HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 NAD eller H/K förstärkeri
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nesnob
Member

59 Posts

Posted - 2004/01/04 :  21:33:35  Show Profile Send nesnob a Private Message
Ska köpa förstärkare och väljer mellan NAD C352 och H/K 670
Är det någon som har erfarenheter av någon av dessa.

Edited by - nesnob on 2004/01/04 21:43:45

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/01/05 :  00:27:01  Show Profile Send henricsson a Private Message
NAD C350 lät iaf bättre än H/K 670 i mina öron, i mitt system.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/01/05 :  00:38:44  Show Profile Send Uniper a Private Message
Du borde försöka låna ett ex av varje, eller om det inte går provlyssna dem under så lika förutsättningar som möjligt. Tyvärr är det ju inte bara förstärkarens egenskaper som kommer in, utan matchningen högtalare/förstärkare är också mycket viktig.
Jag har inte hört någon av dem så jag har svårt att ge något hett tips om vilken som är bäst.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/05 :  00:39:54  Show Profile Send Larsho a Private Message
nesnob

Vad har du för övrig kringutrustning

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

nesnob
Member

59 Posts

Posted - 2004/01/05 :  10:09:26  Show Profile Send nesnob a Private Message
Jag har ingen kringutrustning utan skall köpa ett nytt system.
Frågan är, vilken förstärkare som är bäst att bygga upp nytt system runt.
Har ni även tips på matchande högtalare till respektive stärkare vore det bra.
Har varit utan anläggning i många år och är därför inte uppdaterad på produkterna.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/05 :  10:40:11  Show Profile Send Larsho a Private Message
OK då förstår jag läger, ja då är det inte så lätt
att säga, kan bara utgå från mig själv och jag gillar
inte NAD, har haft för/slutsteg från dem, mkt kraft men ingen
känsla i musiken, lika trist som att alltid ha marmelad på mackan
och ingen räksallad

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död

Edited by - Larsho on 2004/01/05 10:41:46
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/01/05 :  12:36:03  Show Profile Send ReKo a Private Message
Har ägt både Nad C370 och Nad c320bee.. tyckte båda lät bättre än HK 670 då jag provade den.. Men smaken är som .......... delad. Kan ju vara värt att tänka på att HK har inga direkt bra CD spelare medans NAD,s spelare är bland de bästa i budgettklasserna. Så vill du ha samma märke på förstärkare och cd så är det NAD som gäller för HK.. HK har dock hyffsade DVD spelare (dvd 25, dvd 30.)..

lycka till
/ Ante
Go to Top of Page

nesnob
Member

59 Posts

Posted - 2004/01/05 :  12:42:01  Show Profile Send nesnob a Private Message
ReKo
Vad kör du med idag och vilken an NAD:arna lät best
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/01/05 :  17:34:35  Show Profile Send ReKo a Private Message
Skall inhandla nytt så fort lägenheten är renoverad.. men just nu spelar jag med c320bee.. trevlig liten sak.. tycker den låter ungefär lika bra som den mkt större c370.. ungefär samma ljud men mer muskler i 370.

mvh / Ante
Go to Top of Page

nesnob
Member

59 Posts

Posted - 2004/01/05 :  17:40:16  Show Profile Send nesnob a Private Message
ReKo
vad har du för funderingar kring din nyanskaffning och vilken prisklass snackar vi
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/01/06 :  12:52:13  Show Profile Send ReKo a Private Message
nesnob:
Kommer att kliva upp några steg på "hifistegen".. Har haft c320bee som tillfällig stärkare mellan 2 "anläggningar".. Detta har den dock gjort mkt bra och den rekomenderas varmt.
Högtalarna jag är inne på är antingen B&W 704 eller Audiovector M3 Signature.. Väljer jag den senare kommer det nog bli Primare elektronik.. B&W vet jag inte riktigt vad de vill ha för kringutrustning.. Kanske en Thor stärkare om de kunde ge ut en passande CD eller DVD.

MVH / Ante
Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2004/01/06 :  16:06:03  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
Personligen tycker bättre om NAD:en, jag tycker det är bättre ljud i den, men sen är det ju i det här fallet en smaksak för H/K 670 är en lika bra stärkare och mycket populär också. Som någon sa innan så försök ta hem en av varje och testa själv vilken som verkar bäst.

