HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Totem dreamcatcher sub?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/01/04 :  18:01:43  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Hej, vad kostar denna i cherry och vad tycker ni som hört den om den?

Retro låter fint.

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2004/01/04 :  20:35:02  Show Profile Send Sudden a Private Message
Vet inte vad den kostar.
Men hur den låter kan jag svara på.

Det är en liten sub som passar utmärkt till totems stativare.
Den kanske inte kan spela högst, eller djupast, men den är riktigt "snabb" en såkallad "hifibas".

Lätt att få till en bra övergång med små stativare.

/Sudden
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/01/04 :  22:06:52  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Det var intressant, jag ska få totems dreamcatcher minimonitorer och funderar på ett komplement i botten, jag har också blivit väldigt nyfiken på Totem Mite och ska jämföra dreamcatcher med mite imorgon.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/01/04 :  22:27:26  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Var finns den? Och vad kostar den? Liten och snabb låter ju som en kanonmatchning till mina Katan-högtalare, linn:s insteggsub har ju en prislapp som gör att man lätt blir lite rädd...finns den till beskådande norr om dalälven?

www.linnforum.se
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/05 :  08:55:15  Show Profile Send MartinH a Private Message
Totem Dreamcathersub låter precis lika bra som alla Totemhögtalare, vad annars

Den går faktiskt ganska bra ner i registret utan att ha speciellt stor volym och element, och med rätt placering så fungerar den riktigt bra.. Den spelar som sagt snabbt och rent vilket gör att den passar bra till både musik och bio.

Priset hammnar på ca 4500:- beroende på träslag...

/Martin
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2004/01/06 :  15:30:12  Show Profile Send stargazer a Private Message
Sony, bossanova i luleå för Totem. Hör med Janne om han kan ta hem Dreamcatcher på prov. Det finns då broschyrer för Dreamcatcher finns i butiken, tillsammans med ett par Mite och ett par Model one signature, så möjlighetena borde vara goda...

Huruvida en Totemsub matchar ett par Katan, låter jag vara osagt. Linn Sizmik är ju kalas till Linnburkar, men som sagt ett väl högt pris. Katan å andra sidan kostar ju en del, och för att driva den ordentligt behöver man kraftfullt förstärkeri som oxå kostar lite kulor. Katan är dock en av Linns bästa burkar IMHO, dock behövs det rejält med krut och/eller aktiv drift för att musiken ska "lossna".

Intressant kombo borde vara Mite (drygt 6') och Dreamcatcher sub (4,5')...

Hörde nyligen på Totem model one signature (kring 20') drivna av Pathos New Classic One (19') och det lät helt fantastiskt
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/01/06 :  16:39:54  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Kände bara att jag måste dela med mig av dreamcatcherupplevelsen (monitorerna). Jag har nu provat ett demoex och köpt ett par av hifiart och de låter faktiskt fantastiskt bra. Jag har en Densen b-400 PLUS cd-spelare kopplad till en Amplifix med Kimbers PBJ, från förstärkaren går sedan musiken till högtalarna genom QED Silver 25th anniversary kablar och resultatet är förbluffande. Jag gjorde också en jämförelse mellan Mite och Dreamcatcher i butiken och upplevde Dreamcatcher som en bättre högtalare. Högre upplösning, bättre, tydligare mellanregister och diskant, mindre och inte lika djup bas, men nyanserad. Mina ex. har inte blivit riktigt inspelade ännu, men redan efter c:a 20-25 timmar låter de klart godkänt.

Edit: recension kommer senare...

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2004/01/07 09:28:27
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/01/07 :  01:20:56  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
stargazer: Har ett lk140 till mina katan nu och det låter bra även om man får vrida upp volymen ganska bra, det räcker dock fint i mitt studentrum....har mina Tukan kvar och det jag tänkte var att kanske byta in tukan mot sub eller att köra aktivt om jag ändå inte hittar någon köpare av dem. Bossanova avrådde å det bestämdaste från någon sämre (billigare?) än sizmik till dem. Alternativen är då 5125 (de jag pratat med säger att det är betydligt bättre än lk140) och köra aktivt så de går lägre eller köpa en sizmik/billigare sub. Får väl ta ett nytt snack med bossa om hur jag ska göra...vad tror du?

