HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Alternativ behandling av MDF?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/01/07 :  18:16:34  Show Profile Send krorre a Private Message
Jo, om man utesluter fanéring och målning, finns där några andra enkla metoder som ger bra resultat på mdf???

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/07 :  18:23:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Mår ju att bara lacka, om man har varit nogrann med underarbetet. Dvs att man inte har behövt spackla.
Olja fungerar säkert oxå. Lite osäker på hur resultatet blir ser ut.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2004/01/07 :  18:32:38  Show Profile Send Dustman a Private Message
Hej! Betsa + klarlack har fungerat bra för mig. men då gäller det att man inte har spacklat någonstans förstås.
/ Micke
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/01/07 :  18:34:14  Show Profile Send krorre a Private Message
Jo, jag tänkte mig någon sorts lackarbete av mdf men som sagt frågan är ju hur det blir. Tanken var att slå ihop ett par hfls-1 så snabbt som möjligt för att få en färdig högtalare för utvärdering(kan knappt bärga mig) men frågan är ju om det är värt att hoppa över fanéringen, då det i slutändan knappast(??) finns något som kan övertyga på samma sätt som fanéring. Fanéring efter utfräsning/ihopsättning är väl i princip uteslutet. Det kan nog bli riktigt lurigt att få rätt på fanéeret då.

Edited by - krorre on 2004/01/07 18:43:21
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/01/07 :  18:36:57  Show Profile Send krorre a Private Message
Dustman... förklara gärna hur resultatet blir. Jag har noll koll på hur bets och klarlack blir och vad de har för egenskaper vad gäller färg/utseende. Är det "genomsynliga" produkter så att man ser ner till mdf-skivan?
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/01/07 :  18:37:00  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Olja som Zalve föreslår blir väldigt mörk på mdf. Men om man är noggrann och använder plugg istället för skruv så kan det bli en snygg låda. Jag har sett mdf som har varit betsad i mörka och i skarpa färger (kulörta) men det var ingen höjdare tyckte jag.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/01/07 :  18:40:33  Show Profile Send krorre a Private Message
Ok har läst om betsning, det förstärker i princip mdf-skivans färg. Verkar uteslutet då mdf(ehum) inte är så där jättesnyggt.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/01/07 :  18:48:50  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag skulle lagt ner tid på pluggning för att slippa en del spackling innan lack-fanéring, är man noggrann så kanske man slipper allt tråkigt underarbete.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/01/07 :  18:52:09  Show Profile Send krorre a Private Message
Det är nog inga problem då mdf-skivorna blir "kexade" hos snickaren.
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2004/01/07 :  18:53:46  Show Profile Send Dustman a Private Message
Håller inte med där har betsat diverse bänkskivor och om man avänder en vanlig svamp får man fram ett mer levande mönster snarlikt vanligt ådrat trä. Förutsatt att man drar svampen i samma rikting och från start till slut i ett drag. Ska fixa fram nån bra bild så du får se hur det kan se ut.
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/01/07 :  18:57:50  Show Profile Send krorre a Private Message
Gärna... när händer detta? Idag, eller inom en snar framtid?
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2004/01/07 :  19:19:55  Show Profile Send Dustman a Private Message
Typ nu kanske?
http://bildarkiv.hififorum.nu/Dustman/closeup.jpg
Hittade ingen toppenbild. Men på foten på Tv bänken til vänster i bild syns det någorlunda hur det kan se ut. 2 lager bets och 1 lager klarlack på det. det samma för stereobänken. Men digitalkameran tycker tydligen att den är bara röd, fast så är det inte i verkligheten.
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/01/07 :  19:24:44  Show Profile Send krorre a Private Message
Ojdå, på tväbänken ser det verkligen "ådrat" ut. Kanske ska satsa på att strunta i fanéeringen och köra på bets i efterhand. Hoppas man kan få det riktigt ljust som lönn ungefär, men det borde snickaren/målarbutiken veta.

Edited by - krorre on 2004/01/07 19:30:55
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2004/01/07 :  20:00:05  Show Profile Send Dustman a Private Message
Jag tycker det funkar helt okej. Blir du inte nöjd så går det ju bra att lacka över eller limma på faner. Betset är ju förseglat i och med klarlacken så den ställer inte till besvär. Ska du köra på ljusare bets än jag gjort kan du nog måsta köra på med fler varv än 2. Sen så är det viktigt att du vattnar MDFen där du har ändträ så att den "reser" sig. Detta gör att du slipper mycket av det sen då du stryker på betsen. men du får nog räkna med att mellanslipa åtminstone efter första varvet. Detta gäller alltså bara ändträ kanterna. Jag har föresten sprutat klarlacken. Har provat påde orginal klarlacken till betset och nån vanlig std för möbelsnickerier. Det blev betydligt bättre djup med den dyrare special klarlacken, färgen skarpare likaså.
/ Micke
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/07 :  20:09:00  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vilken grovlek på slippappret använde du ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2004/01/07 :  20:48:52  Show Profile Send Dustman a Private Message
400 skulle jag tro, har flest av dom hemma så.. ärligt talat så kommer jag inte ihåg. men jag slipade intenting efter sista varvet bets och aldrig på själva skivplanet. den ytan är så hård att det inte reser någonting. så vattna kanten en gång innan betsning låt torka slipa och betsa. slipa igen. andra vändan kommer det då knappt att resa någonting. och man kan lägga klarlacken direkt på det.
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2004/01/07 :  20:49:50  Show Profile Send knabsol a Private Message
varför inte rolla lådan med lim, köp lite häftig sand/grus och rulla lådan i detta. eller klä in den i tyg?
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/01/08 :  13:20:25  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Jag fejakde en putsad vägg hemma för att ansluta till en öppen spis. Jag tapetserade en gipsskiva med glasfiberväv och lade på gips för hand ovanpå. Efteråt målade jag på vit takfärg för att få vitheten. Det blev lite medelhavskänsla över det hela, vitkalkade fyrkantiga hus ni vet.

Hjelm
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/01/09 :  11:08:08  Show Profile Send big-olle a Private Message
Lämna in dem till en sådan där motivlackare som jobbar med custom-byggen (du vet raggarbilar o choppers).

Dyrt förmodligen, men attans originellt.

BAT out of hell (and then back again).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000