HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på några stativhögtalre. pris runt 3500:-
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

sir_lotto
Member

89 Posts

Posted - 2004/01/03 :  08:47:48  Show Profile Send sir_lotto a Private Message
Hejsan!
Jag har fått ett dilemma, har för 2.5 månad sedan flyttat in i en liten lägenhet på ca: 32m2. Dom högtalarna jag har nu är för stora (proson reality 666SA mått 115x24x42cm) och låter inte heller speciellt bra. Så jag har sneglat lite på stativhögtalare då många tycker att man får mer för pengarna om man köper små högtalare. Som jag nämner i rubriken så söker jag ett ett par stativare helst under 3500kr. Är det någon som kan ge mig lite tips på några vettiga, märken/modeller. Jag skulle gärna vilja att dem är åt den varmare ljudkaraktären p.g.a att jag har nyss beställt en Cambridge A500 som kanske uppfattas lite åt det ljusare hållet.

Några högtalare jag har kollat in:
Mordaunt short MS902 2.900:-
B&W DM600 S3 3.496:-
Kef Coda70 3.000:-
JMlab Chorus 706S 3.695:-
JMlab Chorus LCR 700 3.095:-
HECO Mythos 300 2.989:-
Monitor Audio Bronze B2 3.394:-

Tack på förhand/sir_lotto


We live in an age when pizza gets to your home before the police

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2004/01/03 :  12:30:07  Show Profile Send RotelPower a Private Message
Kolla även in Quad 11L 3900kr. Lite över budget men jag tycker dom är helt underbara.

Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
Go to Top of Page

sir_lotto
Member

89 Posts

Posted - 2004/01/03 :  15:35:59  Show Profile Send sir_lotto a Private Message
Aha tackar för tipset, ska genast kolla in

We live in an age when pizza gets to your home before the police
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2004/01/03 :  15:52:23  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Ett par begagnade Dynaudio A42 skulle sitta fint i ett litet rum.
3500-4000kr i vettigt skick.

Tänk på att stativ för ca 1000-2000kr tillkommer till alla stativare.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/01/03 :  16:52:20  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Köp annars Mosen av Wolfie här på forumet. Fantastisk högtalare, dock även den över budget.

Erik Andersson for president!

Edited by - Mr Ekan on 2004/01/03 16:57:25
Go to Top of Page

sir_lotto
Member

89 Posts

Posted - 2004/01/03 :  18:46:16  Show Profile Send sir_lotto a Private Message
Dynaudio A42 jo många snackar om dessa. Är ganska feg när det gäller begagnade saker men man få otroligt mycket bättre saker för samma pengar. Jag har blivit blåst en gång så efter det ville jag inte köpa beggat, men det är kanske dax att prova igen Mr Ekan heter dem bara Mosen?

Mvh/sir_lotto

We live in an age when pizza gets to your home before the police

Edited by - sir_lotto on 2004/01/03 18:47:10
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2004/01/03 :  19:07:07  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Sir lotto har du möjlighet tycker jag du ska försöka lyssna på Chario synthar 200 också kostar 3600 kr om jag inte mins fel. Annars tycker jag att många av dina alternativ verkar vettiga. Tex JMlab vilka jag tycker låter bra i det prisområdet men även MA gillas starkt.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/01/03 :  20:03:39  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
XTZ 99 wmt som finns att lyssna på i Torup och köpas på nätet av www.fyndborsen.se

Dom kostar bara 1995Kr och är riktigt ruggigt prisvärda. Dom påminner mycket om mina gamla favoriter Qln signature (som jag också ägt). Fast frågan är om dom inte tom är lite bättre

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2004/01/03 20:04:33
Go to Top of Page

sir_lotto
Member

89 Posts

Posted - 2004/01/04 :  02:00:28  Show Profile Send sir_lotto a Private Message
Chario synthar 200 har jag dock ingen möjlighet att lyssna på Men det verkar vara ett alternativ. Men ni som kanvilka skulle ni välja av dem som jag nämnde i början? Dan Brickman läste på ett annat forum att XTZ 99 låter dåligt i mellanregister utan basarna. Om det kanske var beroende på att det inbyggda filtret skulle skära vid 150-200 Hz och man måste ha basdelarna för att dom ska kompensera.. men detta e vad jag har bara snappat upp.. det kanske inte stämmer. För dem har ett bra pris.
Mvh/

