HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kubmätning, hur funkar det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2004/01/07 :  16:52:27  Show Profile Send rowa a Private Message
Hur funkar kubmätningen ?
Läste i en H&M där de hade kubmätning på ett antal förstärkare.

Jag förstår så mkt att de mäter hur mycket effekt steget leverar i olika ohm. Men jag förstår inte det där med "degres" som också står med vid w angivelsen. Samt förstår jag inte heller bilden som också är med.

Någon som kan räta ut mina frågetecken med lite förklaringar?

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

TiGgR
Member

120 Posts

Posted - 2004/01/07 :  17:19:01  Show Profile Send TiGgR a Private Message
Kolla på http://www.audiograph.se/ Det är de som tillverkar mätutrustningen. Där förklarar de även hur det funkar.
Mvh.
TiGgR.

Bara för att man lyssnar betyder det inte att man hör.....
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/08 :  12:23:03  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tyvärr så ger den inte speciellt mycket av kul info.. Den säger ingenting om hur förstärkaren låter utan bara vad för watt den ger vid olika laster ( lite förenklat ), mig veterligen så är det bara Hifi&Musik som använder sog av den i stor utsträckning av hifitidningarna idag, det känns lite som en relik från 80-talet då det var häftigt med en stärkare som gav mycket watt och var strömstark...

/M
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/08 :  12:29:06  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag är i allmänhet ingen teknikfantast men strömkuben gillar jag starkt! Det är ett kanonbra sätt att grafiskt åskådliggöra förstärkarens styrka. Ljudkvalitet är något helt annat men styrkan kan man inte alltid bortse från. Tänk om man råkar köpa en dyr men klen förstärkare till ett par elektrostater t ex. Hur kul är det?
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/08 :  12:30:54  Show Profile Send Flint a Private Message
MartinH
Jag håller med. Kuben säger mycket lite om ljudet i sig. En passerad trend. Det har funnits många. Perfekt fyrkantvåg, TIM, DIM, inbränning, massor med motkoppling, icke motkoppling, stampa takten, transparens, f/e...
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/08 :  12:32:10  Show Profile Send Flint a Private Message
Aton
quote:
Tänk om man råkar köpa en dyr men klen förstärkare till ett par elektrostater t ex. Hur kul är det?
Har du provat eller är det bara vad du drar som teoretisk slutsats?

Edited by - Flint on 2004/01/08 12:34:08
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/08 :  12:40:20  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo aton jag håller med om att det kan vara viktigt att inte köpa en för klen förstärkare till ett par jobbiga högtalare...
Men du har ju alltid en effektangivelse för stärkaren i nått ohmtal att gå efter och köper man i butik så hoppas man ju i alla fall att säljarna där har nån koll på vad produkten klarar.

/M
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/08 :  12:46:41  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Syftet med kubmätningen är att grafiskt visa en förstärkares förmåga att lämna effekt.

En högtalare utgör inte alltid (nästan sällan...) en ren resistiv last. Mätningar av högtalare kan visa att det är stora fasvridningar både + och -. Därfär kan man finna intresse i att se (/veta) hur mycket effekt som förstärkaren lämnar då.

Kubmätningen visar också, förutom effekt vid rent resistiv last (0 grader), hur mkt effekt förstärkaren kan lämna vid olika fasvridningar.

// Pär Engelholm
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/01/08 :  13:05:11  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Vet inte om jag tar mig vatten över huvudet men vad kuben säger med fasvridningen är hur den klarar en last som går från en ren kondensator med viss impedans över till resistiv (0 grader) och slutligen induktiv last. Har för mig att negativ fasvinkel är kapacitiv last och positiv fasvinkel är induktiv last. Då kanske det är lättare att förstå meningen med mätningen.

