till din Luxman på en ledig ingång. Nackdelen är förvisso två volymkontroller, men ställ in Luxman-volymen på önskad maxvolym (klockan 12 kanske) och ställ därefter in nivåerna på Yamahan, så styr du volymen via den.
Ljudkällor som ska köras enbart i stereo kopplar du till Luxman, källor som ska köras i surround kopplar du till Yamahan.
Sen kan du även koppla från tape out på Yamahan till ytterligare en ledig ingång på Luxman för att köra t ex radion i stereo...

Lycka till

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000