HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Edison till Carlsson?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/01/11 :  02:13:44  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Tjena alla Glada!
Var hemma hos en god vän och testade mina Oa51.3 i helgen. Kopplade upp med min primare A30.1 och D20 cd-spelare och satte igång. Det lät bra tyckte jag ju, (bra rum som katten) Men lite tunnt och stripigt var det. Detta resulterade i att vi släpade upp ett par Audion Silvernight-monoblock istället. Och vad ska man säga,. En sån enorm skillnad! Basen var inte lika bra, visst.. men allt det andra.. Mellanregistret blev helt otroligt förföriskt och behagligt och diskanten mjuk och behaglig. Plus att det var mycket bra detaljrikedom, det lät helt enkelt sanslöst mycket bättre än jag hade trott!

Resultat: Inte helt oväntat, jag ska ha rör!!

Förstärkaren jag funderat på är en Edison 60 då denna ska ha lite mer puder i basen än silvernightarna och ändå vara varm och behaglig. Nu undrar jag om folk med erfarenheter skulle vilja upplysa och rätta mig om jag har fel. Alternativ kanske? Krav: i alla fall 3 ingångar samt pre-out (eller möjlighet att bygga det) Kanske någon här som har en edison 60 eller liknande till salu??

Mycket tacksam för svar

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)

Edited by - UnholyRishna on 2004/01/11 02:14:20

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2004/01/11 :  12:11:42  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Pfft! Rör?! Jo vem vill inte ha det... Om du varit med på carlsson-träffen i Trollhättan i somras så skulle du redan då blivit såld på den kombon. Då kördes ett par OA52.2 tillsammans med varsin Dynaco monoblock. Jag blev kär iaf...

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2004/01/11 :  12:36:04  Show Profile Send lennartj a Private Message
Vee-Eight, det som såg ut som Dynaco i Trollhättan var egentligen mer Edison, stegen byggde Erik Andersson på min beställning innan han börjat producera Edison. Han återanvände mina Dynaco chassier och transformatorer, i stort sett allt annat är annorlunda.
UnholyRishna, lycka till med Edison 60, den har fått fina lovord på Carlssonplanet. De flesta förstärkare jag har hört med EL34 är lite för veka i basen för min smak, jag föredrar i allmänhet 6550/KT88/KT90.

Mvh, Lennart

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2004/01/11 :  12:54:56  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
UnholyRishna:

Var bor du? Bor du inte alltför långt ifrån Göteborg så kan du gärna få prova min Edison 60 (som dessutom råkar vara till salu ) hemma hos dig. PM:a eller maila mig gärna om det kan vara av intresse.

/Erik
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/01/11 :  14:23:02  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Jag blev galen i det förföriska ljudet som Silvernightarna producerade. Mellanregistret var ju bara helt otroligt, så det jag jagar är något liknande, det gör absolut ingenting om det rullar av en liten aning uppåt då Carlsson redan är ganska ljusa i sin karaktär. Det jag söker är ju en stärkare som har ungefär samma egenskaper som silvernightarna men med lite mer puder i basen. Har fått för mig att folk tycker att Edison 60 skulle vara vettig då..

Har du annars några andra förslag LennartJ?

Erik: Du har PM

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2004/01/11 :  15:45:17  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jag har haft Edison 60 och hört den "göra mos" av vissa transistorförstärkare i 20.000 kronorsklassen, särskilt i mellanregistret. Det var i.o.f.s. med Mosenhögtalare (på den tiden), inte Carlsson. Jag tror ändå att Edison 60 låter ganska annorlunda än Silver Night. Min (lilla) erfarenhet är att EL34-baserade rörförstärkare låter annorlunda än såna med trioder. Vill egentligen bara ha sagt att Edison 60 är bra men att den kommer att låta annorlunda än Silver Night.
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/01/11 :  16:26:28  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
B Peter: Huvudsaken är att den inte är mycket kallare. Vet du nått om det?
MvH Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2004/01/11 :  16:30:12  Show Profile Send B Peter a Private Message
Edison 60 är inte det minsta kall i ljudet, om något så har den ett riktigt varmt rörljud. Efter att jag bytte från Edison 60 till triodrörsförstärakare så klagade en kompis på att det inte lät lika varmt och trevligt längre från min stereo.

Edit:
quote:
Förstärkaren jag funderat på är en Edison 60 då denna ska ha lite mer puder i basen än silvernightarna och ändå vara varm och behaglig.


Puder eller pulver? Skämt åsido, Edison 60 har en OK bas men inte lika tajt som hyfsade transistorförstärkare, dess styrka ligger inte just där (dvs i en tajt bas).

Edited by - B Peter on 2004/01/11 16:38:24
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/01/11 :  16:54:20  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
B Peter: Efter vad du skriver så verkar den passa mig alldeles utmärkt. Tack så mycket för upplysningarna!!