Hjelm
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2004/01/08 :  13:08:51  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
senaste elektrostaten, clarity från ML går väl ner mot en ohm över 15-16 Khz? Rätt mig om jag har fel. Vet inte vad fasvinkeln är där. Så, om något är tokklent vid knepiga fasvinklar och låga resistanser så skulle jag INTE köpa det för en sådan högtalare.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/08 :  13:25:15  Show Profile Send Aton a Private Message
Flint: Finns det några elektrostater som inte har låg impedans i en del av registret? De fysiska lagarna gäller ju trots allt även inom hifi-världen. Finns väl ingen anledning att köpa en förstärkare som inte kan ge någon effekt vid 2 ohm om du har högtalare som kräver det. Men som sagt, jag sätter verkligen inget likhetstecken mellan förstärkarens "styrka" och ljudkvaliten. Snarare tvärtom.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/08 :  14:35:38  Show Profile Send Flint a Private Message
Aton
Jag förstår din poäng men har genom åren märkt att ibland kan även en teoretisk felkombination låta bra. Man vet inte förrän man har provat. Det är lätt att ha förutfattade meningar men att våga prova ger bättre utveckling. Kanske hade man rätt, kanske hade man fel. Båda svaren är lika insiktsgivande.

Edited by - Flint on 2004/01/08 15:01:35
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2004/01/08 :  15:02:00  Show Profile Send rowa a Private Message
TiGgR: Tack för länken.

Jag tycker att kubmätning verkar vara ett bra sätt att visa hur mycket effekt en förstärkare lämnar vid olika laster. Sen är det ju självklart att det är fler faktor än det som gör det till en eller dålig förstärkare.

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2004/01/08 :  15:24:45  Show Profile Send joakim a Private Message
Fast det går ju alltid att tillverka en stärkare som mäter bra men låter dåligt.

En sån här http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=45426 kanske har en fin kub ... men hur låter den?

"En högtalare utgör inte alltid (nästan sällan...) en ren resistiv last."

Och en högtalare utgör aldrig heller en 90 graders last heller men det brukar de mäta på.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/08 :  15:47:42  Show Profile Send Flint a Private Message
joakim
Men det går heller inte att utesluta att en förstäkare med oändigt låg utgångsimpedans skulle kunna låta bra.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/08 :  15:57:11  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Joakim:
Njäe, de kubmätningar jag ser brukar vara +-60 grader. Ovanligt är inte ~40 graders vinkel (hos en högtalare) och då är det väl intressant att se mätningar med lite marginal!??

Faktum kvarstår - det är mätvärden, inget direktkopplat betyg till subjektivt välljud.

// Pär
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2004/01/08 :  16:23:23  Show Profile Send joakim a Private Message
Fast det kvarstår ju att kubmetoden är en känd metod att mäta med och därmed att man kan konstruera för att mäta bra. Som konstruktör så är det rackans mycket enklare att konstruera ngt som uppfyller kravet "kuben skall se bra ut" än "Det skall låta bra"
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/08 :  16:26:48  Show Profile Send Flint a Private Message
joakim
Där håller jag med dig. Det är en trend men faktum kvarstår att det kan stämma. Jag uppmanar alla till att lita på sin hörsel oavsett kurvor och trender.
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/01/08 :  19:44:01  Show Profile Send J-son a Private Message
Kubmätningar säger inte mycket eftersom det är 10 mS tonskurar. I verkligheten (musiken) är förloppen mycket längre och således ganska meningslösa. Jag vet många förstärkare som spela underbart men som har usel kubmätning och vice versa.

Någon nämnde ML clarity och en impedans ner mot 1-2 ohm. Det stämmer men frekvenser uppe i >13 kHz området kräver knappt någon effekt jämfört med t.ex basregistret. Så gott som vilken förstärkare som helst klarar av den impedansen i de höga registren utan problem men i basen hade många förstärkare storknat.

Mvh

J-son
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2004/01/08 :  21:00:03  Show Profile Send IcedEarth a Private Message
Vilken mätning är bättre Hifi&musiks eller high fidelity?

Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/08 :  21:41:15  Show Profile Send Aton a Private Message
Json: Det är väl bättre att en förstärkare kan lämna god effekt under 10 mS vid lågresistiva komplexa laster än att den inte klarar det alls. Klarar den det inte i 10mS lär den väl inte klara det i 1 sek heller...
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2004/01/08 :  22:21:06  Show Profile Send joakim a Private Message
aton: Fast det kan vara som så att en förstärkare A som ger en sämre kub än förstärkare B ger ett bättre resultat efter 12 ms än förstärkare B.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000