HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Signalkabeltest 1000- 2000 kr *upcoming*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/12/08 :  22:00:48  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Hej där!

Mycket kabelprat under den senaste tiden här på forumet. Tänkte höra om det fanns intresse av ytterligare ett test

Själv har jag följande kablar hemma innan helgen (och förhoppningsvis tid till att jämföra dem med..):

Analysis Plus Oval One (1000 kr)
Van den Hul D 102 mkIII Hybrid, med Bullet plugs (1350 kr)
Nordost Solarwind (1400 kr?)
Harmonic Tech Precision Link (2000 kr)

Systemet de kommer få bekänna färg i:

CD: NAD 521 BEE
Stärkare: Roksan Caspian
Högtalare: Totem Sttaf
Högtalarkabel: Nordost Blue Heaven rev2 (eventuellt också med en clou base 101)

"källan-är-viktigast-och skall få 50% av budgeten-filosofer"- bespara mig den sortens kritik

Test publiceras om intresse finns, vilket jag förmodar

Mvh Micke

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2003/12/08 :  22:33:09  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Jag väntar med spänning, det hade varit kul om du ville kommentera dina intryck lite eftersom så att man kan följa utvecklingen.

Vad jag menar är att i många fall låter allt (väldigt mycket)som är nytt/annerlunda bättre (eller väldigt bra för prisklassen)för att efter ett tag "sätta sig" och man börjar lyssna på musik igen och inte bara leta skillnader.

Jag misstänker att testen kanske får en favorit tidigt för att sedan kanske bli omsprungen på målrakan lagom till sluttestet på söndagen.

Hälsningar Johan
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/12/08 :  22:35:40  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Klart vi är intresserade
fram med testet bara, vi väntar otåligt.
Go to Top of Page

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2003/12/08 :  23:18:15  Show Profile Send keefan a Private Message
Tjena..

Är fortfarande nöjd med "din" Vincent. Trevlig som tusan.
Har själv en Acoustic Zen Oscar, 1700sek, signalkabel hemma för testning.

Vet inte riktigt vad jag tycker om den ännu. Skall hårdtesta lite till helgen.
Skall be roligt att se dina resultat.

/D
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/09 :  03:33:50  Show Profile Send Bravo a Private Message
Klart intressant, speciellt med Van den Hul med BP.

Bravo
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/12/09 :  12:15:08  Show Profile Send Joe a Private Message
Helt klar intressant med ett test av kablar som inte kostar skjortan. Kommer nämligen titta på kablar framöver när jag fått hem min CD-spelare, nu kör jag min mycket billiga DVD som signakälla och har ingen lust att sköpa 3 meter kabel till den då jag knappt lyssnar på CD för tillfället.

Håller med lindbergmalmoe, roligt att följa utvecklingen, minns att mina intryck ändrade sig med tiden då jag testade CD-spelare.

Så kör på bara!!

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/12/09 :  12:28:12  Show Profile Send bassman a Private Message
Vi väntar....

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/12/09 :  15:43:18  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Hej!
Kul att intresse finns.

Får dock klargöra lite av min ambition; att nån gång under söndagen presentera ett sammanbakat test istället för att komma med omdömen allteftersom. Får Harmonic-kabeln först imorn och skall höra med en polare om man kan få låna digitalkamera så att ni får se lite bilder.

>Keefan, kul att du är nöjd med Vincenten!Själv gillar jag NAD-spelaren på vissa punkter, medans vincenten briljerar på andra, men det var ju längesen jag hörde vincenten. Något speciellt du uppskattar?

Mvh Micke
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/12/09 :  22:34:57  Show Profile Send Jadde a Private Message
är du nöjd med naden?
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/12/12 :  16:05:41  Show Profile Send bernu a Private Message
Tjenare!

Jag misstänker att det rör sig om min gamla Van den Hul kabel? Skall bli kul att höta hur det går. Jag skulle kunna bistå med ytterligare en kabel om det finns intresse. Jag har ju tillverkat en Svalander Spider med Bullet Plugs. Jag tycker den låter riktigt riktigt bra.

