HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DAC med rumskorrigering?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/01/11 :  16:31:56  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag spelar nuförtiden upp min musik via en Sony CDP-XB930 som ger ett rätt bra ljud om man bara ser till frekvensgången. Däremot är ljudbilden platt och inte så livfull som jag har hört med både dyrare CD-spelare och billigare DVD-spelare.

Det enkla lösningen är att köpa en ny CD-spelare. Men tanken har slagit mig att man kanske kan få mer än bara digitalomvandling om man köper en extern DAC.

Så frågan är då: Är det någon som känner till några DACar med rumskorrigering?

Själv känner jag till Perpetual, Tact och Behringer. Behringer testades tillsammans med någon annan liknande DAC i High Fidelity om jag inte minns fel (mina tidningar är just nu utlånade så jag kan inte kolla själv).

Och är det någon som har erfarenhet utav dessa maskiner?
Jag har hittar lite negativa kommentarer om Behringers prestationer som DAC på detta forum.

Mvh
Patrik B

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2004/01/11 :  17:00:36  Show Profile Send dekengren a Private Message
Notera att Perpetual INTE har släppt rumskorrigeringsmjukvaran till sina prylar och att den svenska importören Golden Age inte tror att dom någonsin kommer göra det heller! Behringer är billigt och bra men DACarna i Behringer är lite sådär, jämfört med en Thule 150B-cd får dom tokspö! Behringer + bättre DAC kanske?
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/01/11 :  17:27:42  Show Profile Send svejk a Private Message
Har läst att några har lämnat sina ultracurve till Harmony design. Låter som en bra ide. Perputal finns det högtalarkorrigering till. Har vart sugen på båda men tillfälligt dumpat dessa planer sitter nöjd med mina gamla dpa lådor. Rummet har jag fixat till manuellt. Är lite gammaldags, blir förvirrad av sådana där digitala trollerilådor, vill helst bara ha en ratt att vrida på.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

snaben
Member

108 Posts

Posted - 2004/01/11 :  22:02:48  Show Profile Send snaben a Private Message
Själv har jag Cantons Digitalhögtalare och då ingår en digital rumskorrigeringslåda (!).

I den ingår också en DAC.

Jag använder dock inte DAC:en sedan jag köpte en begagnad Audio Analogue MAestro i somras. Dock så är en begagnad (de finns inte nya längre) Canton digital högtalare ett garanterat bra köp som inkluderar DSP och DAC (samt naturligtvis även HÖGTALARE).

Det kanske framgår att jag är rätt nöjd. Eller......

OED
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000