HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Terratec DMX 6-Fire LT (ljudkort)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/01/06 :  01:57:14  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Köpte precis ett nytt ljudkort till datorn och har testat det ett tag nu och även om de flesta spottar på allt som har med datorer och ljudåtergivning att göra så kanske det finns några eldsjälar som är intresserade.

Jag har innan haft ett SoundBlaster AWE64, ett SoundBlaster Live 5.1 och mitt nuvarande onboardkort (moderkort) ljudkort Realtek ALE650. Men tyckte att Creative har spelat ut sin roll för mig.

Kortet kom väl emballerat i en ovanligt stor låda. Efter ett antal försök att öppna lådan med förväntansfulla fingrar stod denna skapelse framför mig.



Själva ljudkortet är av samma typ som DMX 6-Fire 24/96 men utan en stor "breakoutbox" med extra anslutningar. I LT version får man istället en extra PCI bracket med 2 optiska in och utgångar samt en 3.5 micingång.

Kortet klarar 5.1 ljud via de digitala utgångarna eller dom 3st 3.5mm utgångarna på baksidan.

24bit / 96kHz
AISO och WDM kernel streaming
EAX 2.0 för spel.



I lådan fanns: Kortet samt extra pcibracket och en förbindningskabel mellan dom två. En kabel för direktkoppling mellan cdrom och ljudkort. En cd-skiva med lite programvara: Fullversion av PowerDVD och SoundLaundury TT-Edition (program för dom som vill lägga in sina vinylskivor på datorn och fixa bort brus osv. Lite tveksam om det funkar och inget jag tänker testa.) samt lite andra program.

Installationen av kortet gick hur lätt som helst, Windows hittade kortet och det var bara att installera drivrutinerna. Det fanns på skivan men jag laddade ner de nyaste från Terratecs hemsida.

Lyssningsuttryck: Kortet har inget hörbart brus i jämförelse med mina gamla kort, där man alltid kunde höra någon typ av bakgrundsbrus om man höjde tillräckligt.

Ljudet har mycket mer detalj om man jämför mellan mina tidigare kort och som så många andra har sagt tidigare: Man hör saker i inspelningarna som man aldrig hört tidigare. Man skulle kunna säga att kortet har inspelningar under mikroskop. De andra kortet ger lite MER ljud, ljudet flyter ihop med dom andra korten medans 6FIRE klarar att återge alla olika instrument var för sig. Speciellt imponerade var kortet med några av mina sydamerikanska/spanska gitarrlåtar.

Kortet klarade av allt som jag testade, slog alla de tidigare korten vad det gäller röster, bas, mellanreg och diskant.

Kortet kostar 1340kr + 100kr frakt på komplett.se det tog 2 dagar från musklicket tills jag hade paketet i handen.

Jag är hur nöjd som helst.

Mer omfattande review http://www.guru3d.com/article/sound/30/

Testades med Yamaha RX-V740 och Heco Mythos 500 samt analogkabel. Gjorde även tester med Philips HP890 hörlurar.


Om nån är intresserad i specs:
PCI card
3 analog stereo outputs (3.5-mm jack) - 24 Bit/96 kHz

1 analog stereo input (3.5-mm jack) - 24 Bit/96 kHz

2 analog CD audio inputs (Molex, on-board) - 24 bit/96 kHz

1 analog AUX input (Molex, on-board) - 24 Bit/96 kHz

1 digital CD audio TTL input (Molex, on-board)

1 analog mono microphone input (3.5-mm jack) at the MXR module - 24 bit/96 kHz

1 digital stereo input and output (TOS link, optical) at the MXR module - 24 bit/96 kHz

Bus master transfer supports 24-bit 4-byte mode (32 bit)

Simultaneous recording and playback of all channels with up to 24 bit/96 kHz

24 bit/96 kHz A/D converter with 100 dB dynamic range (S/NR)*

24 bit/96 kHz D/A converter with 110 dB dynamic range (S/NR)*

24 bit/96 kHz optical stereo digital input (S/PDIF with up to 24 bit/96 kHz)

24 bit/96 kHz optical stereo digital output (S/PDIF with up to 24 bit/96 kHz)

Digital input can also be utilized for the audio digital output of an internal CD-ROM drive (TTL)

Input control of A/D converter with +18 dB elevation in increments of 0.5 dB

Hardware mixer with 36-bit internal resolution

VU meter on the control panel (hardware-based)

Non-audio mode for transmitting AC3 and DTS streams via digital interface.

Connection option for microWAVE PC!, DXR and DXF as an alternative to the DMX 6fire 24/96 front module or MXR

Software

WDM drivers for Windows 98SE/ME/2000 and Windows XP

Support for ASIO 2.0

WDM kernel streaming (e.g. for Sonar (tm)

MME and DirectSound

DirectSound 3D, Sensaura 3D, A3D 1.0 and EAX 1.0/2.0 as well as Macro FX**

Edited by - zie on 2004/01/06 01:58:16

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2004/01/06 :  09:20:29  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
zie,

Intressant recension Vad använde du för att spela upp musik CD/DVD-spelaren via Windows MediaPlayer ... eller *nyfiken*

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/01/06 :  12:45:15  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Har aldrig gillat WinMediaPlayer och personligen tycker jag att den har sämre ljud än Winamp. Så Winamp blev mitt val eftersom det är enkelt att byta ljudkort där, körde med MAD plugin till Winamp 2.x och testade även Winamp 5. Testade även Foobar, eftersom det är så omtyckt av vissa. Hörde inga större skillnader och det är hopplöst jobbigt att använda i längden.

