HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DAC istället för ny CD-spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/01/08 :  14:22:53  Show Profile Send Calle G a Private Message
Vad tror ni om att köpa en extern DAC istället för att köpa en CD-spelare för att förbättra ljudet? Idag har jag en Pioneer DVD 656, dvs en rätt ny SACD/DVDAudio-spelare som fått rätt bra kritik i pressen (i sitt prissegment dårå).

Jag funderar nu på att köpa en CD-spelare eller en extern DAC för att förbättra ljudet. Har fått erbjudande om att köpa en Cambridge DACMagic 1 för 500 pix, vilket ju är fånigt billigt - men kommer den att göra skillnad? Den har ju några år på nacken (och var billig redan då förståss).

Är det någon som har erfarenhet av denna DAC?

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/08 :  14:30:19  Show Profile Send MartinH a Private Message
Den kan ge en förbättring på cd ljudet, men däremot så kommer du inte ha nån nytta av den för SACD/DVD-A...
Dock så måste du ju oxå köpa en vettig digitalkabel för kanske runt en 1000:- eller köpa lite bra kabel och kontakter och löda själv...

/M
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/01/08 :  14:45:35  Show Profile Send Calle G a Private Message
Ännu så länge har jag bara sunkiga högtalare bak (och ganska sunkig center) så multikanal kommer att få vänta lite.
Utan att dra igång ännu en av dessa oändliga kabeldebatter.... har digitalkabeln verkligen så pass stor inverkan i det här sammanhanget? Och kommer inte DACen att kompensera lite för en 'dålig' kabel?
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2004/01/08 :  16:08:04  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Om det ska löna sig riktigt skulle nog det digitala utgångssteget behöva modifieras till något bättre.

Ja kabeln är viktig men inte samma sak som att en svindyr är så mkt bättre

men en medeldyr är nästan garanterat betydligt bättre än en standard (kvaliten för större betydelse ju "finare" system du har)

Men personligen så tycker jag du kan chansa 500 är inte så mkt och du kan alltid sälja den för iaf det samma om du inte tycker du får ett ljudlyft värt d 500:-


Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/08 :  16:13:39  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja du ska inte slänga ut för mycket pengar på kabeln, men köp i alla fall en som är bra, dacen kan inte göra den signal den får in bättre, den gör bara om den från digital till analog signal...
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2004/01/08 :  16:52:20  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message
Jag kör med en Cambridge DAC-3 och en riktigt gammal CD-spelare Pioneer PD-8500 och den kombinationen upplevde jag som mycket bättre än min gamla DVD-spelare Pioneer DV-444K. Men jag tycker faktiskt att den även är lite bättre än min nuvarande DVD-spelare Pioneer DV-656A på att spela CD. Jag har dock inte provat DAC-3 och DV-656A ihop för jag är lite förälskad i min PD-8500 ;)
Jag vet inte vad det är för skillnad på DAC-1 och DAC-3 men trean är lite nyare och dom brukar säljas för mellan 1000-1700kr så det kanske kan vara värt att kolla efter en sådan istället.

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000