HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Placering av Martin Logan SL3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Christian Lenner
Member

50 Posts

Posted - 2004/01/08 :  19:22:01  Show Profile Send Christian Lenner a Private Message
Hej!
Hur har ni övriga placerat era ML SL3? Mått till bak/sidovägg?
Hur mycket har ni vinklat in dem osv?

MVH Christian

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/01/08 :  19:50:07  Show Profile Send J-son a Private Message
Hej,

Jag har förvisso Ascent men jag har ca 1,2 m till bakvägg och 60 cm från sidovägg. Jag lyssnar till "hälften av hälften" (1/4) av panelen.
Tips; rikta en ficklampa mot panelen så ser du när du har rätt vinkel (reflexen syns).

mvh

J-son
Go to Top of Page

Christian Lenner
Member

50 Posts

Posted - 2004/01/08 :  19:53:36  Show Profile Send Christian Lenner a Private Message
Har du mätt från högtalarens bakkant när du har satt mått till bakvägg? Samt mått från sidovägg är från högtalarkanten?
Hur upplever du ljudet?
Mkt intressant

MVH Christian
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/01/08 :  20:14:46  Show Profile Send J-son a Private Message
Stämmer.

Ljudet är fantastiskt . Det går att uttrycka ljudet i så många termer men jag nöjer mig med att säga att det låter underbart .
Du får pröva dig fram och se vad som passar bäst i ditt rum.

mvh

J-son
Go to Top of Page

Christian Lenner
Member

50 Posts

Posted - 2004/01/08 :  20:47:30  Show Profile Send Christian Lenner a Private Message
Det låter bra. För tillfället har jag 65cm till bakvägg och 90cm till sidovägg. Har ett väldigt dämpat rum, därför placerade jag dem långt bak. Men jag håller med dig om att det låter underbart. Dock alltid intressant hur andra upplever sina Logans. Samt hur de är placerade.
Har du ett stort rum att lyssna i? Hur långt ifrån sitter du till högtalarna? Mått mellan högtalarna?

MVH Christian
Go to Top of Page

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2004/01/08 :  21:16:09  Show Profile Send audiojan a Private Message
Använder visserligen Magnepan, men rekommenderar verkligen Cardas metoden.

http://www.cardas.com/cgi-bin/main_content.cgi?area=Insights&content_id=26&pagestring=Room+Setup

"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/01/08 :  21:27:56  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Hej CL!

ML själva förordar minst 80 cm mellan panel och bakvägg. Står de så nära så har du ännu närmre från baslådan till bakvägg vilket inte alltid är så lyckat. Stor varning till att dämpa för mycket bakom panelerna. Det hela är inte tänkt att behöva dämpning i massor där, ljudet dör mer än på traditionella lådhögtalare.

Vinklingen är något som varje användare måste reda ut i sitt eget rum och hur man vill ha det. Om man ställer panelerna rakställda så fås ett luftigt ljud med ibland enormt soundstage i ffa djupled. Man förlorar dock fokus och kropp (sångare och instrument är för stora)... Å andra sidan så kan man få mycket fokus och kropp om man kör panelerna "rätt i ansiktet" men då fattas det på det andra stället. Exemplet med ficklampa är utmärkt. Jag körde mina Request ungefär samma som J-son, max halva panelen spelade mot lyssningsplatsen.

När det gäller sidoväggar så är ju ML ingen bredspridare vilket är en av finesserna. Man kan alltså ha dem väldigt nära sidoväggarna utan bekymmer i form av sidoreflexer etc. Där är det återigen basen som man skall ha koll på dock.

Ett tips slutligen för användare av denna årgång av ML: Framför basen sitter ett galler av samma typ som på panelen. Ta bort det.

Likaså blir man rikligt belönad om man ställer panelerna exakt lika i lutning, dvs om man tittar från sidan och ser att de har exakt samma vinkel mot lyssnaren. Efter det tar man fram vattenpasset och kollar i lodled/sidled. De är höga och väldigt små ojämnheter i golvet ger flera cm skillnad uppigenom. Och det hörs....

mvh

sladd


,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Christian Lenner
Member

50 Posts

Posted - 2004/01/08 :  21:41:52  Show Profile Send Christian Lenner a Private Message
Schyssta inlägg!!!
Själv så har jag heltäckningsmatta i rummet samt struktur tapet. Som mina högtalare står nu så kan dem låta lite basfattigt. Dock så har jag dem invinklade väldigt mycket. Kanske 3/4 av panelen. Jag har ca 3,1m till högtalarna och dem står ca 2m från varandra. Funderar på att ändra mina mått så jag får fram en djupare och fastare bas. Samt även vinkla ut dem lite, till 1/3 av panelen. Vilka mått tror ni skulle behöva ändras?
Men att ta bort panelen som sitter framför basen verkar lite skumt. Ska man verkligen behöva detta för att få en bra bas? Ser inte högtalaren väldigt konstig ut då?

Med Vänlig Hälsning CL
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/01/08 :  22:11:50  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Hej igen.

Man måste inte ta bort gallret. Men det låter bättre. Fast det blir inte mer bas, bara bättre kvalitet på den som finns.

Saknar du bas så behöver du först ta rätt på ditt rum och kolla var du har förstärkningar respektive försvagningar i basområdet.
Är basen svag oavsett var du själv står eller sitter i rummet? Sitter du nära elelr långt ifrån bakvägg?

Vad har du för golv och vad står högtalarna på? Spikar, original småfötter eller SD-fötter?

För allmän info om rumsinställning kan du titta på
http://www.hificonsult.se/justera.html

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/01/08 :  22:13:25  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Om du inte sett den innan kan jag även rekomendera http://www.martinloganowners.com/
Go to Top of Page

Christian Lenner
Member

50 Posts

Posted - 2004/01/08 :  22:42:57  Show Profile Send Christian Lenner a Private Message
Tack för länken!
Jag driver dessa ML med en Thule IA 350B. Sitter kanske 2m från bakvägg. Ska även säga att det är snedtak i rummet. Lutar med den vägg som högtalarna står samt lyssningsplats. Ljudet som är är väldigt bra. Gillar den skarpa center som finns. Möjligen så kanske man kan vinkla ut dem litegrann. Basen som finns spelar väldigt tight men ska man vara riktigt kritisk så kan den vara något ljupare. Kanske man löser detta genom att vrida ut högtalarna?
Golvet är belagd med heltäckningsmatta. Givet så upplevs basen starkare när man står närmare någon vägg. Men jag har ett par bakhögtalare av typ Aerius som gör att jag knappt kan flytta soffan längre ifrån mina frontar.
Högtalarna står på orginal småfötter.

Tack för alla inlägg.

MVH CL
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/01/08 :  22:50:42  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Vinklar du ut får du ett bredare soundstage men tappar fokus, du får helt enkelte testa dig fram till den vinkling som funkar bäst för dig, när jag testat ML har den metod som beskrivits ovan med ficklampa och 1/4 funkat utmärkt! Du får inte mer bas av att vinkla ut högtalarna, flyttar du dem närmare bakväggen kan det upplevas som du får mer bas, men den basökningen är förmodligen mer kvatitativ än kvalitativ...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000