www.linnforum.se
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/01/07 :  10:25:49  Show Profile Send mapem a Private Message
Är intresserad av Totem, men hinner aldrig gå och lyssna ordentligt, än mindre låna hem eftersom jag är för lat för att släpa högtalare fram och tillbaka...Intressant att de små Dreamcatcher-monitorerna tydligen låter så bra tillsammans med dito sub. En fråga till er som har lyssnat: hur låter till exempel Arro och Staff (utan sub) jämfört med Mite eller Dreamcatcher med sub?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/07 :  11:04:58  Show Profile Send MartinH a Private Message
Du kommer få lite mer homogent ljud med golvarna då du har allt ljud från en punkt och inte uppdelat..
Dock så kan du få en djupare bas med subben än med golvarna, men du kan med tex dreamcather få ett mer detaljerat ljud då den har en metall dome istället för en tygdome som sitter i mite,arro,staff...

Men man får nog tyvärr säga att det kan bero mycket på vilket rum det skall spelas i...

/Martin
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2004/01/07 :  11:34:02  Show Profile Send stargazer a Private Message
Sony, bästa sättet att bestämma sig är att låna hem och lyssna. Det är dina öron och ditt lyssningsrum som bestämmer.

Vad är det du saknar mest, är det "driv" och "släpp" i musiken, är det "kropp" eller är det 'bara' bas (som en polare brukar säga "ibland blir man lite basnödig..." )

Ditt system går ju inte av för hackor, Ikemi är verkligen bra och Katan också. Dock är det ju långt ifrån ett budgetsystem och det finns många alternativa system för samma peng (totalsumman alltså). Är du fast för Linn och dess speciella "sound" och systemtänk så blir det ju enkelt, i annat fall skulle jag om jag var dig gå till någon annan bra affär och be att få lyssna på ett väl sammansatt system för ung. samma peng.

Vore det mina grejor skulle jag nog antingen
1) gå aktivt med katan och strunta i sub
eller
2) Gå till en bra affär och prova/låna hem
några andra kombinationer t.ex.
- Cairn Fog v2 (18') alt Myryad MCD-200 (13,5')
- Pathos Classic One (19') alt Roksan Caspian M (< 15' tror jag)
- Totem model 1 sign (ca 20')alt Totem Sttaf (12' på bossa)
..finns många fler...

Tja, det finns mycket kul och hälften av nöjet är att upptäcka allt på resans gång...

Have fun / stargazer
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/01/07 :  16:14:04  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Mitt största problem är nog att jag har lite extra inkomster det här året och har lite svårt för att låta pengarna ligga på sparkontot någon längre tid

Jag är nog mer som din polare, ibland blir man lite "basnödig" (oerhört bra uttryck för övrigt, ska genast börja använda det! )), en del musik sitter jag mer och undrar vad som saknar i botten istället för att lyssna på musiken som ju faktist låter oförskämt bra i från mellanbas och uppåt.

Som du säger ska man ju inte fastna i ett märke, är ju bara 22 år så man har ju hela livet på sig att upptäcka nya roliga märken...måste säga att jag är väldigt nyfiken på qrs högtalare (typiskt att sladd ska ha butiken halvvägs till danmark) så ska nog försöka hålla mig från att köpa något tills jag fått höra dessa och framförallt tills jag fått ett ordentligt lyssningsrum, ett studentrum som är 3.5*3.5 meter gör ju egentligen ingenting riktigt rättvisa.

Dina systemförslag ska jag ha i åtanke nästa gång jag far iväg någonstans!

// Daniel

www.linnforum.se
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2004/01/09 :  23:41:25  Show Profile Send stargazer a Private Message
Sony, du är välkommen upp till Lule (bara 29 mil från Ume, åt rätt håll dessutom ).
Då blir'e bossanova som gäller, den trevligaste Hifiaffären jag känner till i Svedala. Inte det största sortimentet, men väl utvalt, trevligt bemötande, ingen bullshit, inga säljarposer, inge trams. bara musik, gemyt och hifi. Sen hänger det forumsmedlemmar där rätt ofta, likasinnade nördar som man kan tjöta å ha kul med.

precis som en hifiaffär ska vara men som är så sällsynt nuförtiden.

Sen kan man ju dra ihop ett gäng forumsmedlemmar och dra en krogsväng efteråt?

Come to HonoLuleå / stargazer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000