HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kondesatoridentifiering - HJÄLP
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/01/11 :  09:42:56  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
På vår trevliga DIY träff hade vi också komponentsloppis. Jag inhandlade lite kondingar för framtida tweaksyfte. Problemet är dock att jag inte vet vad jag köpt Kan någon hjälpa mig identifiera inköpen och berätta om det är något att ha?

Vänligen

StefanB

läs mer på: http://hello.to/hifi

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/01/11 :  10:18:54  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
eftersom kondingarna ser rätt gamla ut och har hög spänningstålighet antar jag att det är av typen metallfolie lindad med papper som dielektrium (isolator). Den till vänster kallas ju också för
"paper capacitor".

Sådana är mycket tåliga , och skall vara av hög kvalitet. De åldras inte heller nämvärt i som t e x elektrolyter gör, varför de antagligen är ok.

huruvida de "låter" bra kan jag inte svara på, men jag antar att de är mycket bra.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/11 :  10:49:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag är väldigt förtjust i papperskondingar. Jag använder dom lite varstans, både i försteg, slutsteg och i högtalarfiltren (där har jag sammanlagt 30uF papper parallellkopplat med polypropylen) Min erfarenhet är att de ger ett ljud åt det lite ljusare hållet. Kondingen till vänster är väl en Jensen tror jag, dom är populära bland tweakfolk bl.a. i Italien.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/01/11 :  23:24:33  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jo den till vänster är en Jensen 0.47 uF, det står "Paper capacitor" på den. Innebär detta "bara" papper eller papper i olja eller vad? Är detta ett alternativ i cd spelartweaket till tex Mcap Supreme?

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/12 :  00:06:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nej, SÅ bra är dom nog inte. Men testa! Vet inte om det är oljeimpregnerat eller ej.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000