HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Db-mätare?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tin Man
Member

99 Posts

Posted - 2004/01/05 :  09:57:00  Show Profile Send Tin Man a Private Message
Är det någon som vet hur en sådan fungerar,samt var man kan få tag på en billigDet vore kul att testa hur mycket man spelar hemma

/Tin Man

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/05 :  13:03:49  Show Profile Send f95toli a Private Message
Clas Ohlson har en som inte kostar så mycket som fungerar hyggligt, den går dock inte att lite på om man går långt ned i frekvens så det går inte använda den för att ex. ställa in en sub eller liknande.

Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2004/01/05 :  13:45:16  Show Profile Send everwake a Private Message
Best sound säljer Radioshacks variant, går väl lite lägre, även om den har en dipp vid 20Hz, kostade väl 895:- där har jag för mig.

lite dyrt om man bara undrar hur högt man spelar, ska man kalibrera subbar o annat är det ju däremot bra o ha
Go to Top of Page

Tin Man
Member

99 Posts

Posted - 2004/01/07 :  08:40:06  Show Profile Send Tin Man a Private Message
Aha,bra att vetaJag har ett par Cerwin-Vega!som jag skulle vilja veta hur högt jag spelar med hemma i lägenhetenDe har ju en känslighet på 95Db,men det tror jag knappast att jag spelar hemma

Hur kopplar man in en sådan mätare förresten

/Tin Man
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/01/07 :  09:53:32  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Jag tror inte att du kopplar in den i själva anläggningen utan den har en mikrofon eller någon sensor som läser av ljudet.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2004/01/07 :  15:17:29  Show Profile Send everwake a Private Message
placera bara db-mätaren där du brukar sitta, ställ in den på DB-C och slow eller fast beroende på hur snabba ögon du har, o spela på, finns en tråd någonstans här på forumet om du man löder om radio-shack varianten till att mäta linjärt 20-20K, men då rekomenderas stativ för att inte nålen ska fladdra allt för mycket, finns annars info om hur mycket man måste kompensera vid olika frekvenser för att få linjära mätvärden.

har för mig det är 10db vid 20Hz på radioshack.
Go to Top of Page

Tin Man
Member

99 Posts

Posted - 2004/01/07 :  16:38:52  Show Profile Send Tin Man a Private Message
Aha,tackar så mycket för hjälpenKul att man får svar såpass snabbt här på forumet

/Tin Man
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000