HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Harmony Design EAR 90
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/12/23 :  23:52:28  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Såhär till jul har min Ear 90 fått spela i ca ett halvår, och jag kan nu med säkerhet säga att jag är rätt nöjd med förstärkaren. De lurar som har använts tillsammans med förstärkaren har varit ett par HD600 från Sennheiser. Kablaget har varit lakritssnören och kablar från Harmony Design. Till datorn har förstärkaren kopplats med någon folieskärmad kabel för 300 kr/1,5 meter

Ljudet från Ear 90 är ganska mjukt och neutralt, faktiskt ganska nära "silkesmjuk" som det står på hemsidan. Om ljudet drar åt något håll skulle det i så fall vara det kyliga, men att jag upplevde det så kan mycket väl bero på att jag bara har använt förstärkaren med "kalla" digitala källor; en gammal Sony-CD och mitt ljudkort, ett Terratec Aureon Space.

Det bästa med EAR 90 är i mitt tycke att den har en ORDENTLIG kraft i basen. Det känns stramt men ändå kraftfullt och fylligt. I mitt tycke kunde basen vara (pytte)lite mindre stram för att öka det musikaliska flytet, för EAR 90 tar kål på resonanser (Jag hoppas att ni förstår vad jag menar!), så bra att det ibland kan kännas som att man lyssnar på separata ljud istället för musik. Detta är nästan aldrig något problem, och det är trots allt mer HiFi med stram bas .

Förstärkaren gör ett fint jobb vad gäller att separera instrument, och detta är nog på detta område som förstärkaren skiljer sig mest från min gamla CD-spelares hörlursuttag. Om man har otur kan detta, i kombination med tystnaden mellan anslagen, i vissa fall upplevas som en "dissektion" av musiken på ett sådant sätt att musikaliteten blir lidande. (Se även längre upp.) I de flesta fall är det dock ingen fara.

Om jag skall anmärka på något annat skulle det vara att diskanten kanske skulle kunna vara lite mera utsträckt och lite mjukare, men antagligen hade detta kostat mycket att förbättra. Det känns ibland som att det finns en liten mjukhetsobalans; mellanregistret känns mjukare än diskanten, men detta kan ju bero på mina öron, mina ljudkällor eller mina hörlurar.

Tydligheten på små detaljer är hög med Ear 90, men om jag kopplar mina hörlurar direkt till ljudkortet hörs mikrodetaljer (naturligtvis) något tydligare. Vad makrodetaljer är har jag aldrig förstått, så på detta område kan jag inte uttala mig.

Jag har inte haft möjlighet att jämföre förstärkaren med andra hörlursförstärkare, men jag är nöjd med mitt köp, så jag antar att Ear 90 ger god valuta för pengarna.

Om man skall sammanfatta det hela är basen härligt rapp och tight, och mellanregistret är härligt mjukt. Kontrollen över lurarna är dock så pass stor att förstärkaren ibland känns lite analytisk. Förstärkaren passar bra till lite poppigare eller rockigare musik eftersom den har en så härlig bas, och den känns som en väldigt trevlig allround-förstärkare.Ibland skulle jag dock vilja ha en lite mjukare/mindre framträdande övre diskant när jag lyssnar på pianosonater.

Kommentera gärna, och kom gärna med egna reflektioner gällande förstärkaren!

Edit: Det är julafton! God jul! =)

Edited by - HanssoN on 2003/12/24 00:15:36

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/12/24 :  01:47:32  Show Profile Send pesa a Private Message
Trevlig recension! Tackar! :-)))

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/24 :  07:00:46  Show Profile Send Bravo a Private Message
Låååtter bra det där, bra beskrivet!

Bravo
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/12/26 :  13:32:44  Show Profile Send marbrink a Private Message
Bra recension! Ear 90 är nog den bästa hörlursförstärkaren man kan få tag på i Sverige då det inte finns speciellt mycket att välja på här. Kul att du är nöjd!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/12/26 :  17:38:21  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
lite bilder kanske ?! Alltid roligare att se vad folk pratar om (när man är nois som jag )

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/12/26 :  20:06:56  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Jag har ingen digitalkamera... =(

Det finns bilder på Harmony Designs hemsida; http://www.harmonydesign.se/ear90.htm .

