HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Supernätkablar - sanning eller lögn?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Martinez
Starting Member

39 Posts

Posted - 2004/01/08 :  03:22:38  Show Profile Send Martinez a Private Message
Denna tanken slog mig när jag såg att Ljudmakarn säljer nätkablar som sägs förbättra ljudet (http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=520&menu=1).

Hur kan dessa kablar förbättra kvalitén på nätströmmen när man säkert har flera kilometer vanlig/"dålig" kopparledning från närmaste elverk till eluttaget i alla fall?

/Martinez
Too much coffee makes you feel good

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2004/01/08 :  03:27:59  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Dom lär ju i alla fall minska störningen som kablarna bildar och som "smittar" resten av anläggningen.
Dom bör även låta bli att snappa upp störnignar från tex TV apparater som ju har en tendens att störa sin omgivning och förekomma i omedelbar närhet till stereon.

Skaffa en "spänningsindekator" från Claes Ohlsson (sån man mäter fasen med) och för den bakom stereon vid musikspelning. Den lär reagera rejält...

Skiten som redan finns i strömmen kan man inte göra mycket åt med bra kabel men man kan ju undvika att göra det sämre än vad det är...

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/08 :  03:57:44  Show Profile Send brumel a Private Message
Då finns ju ferritringar, asså om man är rädd för hf störningar i miljön kring anläggningen. Dom avstör lite olika beroende på konstruktion inåt så att skiten inte kommer in i apparaten. Kjell o co har billiga ferritringar som man borde kunna trä på en vanlig elsladd. Elfa har också.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/01/08 :  08:16:14  Show Profile Send Gebex a Private Message
De kablarna verkar vara kopior på JPC. Om du söker på nätkablar och JPC så kommer du hitta flera livliga debatter om kablar och deras inverkan på ljudet.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/01/08 :  10:10:01  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Det avgör vi.
// epkpeng


Det spelar ingen roll hur många mil det är från elverket till ditt hus. Detta handlar om hifi. Ställ hellre frågan vad dessa kablar gör. Superdyra förresten, vad kostade de? Mer än 10 000:- styck?

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2004/01/08 :  10:25:16  Show Profile Send B Peter a Private Message
Frågan har ställts på samma sätt flera gånger här på forumet. Ofta har det urartat till diskussioner av typen ställningskrig.

Svaret på Martinez fråga är: Ingen som vet varför kommer att tala om det här på forumet så att eventuella konkurrenter kan snappa upp informationen.

Själv vet jag inte varför men hör en tydlig skillnad, till det bättre med vissa nätkablar, sämre med andra (i båda fall jämfört med standardkabeln).
Go to Top of Page

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/01/08 :  10:49:27  Show Profile Send Smulgeten a Private Message
Det viktiga är väl inte alltid om det finns exakta vetenskapliga förklaringar till allting, låter det bättre och du blir nöjdare med ditt ljud så är det ju mycket värt för dig. Allting inom hifi är mycket relativt. Man får helt enkelt fråga om man tycker att ljudförändringen är värd pengarna, om inte så struntar man i det.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/01/08 :  10:50:18  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Bidrag istället.

// epkpeng

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/08 :  11:37:45  Show Profile Send Flint a Private Message
Det finns en enkel teknik att avgöra om nätkablar har ljudmässig inverkan. Blindtesta.
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/01/08 :  11:46:31  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Ljudmakarns kablar är väl typ JPC med nya kontaktdon?

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/01/08 :  12:00:41  Show Profile Send crion a Private Message
Flint har rätt, två likadana CD-spelare, en med standard sladd och en med exotisk kabel kommer ge svaret. Jag kan säga så här, skillnaden kan vara större än att köpa en dyrare CD spelare. Se bara till att plugga in kablarna direkt i väggen och inte sitta på någon halvdassig förgreningsdosa.

700kr kablarna är inte dåliga, men det är roligare att jämföra med T ex en Acoustic Zen Tsunami mk II för 5-6k.