Spelade rippade skivor i wave, mycket 192Kbps mp3or, lite ogg filer ("nytt" opensource format som "ska" ersätta divx och mp3). Såg på lite film också mellan varven. Kul att nån gillade min amatörrecension och att det är neriks med monstersystemet är ännu roligare :)
Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2004/01/06 :  15:10:38  Show Profile Send allbinn a Private Message
zie,
Jag tycker du skall prova med foobar och köra kernel-stream 32 bitar, sedan kan du även pröva att sampla upp till ljudkortet 88,2 kHz. Jag inbillar mig att jag hör skillnad med uppsampling, blir liksom sprödare diskant, kan vara placebo oxå :-)
Nice recension.

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/01/06 :  19:12:34  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Har testat foobar med kernelstreaming eftersom det enligt många ska ge bättre ljudkvalitet. Jag satte igång Nostalgia av Zelmani för att lyssna efter röståtergivning än en gång. Jag körde låten i 10sek pausade och körde sedan Winamp. Bägge lät otroligt bra, hörde ingen som helst skillnad mellan Foobar och Winamp. Helt otroligt hur man hör hur hon "läspar" när hon sjunger.

Testade även med lite metal för att se om man hörde skillnader i för anläggningen lite jobbigare musik. Körde även Hurricane av Dylan för att variera lite.

Nope inget där heller, kanske är det mina öron/anläggning som inte har kapaciteten. Detta ska testas på DIY-träffen där det kommer att finnas riktigt bra elektronik och mycket kunnit folk som kan pula med inställningar.

Känns bra att jag inte hör någon skillnad, då slipper jag Foobars hemska interface.
Satte även igång resamplingen till 96kHz ingen skillnad där heller.

Tack för tipset, har du några fler så var inte blygsam. Finns det mer att ge så tar jag gärna emot det.
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/01/09 :  00:27:08  Show Profile Send jhnmn a Private Message
Trevlig recension, den tackar man för!

Har planer på att köpa ett bättre ljudkort (i ungefär din prisklass) än det som finns inbyggt i mitt moderkort, men är inte särskilt insatt i ljudkortsvärlden.. är 5.1 mer eller mindre "standard" eller finns det tvåkanals fortfarande?
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/01/09 :  00:41:40  Show Profile Send Ayn a Private Message
Kör man Winamp så är det ju nästan obligatoriskt att köra med MAD som mp3-decoder istället för nullsofts egna

http://www.mars.org/home/rob/proj/mpeg/mad-plugin/

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/01/11 :  20:38:03  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Det är ganska svårt med ljudkort nu förtiden. Det finns så många och nästan alla riktar in sig på att göra kort som passar alla. Det är väl bara riktiga musik-inspelnings-kort som är 2kanals. Väldigt många tillverkare gör kort som baseras på Envy24(HT) chippet från VIA. Du kan läsa om det på VIAS hemsida. Dessa kort ligger i ~1000kr klassen och låter väldigt lika. M-audio Revolution 7.1 och Terratecs Aureon serie är några exempel.

Dom flesta korten idag är 7.1 kort. Eftersom det är ett säljarargument. Jag köpte kortet eftersom det var lite bättre än de vanliga surrondkorten och någonstans i början av musikerkorten. Jag tänker inte spela in nåt så, sånna features spelade ingen roll för mig.

Jag tycker att du ska satsa på ett sånt här kort, jag tyckte själv att det var det bästa jag kunde hitta i den prisklassen och jag tror det är likvärdigt med M-audio Audiophile 24/96 i de tester jag läste. Personligen (med risk för pajkastning) tror jag att Audiophilie är lite gammalt och inte står sig längre mot andra i samma prisklass. En tanke bara.

Jag använde MAD plugin i testet. Jag nämnde kanske inte det.


En del förslag på kort.

Terratec Aueron 5.1 eller 7.1 ---- 1000 komplett.se
Creative Labs Audigy 2 Zs -------- 1200 datorbutiken.com
M-audio Revolution 7.1 ----------- 1000 inetdata.se
M-audio Audiophile --------------- 1700 inetdata.se
Audiotrak/c Prodigy 7.1 ---------- 1100 ???


Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/01/12 :  19:45:08  Show Profile Send jhnmn a Private Message
zie
tack för svaret! verkligen schysst..

då var det som jag befarade då, nästan bara flerkanalskort på marknaden

det känns ju ändå som om man betalar extra för nått man inte kommer att använda, men är det det enda alternativet så..


som sagt, tack för hjälpen! ska kolla upp dina förslag lite närmare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000