We live in an age when pizza gets to your home before the police
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/01/04 :  10:36:48  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Nejdå. Jag tycker inte att dom låter illa utan basunderdelarna som jag beskrivit i min recension. Däremot tror jag att det blir mycket bättre med basarna även om priset drar iväg till 7500kr istället. Just i bas/mellanregister har en liten tvåvägare alltid problem enligt min uppfattning men det brukar kompenseras med ett mer sammanhållet och tajt ljud.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

sir_lotto
Member

89 Posts

Posted - 2004/01/04 :  15:30:44  Show Profile Send sir_lotto a Private Message
Finns det någon runt skellefteå som äger ett par XTZ 99 eller några av dem andra högtalarna som har nämnts i denna topic? Om man skulle kunna få provlyssna isf. Man skulle vilja ha mer lyssnings möjligheter här uppe i j*vla sk*t norrland.

We live in an age when pizza gets to your home before the police
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2004/01/04 :  16:39:12  Show Profile Send jos a Private Message
Jag tycker du ska lyssna på Monitor Audio Bronze 2. Har haft dem hemma och de låter mycket bra för priset, 3400.
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/01/04 :  17:46:15  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
sir lotto, de heter Mumma Audio Mosen. Bilder finns i mangos tråd:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=11893&whichpage=2&SearchTerms=,

Skulle TRO att de spelar skjortan av flesta högtalarna du listat.

MVH


Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2004/01/04 :  19:37:19  Show Profile Send bruce a Private Message
Om du kan vänta till slutet av februari, så sälja jag mina Dynaudio 52or samt Atacama stativ. Pris 3500, Jag sälja också min Rel Quake, 4000sek, du får allt för 6000sek !!
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2004/01/04 :  20:09:02  Show Profile Send x2000 a Private Message
hej

mr ekan har helt rätt köp wolfies mosen
här är en bild på mina mosen
åtminstone en av dem
de är sanslöst bra för sitt pris





Mvh
Thomas
Go to Top of Page

sir_lotto
Member

89 Posts

Posted - 2004/01/04 :  23:33:17  Show Profile Send sir_lotto a Private Message
Mr Ekan Låter helt klart intressant. Mumma Audio Mosen skojjsigt namn och att dem e snygga som attans gör ju inte saken sämre.

bruce ska tänka lite på det, hade tänkt byta nu mot februari, skulle vilja dock lyssna på ett par Dynaudio först .

Tackar alla för svaren oxå.
Mvh/sir_lotto

We live in an age when pizza gets to your home before the police
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/01/04 :  23:36:49  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
x2000, vackert! "De luxe"-varianten med findiskanten och allt! Får man fråga vad du driver juvelerna med?

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2004/01/05 :  13:51:26  Show Profile Send x2000 a Private Message
mr ekan

just nu står dom vilar, spelar på ett par sonus faber electa amator 2
istället, om de är bättre än mosen? vete 17
har drivit dem med amplifix, edison 60 och mark levinson 383
en fantastisk högtalare, som jag aldrig gör mig av med ...

Mvh
Thomas
Go to Top of Page

LieS
Member

72 Posts

Posted - 2004/01/05 :  14:04:11  Show Profile Send LieS a Private Message
I den här prisklassen måste jag nämna AE EVO 1, lyssna även på den innan du bestämmer dig.
Go to Top of Page

sir_lotto
Member

89 Posts

Posted - 2004/01/06 :  04:51:21  Show Profile Send sir_lotto a Private Message
Någon som vet vart man kan köpa Castle Richmond 3 i sverige?

Mvh/sir_lotto

We live in an age when pizza gets to your home before the police

Edited by - sir_lotto on 2004/01/07 02:55:54
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/08 :  12:53:02  Show Profile Send MartinH a Private Message
En riktigt bra högtalare som ligger i dom regionerna ( har jag för mig ) är Wharfedales EVO 10, blev utnämd till bästa högtalare upp till 500 pund av engelska tidningen Hifi News i det senaste numret av tidningen...
Go to Top of Page

sir_lotto
Member

89 Posts

Posted - 2004/01/08 :  13:54:22  Show Profile Send sir_lotto a Private Message
MartinH jag kollade just upp dem nyss, hehe vilken tajming. Jag hade stora funderingar för någon månad sedan att köpa ett par. Jo MartinH hur vida låter pacific evo 20(minsta golvarna) jämnfört mot evo 10, har du sett någon recension på dessa?

