HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur skall jag komma igång med mätningarna?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2004/01/12 :  14:54:01  Show Profile Send mangs a Private Message
Jag skulle vilja mäta frekvensgång mm under utvecklingen samt förbättringen av olika högtalare. Jag använder mig av Speaker Workshop och har även införskaffat en mätmic från Behringer EMC8000. För att få något vettigt resultat inser jag att jag bör skaffa en micförstärkare. Går detta att göra själv (billigt och enkelt) och hur går jag i så fall tillväga?

Skulle även vara tacksam för förslag på riktiga "färdiga" lösningar till vettigt pris.

Jag har även en Behringer DEQ2496 men jag har ännu inte hittat någon möjlighet att köra signalen via denna för mätningar. Misstänker att det inte går då man inte kan få ut den signal som kommer in via mic-ingången på den.

mvh Mangs

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/01/12 :  17:18:05  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Nog tusan bord du kunna använda DEQ2496, den har ju Mic-in och line out---sedan borde ju EQ kunna sättas på flat eller by-pass.

Börja med att koppla in micen, sedan lär du ju kunna styra gain etc via levelmätarna som finns i DEQ:en..

Kör själv med en SHARK DSP-1024 som mic-förstärkare. liknande elektronik borde finnas i DEQ:en.

/MI

Har inte manualen....

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2004/01/13 :  11:26:30  Show Profile Send mangs a Private Message
Det var även min tanke men jag har ännu inte lyckats få ut ljudet som kommer in via micen. Jag har kontaktat Behringer ang. detta.

mangs
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/01/15 :  00:12:00  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
ECM-8000 kräver Phantom-matning, kolla om DEQ:en fixar det annars blir det jobbigt och du får bygga en separat matning. Kan dock göras med batterier 2x9V.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/15 :  00:19:07  Show Profile Send brumel a Private Message
Det finns en ritning på en 48 V phantommatning. http://sound.westhost.com/project96.htm

Men enklast är kanske att köpa en Behringer mikstärkare. Kostar inte så farligt alls.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/15 :  00:39:13  Show Profile Send f95toli a Private Message
Behringers Shark som Lucifer nämnde fungerar fint och kostar inte så mycket, Jag köpte min från Thomann cyberstore
Använd
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw5_index.html?sn=372bb0949722251a344af3d8871c64ea
så kommer man till deras svenskspråkiga sida.

edit: Stavar som en kråka...



Edited by - f95toli on 2004/01/15 00:40:29
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/01/15 :  11:57:57  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Lite OT..sorry mangs.

f95: Har du några problem med delay? När jag kör mätningar måste jag lägga på nån ms i "mätfönstret" dvs. avstånd till högtalare...Trots att Sharken är inställd på att inte göra ngt alls?

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2004/01/15 :  15:02:50  Show Profile Send mangs a Private Message
Tack för alla era svar, får jag inte igång det med DEQ får jag väl köpa en Shark framöver.

Detta är svaret jag fick från Behringer:
"
If the CD Player is connected to Speaker and you place the Mic in front of them,and that's connected to the DEQ2496. Then you can send the DEQs output to the Sound card.

Once theSignal goes into the Unit it is Routed through the EQ, measured & saved, then sent to the "Outs" , then eventually to an Amp, then to Speaker. The Mic (when in RTA Mode) will take the Signal and re-send it into the Unit, re- measure & save, then when it's finished you can compare & make adjustment to the measurement as you wish. I don't understand your question, in that the Output Signal goes back into the Unit via the Mic (via RTA Mode). There is no other way to get the signal there. Maybe you can put your Sound Card in the Signal Chain between the "Outs" of theDEQ2496 and the Amp:

DEQ ==> Sound Card ==> Amp ==> Speakers. "


Mitt problem var/är dock att jag inte kunde få ut det ljud som kommer in i micen till utgångarna på DEQ.
Go to Top of Page

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2004/04/26 :  16:36:38  Show Profile Send Didde a Private Message
f95toli: SHARK DSP-1024 som ni angav kan jag inte hitta.
Hittar en som heter BEHRINGER - DSP110 Shark är det någon liknande eller?

Thomas

"De e bara å spackla"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/26 :  16:50:13  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, det är nog samma. jag har dock upptäckt att den kanske inte är så lyssande ändå.
Problmet är att när man använder MLS pulser är den långt ifrån linjär, kör man en lång "warmup" i Speaker Workshop så fungerar det hjäpligt men bra är det inte. Det verkar som om det tar ett tag för elektroniken att "komma igång" (lång latency, den är ju digital) så under den första milisekunderna är Shark:en riktigt usel (även om man stänger av allt), kollar man den med ett linjärt svep så är den dock helt linjär så det var inte helt lätt att upptäcka

Claudio Negro rekommenderar en annan pryl från Behringer: UB802 mixer, med reglagen nollade är den tydligen helt linjär. Om du bara ska mäta så är den nog bättre.