Något jag märkt är att den sämsta delen i standard strömkabeln är adekvat skärmning (brukar inte finnas). Nästa del är kontakterna i sig i båda ändar, skräpkvalite. Mao, det är enkelt att göra en bättre kabel än den du får med i lådan när du köper komponenten. Själv använder jag Furutech's kontakter, de sitter bra i och har fruktansvärt bra ledningsförmåga. Om du gör din egen kabel är kontakterna oftast dyrare än kabeln i sig, iaf. bör du satsa mest på dem om du måste välja.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/08 :  12:05:04  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har hemma ett ex av Ljudmakarns kabel och får väll även om det är en konkurrerande firma ( ) säga att där har dom en mycket bra produkt som jag tycker är väl värd sina pengar !! Jag jämförde den mot en Suprakabel/vanlig strömkabeln som jag hadde till datorn och en av Kimbers första strömkablar som nu har ca 6 år på nacken..

Ljudmakarnas kabel gav ett mer detaljerat och "renare" ljud än både supran och datakabeln, den var lite spretigare än Kimbern i toppen men inte så det störde direkt. Bas och kontrollen av den blev lite bättre än de supran och var likvärdig med Kimbern...

Överlag så får jag säga att den stod sig riktigt bra mot den gamla kimbern även om denna hadde lite behagligare ljudbild och mjukhet, men det var ingen sak om att datakabeln och supran var distancerade !!

Så hatten av för killarna på ljudmakarn, där har dom ett prisvärd kabeln som nog kan lyfta vilken anläggning som helst ( om man nu inte redan har en riktigt bra strömkabel dvs. )...

/Martin
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2004/01/08 :  12:50:17  Show Profile Send B Peter a Private Message
Några saker verkar i.o.f.s. alla kunna vara överens om vad gäller nätkablar. Förutom att förse komponenter med elektricitet så fungerar nätkablar som mottagare (antenner) och sändare. Detta kommer att påverka anslutna och omkringliggande komponenter (t.ex. cd-spelare, försteg, förstärkare, signalkablar, högtalarkablar mm) på något sätt. Den samlade effekten (antenn- och sändareffekter)av alla nätkablar i anläggningen kan eventuellt bli hörbar . Elledningarna i väggen är längre ifrån komponenterna än vad nätkablarna är, nätkablen kan därmed (potentiellt) påverka ljudet i anläggningen mer än vad väggledningen kan (potentiellt alltså). Genom att utforma nätkablarna på olika sätt torde de kunna få olika antenn- och sändaregenskaper, därmed påverka andra komponenter på olika sätt. Slutsatsen av detta borde vara att olika nätkablar borde, potentiellt, kunna ge olika hörbara effekter. Av det jag skrivit här är ju ingenting kontroversiellt utan sånt som alla håller med om. Det folk är oense om (bl.a.) är om den potentiella hörbara effekten också är reell.


Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/08 :  12:53:55  Show Profile Send Flint a Private Message
B Peter
Jag går på din linje. Vill påpeka att även varje apparats nätdel är en störkälla i sig som kan sända störning via nätkabeln. Jag gjorde nyss en test. Lade ut en probe från skåpet bredvid en förstärkares nätkabel. Skåpet visade ökad störning när förstärkaren var igång. Vassa spikar. Inte stora men dom fanns.

Edited by - Flint on 2004/01/08 12:56:35
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/08 :  12:59:57  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det jag ofta märkt av en bättre strömkabel är att röster får ett bättre fokus och att olika instrument blir mer detaljerade och precisa i ljudbilden... Så det är en ljudmässig förändring som jag märkt...

/Martin
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/08 :  13:03:44  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
MartinH:
Jupps. Basområdet brukar också uppmärksammas.

// Pär
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2004/01/08 :  13:06:30  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hurra, vad glad jag blir, ett sånt här "jagskaslådigpåkäften" ämne och det har inte urartat, till stor del vad det verkar på våra goa moderatorer som har utövat moderat moderering. Bra jobbat. Sorry, OT som bara den men jag kände mig tvungen.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2004/01/08 :  13:24:02  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag antar att i skärmade näkablar så är skärmen i ena änden (vid vägguttaget) ansluten till jord.
Frågan är då om någon noterat skillnad om vägguttaget är jordat eller inte, (magkänslan är ju att det borde betyda en hel del)?

