HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kapacitiv last på en MM-pickup korrigerar ljudet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/01/07 :  23:56:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Tjenare!

Här är lite frågor till "Vinyl-rävarna"...

Jag håller på och labbar lite med med min vinylspelare. Jag börjar sakta men säkert få den dit jag vill. Att ändra den resistiva lasten på RIIA't påverkade riktigt mycket. När jag sedan sänkte tonarmen blev det mer basbotten, men det är fortfarande lite ljust och "stickigt" ljud, fast nästan acceptabelt...

Nu sitter jag här och funderar på hur en capacitiv last skulle påverka pickupen?

Pickupen är en MM pickup, en Empire MC5m. Kan MM pickuper över huvudtaget lastas capacitivt.. Jag saknar tyvärr data/bruksanv. för min pickup och den info som jag hitintills fått tag på indikerar ingen capactiv last

Någon som kan ge lite tips ang. resistiv/capacitiv lastning av MM-pickuper och hur det i normala fall påverkar ljudet

Vänligen,
Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/08 :  00:14:15  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag har ett mycket ovetenskapligt svar.
Jag har aldrig gillat den där kondingen som sitter på ingången på dom flesta RIAA-steg utan helt enkelt bara tagit bort den. Samma på dom RIAA-steg som jag har byggt. Helst skulle jag vilja korta kabeln med för att minska kapacitansen. Stickigheten tycker jag ökar med ökat antal pF. Tycker att det verkar som om man får en resonans strax under övre hörbarhetsgränsen och den sänks i frekvens och blir tydligare med ökat antal pF. Jag grundar min tes på att pickupen ju är en spole, en induktas, och när den möts av en kapacitans uppstår en resonanskrets. Det är i alla fall teoretiskt riktigt. Men som sagt, bara en subjektiv uppfattning. Ganska lätt att testa. Lägg på 220pF på stegets ingång och lyssna vad som händer.

Edited by - Flint on 2004/01/08 10:09:34
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/01/08 :  00:32:46  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

De flesta MM pickuper är, (var) designade så att de fick rak frekvensgång med kapacitiv last, typiskt var ca 200 - 300 pF parallellt med standard 47kohm. Jag har provat olika kapacitiv last på några olika pickuper och noterat att en del påverkas ganska mycket medans andra inte alls, en gammal berömd pickup som är känslig för kapacitiv last är ADC XLM/ZLM som verkar trivas bäst med ca 250 pF last. Man kan prova med olika resistiv last också men det verkar påverka mindre.

De flesta pickuper får en topp i diskanten om kapacitansen är för låg.

Värt att komma ihåg är att kabeln mellan pickup och förstärkare + förstärkaren själv också har kapacitans, för kabeln typiskt 30 - 100pF per meter, förstärkaren kan ha från nära 0 pF till flera 100pF

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/01/08 :  22:06:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Tänk vad bra det är att få lite inspiration från andra när man tycker sig "stå och stampa"

Jag har fixat med kablaget från tonarmen(det var "fel" från början..) och en del av det "stickiga" försvann. Nu är det dags att åka till Elfa och fixa komponenter för att labba med resistiva och kapacitiva laster.

Mitt RIIA är det inbyggda till min Mark Levinson no28 och det har ingen kapacitv last alls. Den resistiva lasten är 1000ohm och enl. specen skall Empire MC5M ha 25 ohms last. Riia't kan lastas ner till 30 ohm, sedan är det precisionsmotstånd från Elfa som gäller...

Tack för hjälpen, jag återkommer med info om hur det går.

Vänligen, Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/01/08 :  23:50:14  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Är det säkert att din PU är en MM, (Moving Magnet)? Med den låga last som du säger att den skall ha så är det troligen en MC, (Moving Coil). De flesta MM pickuper skall lastas med 47kohm som brukar vara standard värde på MM ingångar.

MC pickuper är inte lika känsliga för kapacitans som MM men beroende på fabrikat och typ, (lågnivå eller högnivå) så brukar optimal last impedans variera ganska mycket, börja med 30ohm men prova med olika värden.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/01/09 :  00:25:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hans,

ursäkta mig i min förvirring... Det är ju en MC-pickup...

Enl. vad jag hört hitintills så rekomenderar Empire 25 ohm. Jag har testat med de later som Riia't har internt och det blir bättre och bättre ljud ju lägre jag kommer. 30ohm är minsta lasten som mitt Riia har, men man kan montera lösa motstånd parallellt så imorgon bär det som sagt av till Elfa. Lastresistansen påverkade tonkurvan rätt radikalt när jag testade, imho.

Vänligen,
Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000