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2003/12/12 :  16:53:29  Show Profile Send keefan a Private Message
Tjena Micke, tror dina och mina intryck angående Vincenten stämmer bra överens.
Jäkligt skönt och tydligt mellanregister. Basen lite åt det det mjukare hållet, inte superdetaljerd.

Dessutom är det ett gediget bygge som känns tryggt att ha i stereo-kedjan .
/K


Go to Top of Page

frauxm
Member

101 Posts

Posted - 2003/12/12 :  22:40:18  Show Profile Send frauxm a Private Message
Alltid trevligt med kabeltest. Shoot, man!

Jag är nog mer för plockepinn än schack...
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/12/14 :  23:47:38  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Hej!
Får ursäkta mig, men tiden räcker helt enkelt inte till ett seriöst test, körde lite favoritmusik i lördags dock och skiftade kablar. Inga jätteskillnader upptäckta ännu, kan dock säga att jag lutar åt att tycka om Van den Hul-kabelns öppna och storskaliga återgivning. Även Harmonic Technology Precision Link känns rätt, instrumentens klang låter väldigt bra och äkta med den. Med tanke på mina problem att få diskanten att tona ned sig något borde Nordosten inte göra sig värst bra, men även den skall få en ärlig chans såsmåningom. Analysis plus är inkopplad för tillfället och den känns neutral och fin.

Troligtvis bör jag låta kablarna sitta i systemet, istället för att växla titt som tätt, innan jag kan bedöma dem på riktigt. Så det får komma lite erfarenheter här allteftersom istället för att göra ett enda stortest på en dag. Hur lång speltid brukar det krävas innan en kabel presterar maximalt?

Mvh Micke
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/12/16 :  00:03:37  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Jag märkte forfarande skillnader efter en vecka, vid mitt senaste kabelköp och då spelade jag minst 16 timmar om dagen. Detsamma gällde förra gången jag köpte en ny kabel.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/16 :  07:32:14  Show Profile Send Bravo a Private Message
Speltid mellam tummen och pekfingret 50 timmar, kan i vissa fall bli bättre upp till 150 timmar.

Bravo
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2003/12/17 :  11:27:30  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Hej Micke!

Kul att du testat en i Sverige lite ovanligare kabel som Oval One. Jag kör själv med kablar fån Analysis och är helnöjd.(Trots att en del här på forumet hävdar att man inte kan skilja den ena kabeln från den andra, med all respekt för olika åsikter förstås...) Ser fram mot att läsa mer om dina intryck!

Angående inspelningstiden på kablar från Analysis Plus, kan jag säga av egen erfarenhet säga att den tyvärr är mycket lång ofta mer än 100 timmar, vilket även andra på "audioreview.com" upplevt.
Det du hör först är den i mitt tycke "lugna" spelstilen och den naturliga och neutrala klangen, men efter inspelning hör jag mycket mer transparens. Mer bas och högupplöst diskant att kommer också att framträda ...
Tycker för övrigt att det vore bra om seriösa försäljare av kablar försökte hålla med redan inspelade exemplar till "hemlån"...

Mvh Sebastian

Ps: På "audioreview.com" tycks en del uppleva att kablarna låter rent av sämre än först under en del av inspelningstiden innan de blir bra



"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/19 :  04:30:03  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det är inte första ggn. någonting beskrivs som det växlar i kvalitet under inspelningen, verkar vara rätt vanligt.

Bravo
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/01/03 :  17:10:15  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Många kabelbyggare säger ju att du skall "köra" minst 100 timmar innan du gör en jämförelse. Jag tycker själv att kablarna behöver 200-300 timmar innan alt "släppt".

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2004/01/03 17:16:18
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/03 :  23:53:23  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ja, och detta är väl minst 100 timmar "Wolfgang" eller......

Bravo
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/01/04 :  17:44:09  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Vaa... menar du Bravo ??

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2004/01/05 :  20:46:01  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Nja, sorry guys å girls (om det fanns några) planerar att sälja av utrustningen till förmån för en resa modell större så nån test blir inte aktuell. well well.
Mvh Micke
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/01/05 :  20:55:49  Show Profile Send hal a Private Message
"Va...menar du Bravo??"

Han menar bara att:
200-300 timmar (=) minst 100 timmar eller hur ...

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000