Dom flesta svenska bostäder har ju enbart ojordade uttag!

Någon som har erfarenhet av detta, så vill jag gärna ta del av detta?

Jag har själv inte testat att byta nätkablar, men jag är på "G".

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2004/01/08 14:54:51
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/08 :  14:41:24  Show Profile Send Flint a Private Message
Leif Eriksson
Jag tippar att störningar kan minskas/skärmas även om skärmen bara är ansluten i apparaten/anläggningen. Jämför halvbalanserad signalkabel.

Sen vill jag också ge en eloge till epkpengs styrning.

Edited by - Flint on 2004/01/08 14:46:06
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/08 :  14:52:46  Show Profile Send MartinH a Private Message
En teori som jag har är att en strömkabel inte bara ska hålla störningar ute från tex EMI/RFI, utan oxå lika mycket hålla störningar INNE, då ström skapar magentfält och dylikt som man inte vill få in i högtalarkablar/signalkablar och andra känsliga komponenter..

Hörde en bekant som skärmade av sin trafo i sin cdspelare och fick en klar förbättring, så ström kan ge en del oönskade effekter om den får härja fritt...
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/08 :  14:57:41  Show Profile Send Flint a Private Message
MartinH
Äntligen någon som är inne på samma linje som mig.
Störningar kan komma både utifrån och inifrån.
Skärmningen skärmar åt båda hållen.

Edited by - Flint on 2004/01/08 14:59:47
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/08 :  14:59:15  Show Profile Send MartinH a Private Message
En teori som jag har är att en strömkabel inte bara ska hålla störningar ute från tex EMI/RFI, utan oxå lika mycket hålla störningar INNE, då ström skapar magentfält och dylikt som man inte vill få in i högtalarkablar/signalkablar och andra känsliga komponenter..

Hörde en bekant som skärmade av sin trafo i sin cdspelare och fick en klar förbättring, så ström kan ge en del oönskade effekter om den får härja fritt...
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/08 :  15:24:27  Show Profile Send Flint a Private Message
Låt mig spåna.
När högfrekventa störning försvinner från audiosignalen kommer rummet fram. Röster kan placeras in i sidled och djup. Basen blir som någon nämnde tydligare och renara. Instrumenten faller på plats men kan ändå urskiljas som fristående beronde på hur man koncentrerar sig. Det blir tyst mellan tonerna. Ett lugn inträder i musiken. Det blir lättare att ta till sig musiken utan att man tänker på tekniken.

Detta är min erfarenhet av många år av ljudpulande och framför allt förstärkarkonstruerande. Problemen är samma där. Därför känner jag igen dom i kabeldebatten och jag lovar att jag vore glad om jag bara hade en kabel att byta ut. När det gäller förstärkare är antal felkällor enorma. Kvadraten på komponentantalet. Kanske kubiken.
När det gäller just förstärkare är det ändå konstruktionen i sig och i mindre grad komponeter och komponentkvalitet som avgör slutresultatet. Det påminner mig om att det finns för få konstruktörer här på forumet. Törs ni inte ställa upp eller varför smyger ni i vassen. Det vore kul att få snacka rörteknik med t.ex. Perka rent öppet. Eller Dr.Forsell som förmodligen hellre räknar fötjänsten i dollar än deltar.

Edited by - Flint on 2004/01/08 17:38:18
Go to Top of Page

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/01/08 :  15:27:43  Show Profile Send Smulgeten a Private Message
MartinH
Det trodde jag var självklart? Men jag kanske inte hänger med riktigt
Alla slags avskärmningar och filter funkar ju åt båda hållen. Det är väl det supra skryter om med sin lorad att den inte heller strålar någon emi. Bra för elallergiker osv. Det med att skärma av strömförsörjning eller ännu bättre flytta den utanför apparaten är ju ett känt tweak för att få bättre ljud
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/08 :  15:29:57  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tyvärr är det nog inte självklart för alla och jag ville tydliggöra det lite extra...

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/08 :  17:24:19  Show Profile Send Flint a Private Message
Ingen som vill fortsätta diskutera "Supernätkablar - sanning eller lögn?"? Jag tycker att ämnet är lysande.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000