När man köper lösa element, får man då dämpringar till som fästes mellan elementet och baffeln. Och om man inte får det; brukar ni som bygger högtalare sätta elementen direkt på baffeln?
Nej det brukar man inte få. Du behöver bara någonting som tätar så att det inte läcker för mycket luft. Det ska inte vara något tjockt elastiskt, för då kommer elementet att sitta och gunga lite för mycket, det är bättre att det sitter dikt an mot baffeln.
Det finns många alterantiv. Jag har använt dammlist för fönster. Det är en tunn skumgummilist som i stort sett försvinner helt när man drar åt skruvarna.
Hmm... men den är ju 4mm tjock. Det måste ju ändå bli någon mm tjockare trots att man spänner fast det hårt. Så då borde man ju bli tvngen att ta hänsyn till det vid fräsningen.
Nackdelen med Hifi kits list är att den kletar fast nåt så inihelvete om man sedan ska ha ut elementen. Har förstört skruvhålen i mina diskanter litegrann med att vrida och bända för att få ut dem.
Det skumgummi eller vad det är som pegul använder i sina hfls högtalare verkar bra. Undra var man kan få tag i liknande, ett ark som man skär ut en packning från. Kanske finns packningsmaterial på bilmackar som fungerar??
"Det finns många alterantiv. Jag har använt dammlist för fönster. Det är en tunn skumgummilist som i stort sett försvinner helt när man drar åt skruvarna." Använder sån till min subbas.. Annars kan man lägga ett lager silicone på elementet och ett på baffeln som man låter torka innan man monterar..
Du kan dela den på mitten så att bredden blir 4mm om det är svårt att få plats med en 8mm:s list. Och om du är orolig för tjockleken kanske det går att fräsa ett grunt spår och lägga listen i det. Har någon testat att göra så?
EDIT: Jag menade listen från hifikit. Glömde trycka refresh, så jag såg inte att det fanns flera svar emellan.. Den där mattan från biltema verkar ju kanon.
magew -- hmm konstigt! jag har bygt ganska många saker och alldrig råkat ut för det.. har däremot hört folk som haft samma prob men som sagt.. av egen erfarenhet så är den bra och kladdar inte men jag kanske har haft tur dom typ 5 mer seriösa högtalare jag byggt..