HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 70-tals receivers
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/01/07 :  22:58:28  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Pekka
MP ( Martin Persson) -högtalarna är ju fina gamla Svenska högtalare som kom lite i "skymundan" av Stig Carlssons konstruktioner . Har själv ett par MP6 i min "andraanläggning" tillsammans med en Sansui AU-101 stärkare och en Thorens TD166.
Flint & Magnuz
Sonab-grejorna var lite upp och ned ,vissa prylar var fantastiska medan vissa var ganska mediokra . Är uppväxt i närheten av Sonab-fabriken i Lövånger och det fanns mycket Sonabprylar i stugorna i trakten. Hade bl.a ett par OD-11 högtalare , små fyrkantiga Carlsson-modeller som lät mycket bra men det var ett elände med att elementen inte hade någon som helst effekttålighet. Tur att man hade känningar på fabriken som kunde ordna billiga element för det byttes ett flertal gånger...
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/07 :  23:13:40  Show Profile Send Flint a Private Message
Larsho
Smaken kan ju som sagt skilja. Rapportera gärna hur det lät. Jag tror att den hette LV-104 den hette som jag hade hemma ett tag.



bostrowskij
Håller med. OD11 var fin men vi hade inte direkt problem med brända element. Vi hade kanske tur. Recievern R4000 (fotskrapan) lät illa. Transistor som sämst.
Finns fabriken kvar idag i någon liknande form?

Edited by - Flint on 2004/01/07 23:17:13
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/01/07 :  23:37:20  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Flint
Jag bor inte kvar i Västerbotten längre, men jag tror Sonab blev "Lövånger elektronik" eller nåt liknande, och tog över bl.a tillverkning av högtalarelement från Sinus ( oxå Svensk HiFi -historia...)som höll till i "grannbyn" Bureå. Jag kan dock vara ute och cykla...det kan ha hänt mera sedan dess, men jag tror faktiskt att Sinuselementen tillverkas fortfarande.

Decadent,
Ursäkta om jag och andra hi-jackar din tråd, man rår inte för att man blir lite nostalgisk ibland...
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/08 :  09:05:08  Show Profile Send Decadent a Private Message
Det är helt ok att ni hijackar tråden. Jag står vid sidolinjen och förundras över hur mycket folk kan och vet . . . själv var jag bara en knodd i början av sjuttiotalet :-) Fortsätt ni!
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/01/08 :  09:12:55  Show Profile Send mapem a Private Message
Jag har en Tandberg-reciever TR2025 från sent 70-tal, möjligen tidigt 80-tal som när den var hel lät mycket bra, varm och fin klang. Jag har den kvar "rent fysiskt" men den är trasig, tyvärr. Den är nu helt tyst, men alla lampor lyser vackert. På landet har vi en mindre Tandbergreciever, som också låter mycket musikaliskt bra men är effektsvagare. När TR-2025 gick sönder köpte vi en NAD 7140 reciever, som vi misstrivdes med i mer än tio år tills den äntligen gick sönder. Platt, kallt, rått ljud. Trodde NADen skulle vara bra eftersom 3020 verkligen låter fint. Om nån är intresserad av den trasiga (men visuellt fina) TR 2025:an kan den tas över för en symbolisk summa. Den kanske går att renovera, går det att göra med rimliga instatser så är det definitivt värt det. Bra radiodel också.
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2004/01/08 :  12:16:50  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Har en Harman Kardon PM640, tror den är från mitten 80-tal. Jag är riktigt nöjd med den, förutom att den är lite glapp och har snabbkontakter till högtalarkablarna.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/01/08 :  19:19:28  Show Profile Send MatsT a Private Message
Lite vid sidan av tråden...

Sinuselementen finns fortfarande, Bo Hansson tog över när tillverkningen i västerbotten lades ned.

http://www.rauna.com/sinus.html
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000