HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Orion fr Linkwitz Labs
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fabola
Starting Member

40 Posts

Posted - 2004/01/05 :  15:26:35  Show Profile Send Fabola a Private Message
Nån som har byggt eller hört Orion? Han verkar ha koll men det är lite dålig dokumentation, inga kurvor eller vattenfalldiagram etc.

http://www.linkwitzlab.com/orion_ec.htm

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/05 :  15:33:43  Show Profile Send DIYamps a Private Message
han är lite av en hemlighetsmakare, han vill att man ska köpa informationen.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/01/05 :  16:48:10  Show Profile Send AndersP a Private Message
Han gillar inte vattenfallsdiagram. Det skriver han på flera ställen på sin site.

Du kan lugnt utgå från att onaxis-kurvan är spikrak up till 25 kHz och rullar av i botten till -6 dB vid 20 Hz Q 0.5. Eventuellt har han lagt in en liten dipp i kurvan vid 2.7 kHz för att kompensera för örats känslighet för akustiska instrument som är närmickade. Svårt att förklara bra. Det är hur som helst så han designar sina högtalare.

Läs alla artiklarna i projekt Phoenix. Orion är i allt vesäntligt en Mini-Phoenix. Eftersom Orion har bara halva membranarean i registret 100 - 1400 Hz så får man inte samma ljudtryck med Orion som med Phoenix. Orion är å andra sidan mindre, snyggare och mer lättplacerad.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2004/01/05 :  19:15:33  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Jag har hjälpt en kompis att bygga ett par Orionkloner.
Det som skiljer är att han har en ss9700 diskant och lite annan deln. samt Adireaudio basar istället för peerles.
Men jag kan säga att det låter grymt bra iaf.
Excelen är kunglig som dipol från 100-1500Hz.
Go to Top of Page

TQWT
Member

53 Posts

Posted - 2004/01/05 :  22:09:20  Show Profile Send TQWT a Private Message
hur är det med rums placeringen? Är sugen på en open baffel men kan inte hitta bra plats om man måste långt ut från väggarna.
Har testat med en liten MTM openbaffel med kass elemenmt från gammal PC högtalare med förvånasvärt gott resultat (testade p g a att just läst om Orion/Phoenix ).

Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2004/01/05 :  23:34:44  Show Profile Send DHT a Private Message
Linkwitz anser ju att Orion som helhet låter bättre än Phoenix.

Jag har lyssnat ett antal timmar på Orion, det är en enastående högtalare. Främsta styrkorna tycker jag är ljudbilden där även djupet blir tydligt, och basen som är både ren, artikulerad och avgrundsdjup. Kan inte hitta någon svaghet egentligen.

Det skulle i så fall vara att de är känsliga för placering, och jo tyvärr bör du nog ut rätt långt från väggarna, speciellt från bakväggen.
Go to Top of Page

TQWT
Member

53 Posts

Posted - 2004/01/06 :  15:41:00  Show Profile Send TQWT a Private Message
Nej nu blev jag ju rejält sugen!! Jag kan inte ha dom hemma men jag måste försöka övertala audioklubben på jobb om ett projekt så att man får höra på ett par.
Jag har för mig att vi har 4 st Shiva's på lager som man skulle kunna använda, jag har för mig att Linkwitz faktiskt tyckte att de skulle vara lämpliga. Måste kolla upp detta imorgon.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/01/06 :  16:00:22  Show Profile Send AndersP a Private Message
Innan du börjar för mycket bör du kolla in vad bara elementen kostar till projektet. Sen tillkommer kort och komponenter till de aktiva filtren. Sist men inte minst tre likvärdiga stereoslutsteg på minst 50 W per kanal, men gärna mer.

Ska du använda andra beselement än Perless XLS 12" måste filtren säkert modfieras.

F*n vad negativ jag låter nu då. Det är ett jätteintressant projekt, men det kommer att kosta kulor. Var bara det jag skulle säga.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Micke
Member

103 Posts

Posted - 2004/01/06 :  18:11:53  Show Profile Send Micke a Private Message
Har levt med Orion i över ett år nu. Väldigt nöjd med dem. Efter 10 år och ett antal högtalarbyten är det första högtalaren som jag efter ett år inte haft en tanke att vilja byta mot nått annat.
Är väl som Linkwitz skriver i sitt promotion blad:
"Build your last loudspeaker yourself"

Men som sagt, de kostar ca 25 papp i materialkostnad, kräver 6 kanaler, och minst 1 meter ut från bakvägg för att låta optimalt. Men är bara det fixat så har jag svårt att tänka mig nå mer prisvärt.

Bygger du ett par kommer du garanterat inte ångra dig.
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/01/06 :  21:06:07  Show Profile Send kjb a Private Message
Jag har också sneglat på dessa. Men de är lite fööör dyra...
Fast... Dollarn ligger rekordlågt på 7.14 kr :)
Madisound har elementen för 1030$ + kanske 140$ frakt (gissning)
ca 10500kr för elementan alltså! inte mycket.
+ 650$ för ritningar och filter ~6000 kr beroende på frakten för dessa..
det är inte så oöverkomligt :)

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2004/01/06 :  22:10:22  Show Profile Send mjon a Private Message
Hur mycket frakt skulle det egentligen bli? Kollade priset på en XLS 10" och det är $127.00, dvs omkring 900:-/st. Vet inte om priset är inkl skatt men oavsett om det är det eller inte så är det en bit kvar till 2000:- som dessa kostar hos HiFi-kit och Ljudia. Missar jag någon eller är det verkligen så stor skillnad i pris?
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/01/06 :  23:46:12  Show Profile Send kjb a Private Message
Jag har tidigare frågat zalytron vad de skulle kosta att skicka ett Seas Thor kit till Sverige och det skulle hamna på 140$ (frakten)
Madisound skulle ha 100$ om jag inte minns fel.
Så kanske lite mera eftersom det är större vikt i ett orion kit.

Kontruktionsplanerna med kretskorten m.m. till Orion kostar denna stund med dollarn på 7.14:- exakt 2253,41 kr att få hemskickat + eventuell moms (troligtvis)

Gissa hur jag vet det :)

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2004/01/07 :  00:13:18  Show Profile Send mjon a Private Message
Har du redan beställt, eller??! :)

Om du har funderingar på att skicka efter elementen från Madisound så är det nog inte helt omöjligt att jag är intresserad av samma beställning. Om du vill ha någon att dela frakten med vill säga... Skicka ett PM om du är intresserad.
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/01/07 :  21:44:11  Show Profile Send kjb a Private Message
mjon, du har PM.

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/01/08 :  22:50:22  Show Profile Send kjb a Private Message
Jag har kollat med madisound och de tar ca: 165$ för frakten för ett Orion kit. det blir ca 11000:- för elementen med frakt moms och tull 3% (jag vet inte riktigt om det stämmer, men tycks ha hört den siffran tidigare)

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000