HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Slutsteg+förförstärkare till HFLS-1 förslag
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

keyser_01
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/01/06 :  00:20:58  Show Profile Send keyser_01 a Private Message
Hej!!

skulle vilja ha tips på en förstärkare eller ett slutsteg och förförstärkare

har tittat på vincent sp-331 och cambrige c500 men inte lyssnat vad tror ni om dessa till hfls-1?

tack på förhand
Stefan

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/06 :  00:28:02  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Själv kommer jag att satsa på ett litet rörsteg till mina.

Lyssnade en snabbis på SP331'an, och det lät helt OK. Vill inte uttala mig om mer, iom att min källa inte håller måttet.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2004/01/06 :  08:35:55  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Jag har prövat två monoblockspar med HFLS1:an och båda funkar fint. Det ena är Vincent sp-996. Låter jättefint med bra schwung! Faktiskt otroligt mycket slutsteg för pengarna. Skulle nog kunna sitta helt nöjd med dessa till mina HFLS1...

...om inte jag hade fått tag på *fanfar* ett par Sentec PA9! Dessa är ett under av renhet och välljud!! Så mustigt grymma! De är dock i det närmaste omöjliga att rota fram begagnat, men skam den som ger sig...

Så bäby-Vincentarna hamnar nog som muskelkraft till mina kommande basmoduler istället (om jag inte byter dem mot något krämigt PA-steg för det ändamålet - å andra sidan är de så supergulliga).



//Rickard

Ino Audio for life
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2004/01/06 :  08:57:23  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Ett ytterligare alternativ kan vara bra att pröva en Sentec PA8. Detta är också ett suveränt slutsteg som är löjligt prisbilligt om man får tag på det begagnat (ca 1000 riksdaler). Förut hade jag Amphion Argon och på dessa låter PA8:an bättre och renare än Edision 60, Audion Sterling, Rotel rb991 och möjligen också Audion Silvernight PP (åtminstone i basområdet och diskanten, mellanregistret på Silvernight var väldigt fint).

Detta med reservation att jag inte hört PA8:an till HFLS1, samt att jämförelsen ovan kanske inte är tillämplig på alla högtalare. På Amphion satt det däremot som handen i handsken.

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/01/06 :  09:38:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
HFLS1'orna går att spela med det mesta och det blir helt OK.

Vi har spelat med allt från integrerade Rotelförstärkare till BAT VK150SE och det spelar bra med alla varianter.

Vi gjorde ett litet test av tre slutsteg häromdagen med HFLS1 som högtalare. LC-Audio's Zapsolute segrade ganska enkelt över Copland's CSA515 och Perception Audio's Fatang.

Så till syvende och sist handlar det som alltid om ekonomi och personliga preferenser. Om du kan så försök låna hem och testa.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/01/06 :  17:04:29  Show Profile Send krorre a Private Message
DasKapital du har pm.
Go to Top of Page

keyser_01
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/01/06 :  20:34:19  Show Profile Send keyser_01 a Private Message
cambrige c500 vad tror ni om det?? eller ska man satsa på ett litet dyrare försteg gärna förslag!!
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2004/01/06 :  22:27:35  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Zalve
quote:
Själv kommer jag att satsa på ett litet rörsteg till mina.

Var försiktig med SE triod.
hfls-1 är en fantastikt bra högtalare.
Jag hörde dock dessa med SE 300B stärkare. Förstärkaren förmådde inte återge mera sammansatta partier. I en låt (Kenny Baron) med basintro lät det mkt bra... tills piano och trummor kom in. Då sackade basen totalt.
OBS att det förstärkarens tillkortakommande, inte högtalarnas. Vid samma session lät de fantastiskt med en enkel transistorförstärkare.
(Det var på diy-workshopen 31/5 2003)
Dimitri
Go to Top of Page

keyser_01
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/01/07 :  21:31:32  Show Profile Send keyser_01 a Private Message
Tack för hjälpen!!!

Stefan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000