HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Skummgummi mellan element/baffel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/01/11 :  19:02:22  Show Profile Send krorre a Private Message
När man köper lösa element, får man då dämpringar till som fästes mellan elementet och baffeln. Och om man inte får det; brukar ni som bygger högtalare sätta elementen direkt på baffeln?

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/01/11 :  19:17:01  Show Profile Send Uniper a Private Message
Nej det brukar man inte få. Du behöver bara någonting som tätar så att det inte läcker för mycket luft. Det ska inte vara något tjockt elastiskt, för då kommer elementet att sitta och gunga lite för mycket, det är bättre att det sitter dikt an mot baffeln.
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/01/11 :  19:20:35  Show Profile Send krorre a Private Message
Hmm... du har ingen rekommendation? Måste man ta hänsyn till dess tjocklek vid fräsning av lådan? Även om det är någon jättetunn historia?
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/01/11 :  19:57:00  Show Profile Send Uniper a Private Message
Det finns många alterantiv. Jag har använt dammlist för fönster. Det är en tunn skumgummilist som i stort sett försvinner helt när man drar åt skruvarna.
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/01/11 :  22:16:44  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
måste ta och rekomendera:
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=494
funkar otroligt bra!

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/01/11 :  22:24:47  Show Profile Send krorre a Private Message
Hmm... men den är ju 4mm tjock. Det måste ju ändå bli någon mm tjockare trots att man spänner fast det hårt. Så då borde man ju bli tvngen att ta hänsyn till det vid fräsningen.
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/01/11 :  22:29:22  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
Jag lover den blir tunn! om du ska vara petig så kanske den tar upp 0.5mm elle mindre

Hemma hos Peter
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/01/11 :  22:30:30  Show Profile Send krorre a Private Message
Det va´som fan...
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/01/11 :  22:45:57  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Nackdelen med Hifi kits list är att den kletar fast nåt så inihelvete om man sedan ska ha ut elementen. Har förstört skruvhålen i mina diskanter litegrann med att vrida och bända för att få ut dem.

Det skumgummi eller vad det är som pegul använder i sina hfls högtalare verkar bra. Undra var man kan få tag i liknande, ett ark som man skär ut en packning från. Kanske finns packningsmaterial på bilmackar som fungerar??

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/01/11 22:46:48
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/01/11 :  22:51:39  Show Profile Send Fostex a Private Message
"Det finns många alterantiv. Jag har använt dammlist för fönster. Det är en tunn skumgummilist som i stort sett försvinner helt när man drar åt skruvarna."
Använder sån till min subbas..
Annars kan man lägga ett lager silicone på elementet och ett på baffeln som man låter torka innan man monterar..

// David
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/01/11 :  22:53:06  Show Profile Send krorre a Private Message
dada..... http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=24132 hittat tunnaste verkar klart intressant

Edited by - krorre on 2004/01/11 22:53:51
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/01/11 :  22:57:48  Show Profile Send Uniper a Private Message
Du kan dela den på mitten så att bredden blir 4mm om det är svårt att få plats med en 8mm:s list. Och om du är orolig för tjockleken kanske det går att fräsa ett grunt spår och lägga listen i det. Har någon testat att göra så?

EDIT: Jag menade listen från hifikit. Glömde trycka refresh, så jag såg inte att det fanns flera svar emellan.. Den där mattan från biltema verkar ju kanon.

Edited by - Uniper on 2004/01/11 23:03:04
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/01/11 :  22:58:58  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
magew -- hmm konstigt! jag har bygt ganska många saker och alldrig råkat ut för det.. har däremot hört folk som haft samma prob men som sagt.. av egen erfarenhet så är den bra och kladdar inte men jag kanske har haft tur dom typ 5 mer seriösa högtalare jag byggt..

Hemma hos Peter
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000