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2004/01/11 :  17:44:55  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej

Jag vet vad du pratar om när du nämner Audion Silver Night monoblock PP,har själv haft dem sedan 1996.Har även kört dem med Carlssons burkar.

Jag har även en Edison 60 samt en par Audion Sterling Monoblock Push Pull med just de 6550/KT88/KT90 rör som ngn nämner här i tråden.
Monoblocken är på 40watt,Edisonen på 30 och Silver Nighten på 24watt.
Sterlingblocken på 40watt med de rör jag nämner har precis den där *punchen* i basen som du pratar om.

Iom att jag kört alla dessa kombinationer samt även andra rörsteg,dessutom många olika transistorsteg så vill jag råda dig att satsa på Sterlingblocken,inte Edisonen.

Jag håller just nu på att spela in mina nya Audion Silver Night Parallel Single-End monoblock,de låter sanslöst bra och har hitills bara spelat i ca 52 timmar.Väntar med spänning på vad som ska hända när de *puttrat* ngt 50-tal timmar till .
Men dessa är ingenting för dig då de är på 18watt och i Single End-versionen.
Missförstå mig rätt,du skulle bli sanslöst nöjd med dom, men med de egenskaper du söker känns det som att Sterlingblocken är som hand i handske för dig.

Mitt råd är,satsa på Audion Sterlingblocken om du ska köra i Audion/Edisonracet.Då kommer du att sitta nöjd mkt mkt länge .

Förresten,du har PM från mig.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/01/11 :  17:45:02  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Vee-Eight:
Jag förstår vad du menar.. Har varit rörskeptiker men är nu totalt övertygad.. Trodde inte att det skulle bli så jäkla bra. Sen är det ju en lysande kombo just med carlsonburkarna då de är lite ljusare än vissa andra högtalare.. Du får komma över sen och lyssna om jag hittar nått bra.

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2004/01/11 :  21:38:00  Show Profile Send joakim a Private Message
Edison 60 har tre ingångar men ingen preout.
Med lite lödkunskaper borde det inte vara svårt att fixa. Dock så är försteget i Edison 60 inte speciellt avancerat - det är i princip en volympot.

Det finns just nu ett antal Edison 60 till salu under forumets "säljes" bla min är med där.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/11 :  22:48:02  Show Profile Send Aton a Private Message
Hur är övre mellanregister+diskant med edison 60 resp silver night? Renhet och ev sibilans är det som intresserar mig mest.

Edited by - Aton on 2004/01/11 22:48:21
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/01/11 :  22:54:22  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Aton, Edison 60: tokbra!

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2004/01/12 :  10:26:09  Show Profile Send joakim a Private Message
Jag uppfattade vid ett A-B test att Silver nighten hade lite bättre upplösning än Edison 60. När det gäller renhet är ju alltid de extra watten hos Edison 60 en fördel när volymen börjar åka uppåt.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/12 :  11:11:04  Show Profile Send Aton a Private Message
Är det verkligen helt sibilansfritt med Edison 60? Då menar jag även med "besvärliga" sångerskor och inspelningar.
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2004/01/12 :  15:16:43  Show Profile Send joakim a Private Message
Vad menar du med sibilansfritt? Jag känner inte riktigt till termen.

Om det är besvärliga s och sch-ljud så är Edisonen snäll med detta men om man belastar den hårt så går även den i dist och så småningen om så låter det illa.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2004/01/12 :  16:13:50  Show Profile Send peder47 a Private Message
Aton,...Skillnaden Edison 60 och Silver Night,båda i Push Pullversionen är stor till Silver Nightens fördel.Som att jämföra äpplen och päron .

Vid en direkt A/B-switchning kan Edisonen kännas lite tajtare pga att den inte är lika utsträckt i alla registren.Den kan upplevas som lite rockigare iom att den har lite råare musikpresentation än Silver Nighten.Detta kan i början upplevas positivt, men ganska snart känner man begränsningarna till Silver Nightens fördel.

Är man van att lyssna på båda och byter så börjar man skratta när byte sker från Edison60 till Silver Night.Det hände senast i julhelgen för min livspartner Lisa,hon sa citat *hur kan det vara så stor skillnad när ändå den där andra (läs Edison60) låter så bra* slut citat.
That´s the way it is ,as Linn says *So Sorry Simply Better*

Jag kan spela högre med Silver Nighten än med Edisonen,kanske pga att den spelar så mkt renare,tydligare,subtilare och med mer nyans samt artikulation i alla registren.Skillnaden blir större ju mer/längre man lyssnat/levt med de två.

Sen,som vanligt är installationen viktig för att utrustningen ska prestera optimalt,kan inte nog betona detta.

Hoppas det gav ngr svar på dina funderingar.

Hej så länge
Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/12 :  17:13:02  Show Profile Send Aton a Private Message
Mkt intressant svar Peder47!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000