Negros hemsida är förresten ett bra ställa att läsa om hur man använder Speaker Workshop.
Go to Top of Page

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2004/04/26 :  17:38:11  Show Profile Send Didde a Private Message
Hur gör man med den då...bara koppla mellan micen och ljudkortet. Hur gör man med kablarna till ljudkortet om man använder SW?
Försökte mig på att bygga dessa kablar och ställa in ljudvolymen i SW men har inte lyckats alls... Någon annan som provat det?


Thomas

"De e bara å spackla"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/26 :  17:41:52  Show Profile Send f95toli a Private Message
Från mikrodonförstärkaren drar du bara en kabel till "line-in" på ljudkortet. Speaker workshop använder som default den högra kanalen till mätningar och den vänstra som referens.
Titta på Negros hemsida så klarnar det nog:
http://planeta.terra.com.br/educacao/claudionegro/english/
Go to Top of Page

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2004/04/26 :  17:59:22  Show Profile Send Didde a Private Message
Menar du att jag måste modda kabeln som går från stärkaren om jag använder SW? Eller bara dra en kabel rakt in i ljudkortet?

Thomas

"De e bara å spackla"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/26 :  19:41:44  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det kommer ju ingen signal FRÅN stärkaren när du använder SW. SW skickar ut samma signal till både höger och vänster kanal, den vänstra kanalen används som referens och skall därför dras till vänster line in. Den högra kanalen ut går till förstärkaren som i sin tur skickar den till högtalaren. Ljudet från mikrofonen går via mikrofonförstärkaren till högra kanalen på "line-in" på ljudkortet.

Vad gäller modda kabel så är det nog en bra idé att skaffa separata kablar till mätningarna,. Lämpligen skaffar man några "laktitssnören" med diverse tillbehör (två könsbytare samt 2 st rca-3.5 mm stereoplug behövs om jag tänker rätt). Mätfelen pga rum och annat kommer med all sannolikhet spela mycket större roll än kvaliten på kablarna, dessutom kalibrerar man ju bort effekten av dem i SW.
Alternativt köper man mikrofonkabel, lösa kontakter samt kopplar via sockerbitar såsom Negro gör.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/04/26 :  21:37:32  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
f95: Det var ju inge trevligt med Sharken och MLS-pulser...är det detta som jag upplever som delay? Jag använder förvisso justMLS men samma problem torde uppstå även här...Nu fattar jag inte riktigt allt om latency problemenen du beskiver eller om justMLS ordnar till det hela genom att den "känner" av när det är dags att sampla in det hela....

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/04/26 :  22:18:59  Show Profile Send linnar a Private Message
Om man har en mikrofoningång på ljudkortet behövs ingen mikrofonförstärkare. Jag kör med en WM61 kapsel rakt in i mikrofoningången med mikrofonkablar och plugg.
Det går utmärkt även utan "spökström", numera använder jag "spökström" men inte märks det någon skillnad.
Om man endast har en "line in" på ljudkortet är troligtvis den enklaste och billigaste metoden att köpa ett nytt ljudkort med mickingång. Det lär finnas ljudkort som ensam kan driva en högtalare för mätning. Har dock ej själv kollat det.

Skall så småningom gå över till SW. Tycker dock att den är lite rörig. Men den stora kapaciteten och att den är gratis är mycket övertygande.
När jag blivit hemtam där kommer jag att skriva en manual om hur man gör med kopplingscheman mm.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/26 :  22:20:40  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag blev rätt "överaskad själv"...

Det var först när jag kopplade Sharken direkt till ljudkortet via line-in (alltså line-out->Shark->line-in) som jag upptäckte problemet.

Men det finns faktist två problem varav delayen är det mindre allvarliga. Enligt de mätningar jag gjort i SW så är minsta delaytid (oavsett vad det står på displayen)ungefär 10 ms, jag antar att det är den tid det tar för signalen att passera genom kretsarna. Det gör nu inte så mycket i SW, det är gjort för att hantera sådana saker (du kan ju ha ett visst delay även iljudkortet och pga Windows) och det spelar ingen större roll.

Vad jag menade med "latency" ovan (fel uttryck egentligen) var att det verkar ta ett tag för kretsarna att "komma igång", skickar du en enstaka puls så blir den väldigt förvrängd vilket ger ett konstigt frekvenssvar (jag får 20-40 dB fel på vissa frekvenser), om man däremot skickar ett gäng uppvärmingspulser är kretsen redan "på" när de "riktiga" MLS pulserna kommer och då fungerar det hyggligt. Vissa ljudkort har tydligen samma problem (om än i mindre grad) och det finns därför en "warmup"-inställning i SW som jag satt till max.