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2004/01/07 :  08:09:02  Show Profile Send sisko a Private Message
Det finns många som är negativa mot hk på rutin tror jag, den har ju vunnit massa tester . Jag passade i höstas på att byta ut min gamla nadstärkare mot en hk 670, inget självklart val efter att ha läst på forumet. Andra tävlande i samma prisklass var Denon och Thule (i höstas var hk:n ganska mycket dyrare än den är nu). HK:n vann ganska klart. Allt blev bättre utom hörlurslyssningen. Det som imponerade var klarheten i ljudet och kontrollen i basregistret. Om jag jämför med min gamla nad så har jag hört ganska många instrument som förut var som helt bortablåsta i den varma och lättlyssnade massan som naden presenterade. Jag tror dock att med diskantrika högtalare kan det bli lite väl mycket klarhet.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/07 :  12:36:56  Show Profile Send Larsho a Private Message
sisko

Håller med dig, många som sågar H/K 670 utan att ge den
en ärlig chans

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/01/07 :  18:28:42  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Det finns många som är negativa mot hk på rutin tror jag, den har ju vunnit massa tester .

Jag tycker att det snarare är tvärtom.

quote:
. Jag passade i höstas på att byta ut min gamla nadstärkare mot en hk 670, inget självklart val efter att ha läst på forumet. Andra tävlande i samma prisklass var Denon och Thule (i höstas var hk:n ganska mycket dyrare än den är nu). HK:n vann ganska klart. Allt blev bättre utom hörlurslyssningen. Det som imponerade var klarheten i ljudet och kontrollen i basregistret. Om jag jämför med min gamla nad så har jag hört ganska många instrument som förut var som helt bortablåsta i den varma och lättlyssnade massan som naden presenterade. Jag tror dock att med diskantrika högtalare kan det bli lite väl mycket klarhet.

Nu vet jag inte vad det var för Nad du hade,var den en riktigt gammal modell så är det ju inte konstigt att den fick stryk. Och de flesta märken har någon svacka ibland när de kommer ut med lite sämre modeller, jag själv har haft en massa Nad och H/K stärkare genom åren och båda dessa märken har kommit med mindre lyckade modeller också, som jag tyvärr har gått och köpt, men man lär sig av misstagen som tur är. Men generelt sett så har ju Nads modeller nu lite mörkare och rundare ljud än 670an. Båda dessa modeller som nesnob är intreserad av är bland det absolut bästa i den prisklassen, så det handlar mer om den personliga smaken var man väljer

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Guynicer
Starting Member

20 Posts

Posted - 2004/01/07 :  19:41:42  Show Profile Send Guynicer a Private Message
Kör NAD C352 tillsammans med B&W DM602 S3 och är mycket nöjd med denna kombination, lyssnade bl a på H/K 670 och ett par Denonstärkare innan jag bestämde mig.

Enda negativa med NADden hittills är att när man ställer in volymen med fjärrkontrollen så tar den onödigt stora "hopp". Inte så att man märker det när man lyssnar på normal volym men när man vill lyssna med låg volym och vill finjustera får man göra det via ratten på stärkaren. Någon som vet om man på ett enkelt sätt kan fixa till detta?



B&W DM602 S3, Blackfoot stativ - Yamaha CDC-565 - Pioneer DV350 DVD - NAD C352 - Tara Labs kabel - Audio Pro Ego Sub med lakritssnöre.
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/01/07 :  21:14:11  Show Profile Send jhnmn a Private Message
Guynicer

Detta gäller nog inte bara din NAD, jag har ungefär samma problem med min H/K 650. På de låga volymnivåerna är det väldigt svårt att få till "rätt" volym..

tips välkomnas, som sagt!
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2004/01/08 :  13:10:54  Show Profile Send sisko a Private Message
Jag erkänner att jag formulerade mig lite onyanserat men likafullt var det så att när jag skulle köpa ny förstärkare och letade efter information så var det inte speciellt översvallande tongångar här på forumet, vass diskant etc. Naturligtvis fanns det de som var positiva också.

Nåväl, jag hade en NAD 302 som hade tjänat mig väl, återfinns i sportstugan nuförtiden. De förstärkare jag provlyssnade på var HK 670, NAD C350 och C370, Denon PMA-1500R samt Thule Spirit IA-60. Med min öviga utrustning, Dual CS 505-3, NAD C541i, Monitor Audio Bronze samt tara-labs kablar. Var det HK:n som gick vinnande ur striden. Denon och NAD på andra plats och Thule sist. Det var ingen som var dålig dock därför är det alltid nödvändigt med provlyssning.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000