HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nu sitter jag här igen !! (hörlursstärkare)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/07 :  22:28:17  Show Profile Send mace a Private Message
Och önskar att jag inte sov på lektionerna
Jag håller ju på o pular med NLE 19/11 för att bygga en hörlursstärkar/cdpre- kombo
Jag provade att pula ihop det hela som en cdpre- med 9volts batteridrift för några månader sedan o det gick fin-fint

Nu skall det då monteras in ett 'hörlursjack' i signalvägen
Glad i hågen så har jag inköpt lite hörlursjack men inte f*n kom det ngn instruktion med dom inte
Himmla massa lödöron att välja på

En ser ut så här:


Den andra har åtta lödöron + jord, Arghhh

Jag tänkte i min enfald att man liksom stoppar in 'hörlursjacket' mellan kretskortets 'ut1' och 'ut2' och att det skulle vara märkt för idioter ''sladd1 in - sladd 1 ut....osv.''

Finns det ingen sida för elektriskt handikappade

Eller är jag helt fel ute och borde använda en signalväljare för att koppla mellan cd och hörlur istället för att låta jacket bryta ???

Med ödmjuka vänliga hälsningar

M

Ps jag provar o mäter lite så länge, De finns de som säger att under sker....

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/07 :  22:39:15  Show Profile Send DIYamps a Private Message
du har fått tag i telejack med strömbrytare som används i tex gitarrförstärkare och har funktionen att jorda ingångarna när inget instrument är inkopplat eller i försteg med hörlursutgång för att koppla vidare till andra utgångar tex förstärkare om inga hörlurar är inkopplade, så skruva av kåpan på en oanvänd telehane och mät dej till rätt löd öron med en ohm meter.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/01/07 :  23:23:21  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
ok, du skall bara koppla på ena sidan.. samma sida som tillhör "tungorna" som ligger ovanpå dom andra blecken, när du skjuter in pluggen så lyfts de översta blecken i och med att dom ligger emot pluggen, om jag ser rätt skall du alltså löda på den sidan som syns på bilden.
som vanligt är det skärmen närmast hålet och således bara vänstar o höger kanal kvar.
-lycka till!

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/07 :  23:41:29  Show Profile Send mace a Private Message
Som vanligt får jag tacka så MYCKET
Skulle ni rekomendera att låta jacket bryta eller sikta in sig på en signalväljare??

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/01/08 :  00:00:33  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
det beror lite på.. men jag hade nog kört med brytande funktion, det blir ju lite mindre prylar i signalvägen ju.. och det brukar ju vara av godo 8-)

..för övrigt tycker att dom här kontakterna har en tendens att samla damm och oxid mellan metalltungorna, förmodligen pga dom inte är kapslade utan helt öppna, men det hindrar inte mig att använda dom, jag tycker dom är jättebra annars.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/08 :  13:39:00  Show Profile Send mace a Private Message
Kopplar man altså ihop skärmen mellam de två kanalerna ??? 1 ledare + 1 retur /kanal = 4, den har ju bara 3 tungor

fråga på samma bygge från batterilådan kommer det ju gå 6 ledare (+-24V) en + en - och en 0 / kanal, skall säkra av strömförsörjningen med 2'5mA snabba säkringar, behöver jag bara säkra +24V-ledningarna eller måste även -24V-ledningen säkras??

Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/01/08 :  17:15:12  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
ja, skärmen mellan kanalerna kan du koppla ihop, men tänk bara på att undvika jordloopar, ja bägge 24V spänningarna måste avsäkras, spänningarna är ju likadana förutom skillnaden i polariteten/potentialen.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/08 :  22:11:34  Show Profile Send mace a Private Message
Jag hade tänkt säkra med 25mA säkringar eftersom det står i manualen från NLE ''supply current (each channel) +-2.5mA.
sen läser jag vidare om användning som hörlursförstärkare: ''förbrugsströmmen är ca. 2.5mA/kanal, men högre ved bgug av hovedtelefonerafhaengig af typen''
Amen vadå !! är det 2.5mA eller inte ?!?!? Jag får kanske börja med 2.5mA och arbeta mig uppåt tills de slutar 'gå' medans jag lyssnar med hörlurar

All Er hjälp är SUPER DUPER

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/08 :  22:57:58  Show Profile Send mace a Private Message
Jag har nu mätt den med 8 öron, ser ut som följande.
Ingen plugg i.
1
2-3
4-kanal
5
6-7
8-kanal

Plugg i.
1-2
3
4-kanal
5-6
7
8-kanal

Ahaaaaaaaaaaa

Verkar lite konstigt att blanda ihop skärmen när den väl är separat i övrigt? mellan phono-in och kretskort och phono-ut, till och med strömförsörjningen är helt separat för varje kanal Men det är klart, pluggen har ju bara en skärm punkt

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2004/01/09 12:38:03
Go to Top of Page

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2004/01/09 :  14:43:02  Show Profile Send CarrotMan a Private Message
Mace, skulle troligen anbefale 250-300 mA säkringer. Værdien er inte särskilt viktig, da der kommer at gå ~200 A(!!) eller så om man kortslutar batterierna.

/U.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/09 :  15:35:13  Show Profile Send mace a Private Message
Hej Carrotman Jepp, 8st. 12V batterier á 7A Tänkte att jag skulle dra en ledning ut genom ytterväggen så att jag kan använda det som starthjälp för bilen under vintern

Mycket välbyggda saker från en VÄLDIGT trevlig landsman till dig, De höll på med julmaten när vi svängde förbi ,den 22/12, på väg till Sverige. Men inga problem med att 'störa' där inte

Ha det BÄST,
M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/09 :  15:45:51  Show Profile Send mace a Private Message
Hahaaaaaa Nu tittade jag på kladdlappen där jag noterat mätningarna för den med 8-poler, och eftersom jag inte 'tänkte' så såg jag ju direkt hur det är tänkt Använder nog denna eftersom den är mer sluten och sollid.

M

nle, -2.6
ut till stärkare, -3.7
kopplat till 4.8, -1.5

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000