Om man gör ett linjärt svep så kommer man inte märka detta eftersom kretsarna har tid att komma igång, dessa svep är i princip helt linjära.

Om jag får tid ska jag ta med Sharken till jobbet senare i veckan och göra några riktiga mätningar (inte med ljudkort) och se om jag kan hitta mer exakt vad som är fel, så länge felet är konstat går det antagligen att kalibrera bort.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/04/26 :  22:55:06  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message

Jag har ungefär 3 ms delay (varför olika?)....och som du säger är säkert justMLS, även det byggt för att hantera dylika...

Jag har också fått konstiga förvrängda svar men i justMLS kan man ställa in "lyssningfönstret" och tar man ner det till en viss nivå, så ordnar kurvan till sig...(tror jag) eller så har man ju byggt riktiga puckofilter...

Har du nån "Snapshot" på nån mätning så kan man se om man känner igen sig? (dålig/bra)

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/26 :  23:39:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
Lusigt nog är det bättre idag Har inte ändrat någonting så vitt jag vet. Men bra är det inte.
Utseendet ändrar sig inte mycket om jag äkar på antalet mätningar.

En MLS-mätning, med default "warmup".


Utseendet på en pulsmätning


Edited by - f95toli on 2004/04/26 23:40:18
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/26 :  23:51:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag upptäckte just vad som var annorlunda.
Jag startade ett nytt projekt för dessa mätningar och glömde kalibrera "latency" inställningen, om jag låter den stå på 0 så blir allt bättre(?) När jag sätter den till vad det "borde" vara för att kompensera för ljudkortet så blir det jätteskumt...

Som det är nu så ser ju Sharken rätt ok ut
med 1/3 oktav smooth...


Topparna vid 7 och 17 kHz är "konstanta" och går antagligen att kalibera bort.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/04/27 :  00:24:59  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hmm, det är konstigt..jag får ju mycket "snyggare" data med lägre smoothing också...har dock bara frd-filer och inga bilder framme.

Dock fick jag tillbaka hoppet om att det går att lita på mätningarna, alla fall lite.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/04/27 :  00:28:41  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Man får tacka för en intressant tråd! Jag råkade av misstag beställa en Behringer mic och den där UB802. Gick på 105 euro inklusive frakt för mig (bara 7% moms här).

Det skall bli roligt att börja mäta lite. Nu får jag springa ner till musikaffären och skaffa ett mikrofonställ eller något liknande.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/27 :  00:46:46  Show Profile Send f95toli a Private Message
Lucifer: Jag vet faktiskt inte vad som pågår...
Om jag bara kortsluter kablarna och inte går genom Shakren ser dock signalen helt ok ut så jag tror inte det är ljudkortets fel.

Jag ska som sagt var försöka hinna mäta upp den ordentligt, jag litar inte riktigt på mitt ljudkort och skulle vilka mäta upp den med riktig utrustning bara för att vara säker på att den är Sharken som krånglar.
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/05/05 :  09:58:07  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Tackar igen för tipset på prylar. Det här är något jag bara dragit på hur länge som helst. Ett tag var jag inne på att bygga själv, men det blev aldrig av. Och nu, när man får prylarna för en spottstyver (ja kolla på mixern... herre gud, den kostar ju ingenting (en femhundring)), då var det inget att bråka om.

Ytterligare en dörr som öppnat sig i hobbyriket. Och dörren leder till en avgrund, i vilken man kan slänga in hur mycket tid som helst...



Tackar och bockar! Thoman's websida (se tidigare inlägg) var en fröjd att handla på.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/05/05 :  20:11:43  Show Profile Send UrSv a Private Message
Och jag har nu samma kit. Behringer ECM8000 och mikförstärkare/mixer UB802. Fick tag i mikställ och kabel också. Sennheiser mikställ med bom för 300 spänn var inte nån större investering heller. Nu skall vi bara fundera ut hur man gör när man använder grejorna och skaffa ett ljudkort som duger...
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/05/06 :  00:47:20  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Tidigare i denna tråden nämndes "Claudio Negro's home page", där han går igenom en hel massa om SpeakerWorkshop. Han har även en lista med hur bra ljudkort är i mätsammanhang:

http://planeta.terra.com.br/educacao/claudionegro/english/soundcards.html

Hela site är här, om man inte orkar bläddra tillbaka till förra sidan:

http://planeta.terra.com.br/educacao/claudionegro/english/

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.92 sekunder. Snitz Forums 2000