Edited by - HanssoN on 2003/12/27 17:20:09
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/12/27 :  08:31:48  Show Profile Send John a Private Message
Kul recension!
Har en EAR90 jag också, så jag späder på med mina intryck:
Hade förut ett par hd-600 som du, men upplevde väl ljudet på ett lite annat sätt. Jag tyckte nämligen att diskanten var helt ok, men att mellanregistret, ibland i vissa partier (och vid hööög volym ) kunde vara lite hårt, så att transienter i exempelvis röster kunde bli lite jobbiga. Har nu bytt till ett par hd-650 och samtidigt uppgraderat kablage och op-ampar i min DA9. Har ett HELT NYTT ljud! Utan att kunna jämföra direkt så måste jag ändå säga att det var ett enormt lyft (även efter en hel del lyssning så att nyförälskelsen lagt sig) Självklart har hd-650:orna stor del i detta men vad jag förstår så förklarar de inte hela skillnaden (givetvis bara en kvalificerad gissning av mig)

EAR90 mår således bra av att spela med eb bra signalkälla och kanske med bättre snören än HD:s egna. Eftersom ljudegenskaperna skiljer sig så mycket mellan de två olika uppställningarna så drar jag slutsatsen att det är de övriga komponenterna som tomtar och att EAR90 är helt transparent! Närå, men att egenskaper hos källa och lurar skiner igenom, det är klart!

/en john in löööv

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/12/27 :  18:03:03  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Jag skulle gissa att det som särskiljer våra uppfattningar av ljudet beror på vad vi kallar för mellanregister respektive diskant.

Det jag kallade mellanregister skulle andra kanske kalla för nedre mellanregister, och min definition av diskant kanske motsvarar andras definition av övre mellanregister. Om jag ändrar lite på mina definitioner av vad som är bas, mellanregister respektive diskant kan jag instämma i Johns beskrivning av ljudet.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/12/27 :  18:12:25  Show Profile Send Aton a Private Message
Så här ser den ut (tror jag):


Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/12/28 :  06:52:03  Show Profile Send John a Private Message
HanssoN: Javisst, definitionerna kan ju variera oss emellan. Har inte riktigt kompetens nog att i siffror avgöra exakt vilka frekvenser det handlar om. Har för övrigt en vän som snabbt testade mina hd-650 och jämförde mot sina hd-600 och han nämnde väl också att hårdhet i övre mellanregistret inte alls var lika stor med 650:orna. Med detta inte alls sagt att jag ogillar hd-600 eller att det är en dålig lur, bara att de skiljer sig åt en del.

aton: Nix, så ser den inte alls ut! Min är silvrig och har ballade kontakter bak! (Lite synd att min DA9 är svart...)

/en john som är sugen att testa ASL:s prylar

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/12/28 :  09:36:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

kul reportage!

Fast jag blir lite fundersam inför produkten när du skriver att du har mer mikrodetaljer direkt från källan... Det jag hört av Mattias produkter tidigare har absolut inte haft problem med mikrodetaljer.

Vänligen, Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/12/28 :  20:25:07  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Hejsan Pac!

När jag skrev recensionen skrevs den ur minnet, och jag borde nog ha lyssnat en extra gång innan jag skrev på detta forum. Nu har jag gjort ett nytt lyssningstest, och det är mycket jämnt vad gäller detaljtydlighet, fortfarande har ljudkortet enligt mina öron övertaget, men bara så länge jag har ljudkortets inbyggda hörlursförstärkare aktiverad. Om jag använder samma line-out som när jag har min EAR 90 inkopplad får ljudkortet smisk.

Ett stort problem vid dessa jämförelser är att få samma lyssningsvolym när man jämför de olika hörlursförstärkarna. (Den inbyggda vs. Ear 90.) Beroende på lyssningsvolymen varierar också uppfattningen om vilken förstärkare som presenterar detaljerna tydligast.

Edited by - HanssoN on 2003/12/28 21:25:05
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/01/12 :  20:37:19  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Ville bara såhär i efterhand smyga in och berätta att det var jag som hade testat Johns HD650 mot mina HD600. Stor skillnad i övre mellan och basen. MYCKET sugen på att byta till 650 själv. Men nu var det ju inte lurar denna tråd handlade om!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000