Mvh/sir_lotto

We live in an age when pizza gets to your home before the police
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/01/08 :  13:59:04  Show Profile Send FBK a Private Message
Martin!!!
quote:
En riktigt bra högtalare som ligger i dom regionerna ( har jag för mig ) är Wharfedales EVO 10, blev utnämd till bästa högtalare upp till 500 pund av engelska tidningen Hifi News i det senaste numret av tidningen...

Är det denna högtalare som du menar.
http://www.avland.co.uk/wharfedale/evo10/index.htm
Det ligger till så att jag var på en Demo i höstas och lyssnade på Receivers, och då använde jag Wharfdale Evolution-40 som frontar, bara därför att jag hade läst om modellen under (Evo-30) som hade fått underbar kritik i England. Så jag var lite nyfiken och jag blev mycket överraskad hur otroligt bra de låt. De hade en grundklang som var mörk och de låt så rätt på något sätt, allt fanns där men på ett mycket ballanserat sätt. Nu är det så att numera så vet jag ingen butiker som har dessa högtalare hemma, Ref.Audio har de två största som beställnings vara, men inga högtalare i butiken för provlyssning. Har någon sett denna serie i någon butik i vårt avlånga land. Man får hoppas att någon Svensk tidning testar Wharfdale Evo.
Vilka övriga högtalare var med i testen Martin, och vad skrev de i sammanfattningen om Evo-10an.
/fbk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

sir_lotto
Member

89 Posts

Posted - 2004/01/08 :  14:41:00  Show Profile Send sir_lotto a Private Message
FBK jag litar på dig , ska tamef*n köpa ett par wharfedale pacifc evo 10 eller 20 kanske... men det märket ska jag ha. Jag har ju en ganska ljus förstärkare (Cambridge A500) så det kanske passar utmärkt om evo modellerna när dem beskrivs att vara åt det mörkare hållet.

FBK jag hittade en som säljer dessa i sverige förutom Ref. Audio
Länk: http://home.swipnet.se/~w-40615/hogtalare/index.htm
Jag mailade han, å han prutade ner 500 spänn på evo 20 direkt, då hade jag bara frågat om fakta på högtalaren (detta var för 2 månader sedan)


We live in an age when pizza gets to your home before the police

Edited by - sir_lotto on 2004/01/08 14:46:44
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/01/08 :  15:57:16  Show Profile Send FBK a Private Message
Har kollat lite med återförsäljaren om Wharfdale Evo-serie. Denna högtalar serie kräver mer av stärkaren än vad många högtalare gör dvs. det blir stora ljudförbättringar i ljudet när man byter till bättre stärkare, Det här stämmer precis med mina erfarenheter av Evo-40an när jag använde de på Demon som jag var på. På denna Demo så blev jag mycket förvånad av hur stora skillnader det var mellan dessa Receivrar. Pioneer 2011, H/K7500 och Yamaha Z2. Prismässigt så låg dessa mellan 14000-16500kr men ljusskillnaderna var betydligt större än så när jag lyssnade på musik. Yamahan mosade bokstavligt de båda andra, och framför allt så låt Pioneern dåligt på musik. Jag har aldrig förr hört så stora skillnader mellan olika modeller i samma prisklass. sir-lotto om du nu är intreserad av denna serie, så ring återförsäljaren,0510-543110 så kan du få info om vilken butik som ligger närmast dig som säljer Wharfdale. Jag ringde några som säljer Wharfdale och de var villiga att ta hem den modell som man var intreserad av för provlyssning. Denna serie är mycket aktuell för min del, när jag skall handla i höst. men naturligtsvis så bör man jämföra med lite annat också, det har ju hänt att man blivit imponerad av en högtalare, men när man jämfört med annat så har svagheterna kommit också.

Mvh fbk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/08 :  16:38:24  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det som nämdes i tidningen var en Epos modell som heter ESL-3 och en mindre Mission.. Kommer inte direkt ihåg var det stod, men det klart att den var väldigt prisvärd och gav bra ljudkvalitet för en så pass billig och liten högtalare...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000