HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 KEF KHT2005.2 vs Canton CD1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

elgasen
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/01/05 :  14:19:44  Show Profile Send elgasen a Private Message
Jag undrar om det är motiverat att betala nästan det dubbla priset för KEF KHT2005.2 istället för Canton CD1?
Jag har bland annat noterat att satelliterna i båda systemen spelar ner till 80hz.
Enligt försäljaren jag pratat med så låter Canton "skit" vs KEF.
Stämmer detta eller betalar jag till stor del endast för märket?
Det system jag är spekulant på är KEF KHT2005.2 med Pioneer VSX-C301 som A/V-receiver.
Är detta en bra kombination?
Är det bättre satsa på Canton CD1 med Pioneer VSX-C301 som A/V-receiver?
Krav jag har är ett litet system, med bra ljud, för max 15000kr för högtalarpaket med A/V-receiver.

Jag är nybörjare angående detta och litar inte helt på försäljare som säger olika saker, tacksam för svar!

Edited by - elgasen on 2004/01/05 17:18:51

thli
Member

248 Posts

Posted - 2004/01/05 :  19:35:23  Show Profile Send thli a Private Message
Till att börja med har jag inte mycket över för säljare som säger att andras varor låter "skit" tyder på en dålig säljare.
Kef låter bättre men Canton är mycket bra för priset, personligen har jag svårt att motivera en priskillnad på nästan 5 tusen.
Sedan är priset på just Canton mycket varierande beroende var man tittar, tex kostar det större 25xl systemet bara runt 5tusen inklusive frakt från mediacheckpoint.de i Tyskland.
Fick t.o.m min interneträdda bror att köpa ett Cantonsysten därifrån utan problem.
Kombinera 25xl paketet med t.e.x en Yamaha 640 eller 740 så har du ett MYCKET bra paket för under 10 tusen.

//Thomas
Go to Top of Page

elgasen
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/01/05 :  20:27:43  Show Profile Send elgasen a Private Message
Jag skall förtydliga att försäljaren inte sa rent ut att Canton var "skit", men att han antydde detta i jämförelse med kef systemet.
Yamaha receivers är säkert bra, dock är dessa ej "slimline" som pioneers vsx-cXXX, vilket är ett krav.
Även Canton 25xl verkar stora i formatet.
Dessa komponenter låter säkert jättebra ihop, men är av ovanstående skäl ej aktuella i detta fall...

Jag vill ha mer feedback tack!
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/01/06 :  11:15:42  Show Profile Send Smackman a Private Message
Pioneer VSX-C501 som A/V-receiver låter ialf tunnt och kallt så 301 borde inte va bättre..
Kolla Panasonics slimmade tex SA-XR25 som låter bättre enligt bild och ljud .
Canton brukar ha ett mkt bra ljud rent och klart .
Varför har du Pioneer som krav?


Go to Top of Page

elgasen
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/01/06 :  14:10:30  Show Profile Send elgasen a Private Message
Det är det fysiska formatet jag är ute efter (måste få plats i tv-bänk), inte märket.
Panasonic SA-XR25 verkar ju fin.
Det är inte onödigt att köpa 6.1?
Några andra förslag på slimmade receivers för en rimlig peng?
Jag trodde jag skulle få höra mer positivt angående kef på detta forum.
Om jag fattar alla rätt så är det bättre att satsa på Canton istället för Kef?
Jag har endast lyssnat på Kef, och var riktigt imponerad, dock kanske Canton låter lika bra...
Någon annan som är av någon annan uppfattning?

Edited by - elgasen on 2004/01/06 14:28:53
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2004/01/06 :  15:38:45  Show Profile Send thli a Private Message
Det är absolut inget fel på Kef systemet men i prisklassen runt 10tusen finns det hur mycket som helst att väja på.
Skulle jag själv lägga dessa pengar skulle jag nog hellre köpa JmLab sub&cub mest för att jag tycker dessa är snyggare.
Men som sagt kan du leva med designen så är Kef ett bra och lättlyssnat paket som passar det mesta, vad skall du ha systemet till? Musik eller bio vad är viktigast?

Slimmade recivers finns det inte många av och du får nog tyvärr offra endel kvalitet för designens skull men om du absolut inte kan tänka dig att byta bänk eller ändra placeringen skulle jag nog säga som Smackman: köp xr25.
Vad kan du ha för maxmått?

//Thomas
Go to Top of Page

elgasen
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/01/06 :  17:01:40  Show Profile Send elgasen a Private Message
Jag hade tänkt att använda det till 90% för bio.
Jag har ett hyllplan som är ca 15cm,i där har jag en decoder som är ca 7cm, därför bör förstärkaren vara max ca 7cm hög.
xr25:an är alltså på gränsen men kanske går att få in med skohorn.
Är det inte onödigt att köpa xr25:an med 6.1, när jag bara skall använda mig av 5.1?

Edited by - elgasen on 2004/01/06 17:01:57
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2004/01/07 :  18:47:43  Show Profile Send thli a Private Message
Läste att xr25 trots digitala förstärkare blir ganska varm så att trycka in den är nog ingen bra lösning, så om ingen annan kommer på en plattare förstärkare får du nog köra på pionneren.
6.1 gör inte många kronor extra på priset och vem vet och något år kanske du vill ha det.

Kör du 90% bio tycker jag att du klarar dig med det billigare Canton systemet, tycker att det är först vid 2 kanals lyssnande som man verkligen kan höra att Kef är det bättre systemet.

Canton CD1 har väl en något klenare sub än Kef men går du upp till Canton 22 eller 25 systemet så är dessa subbar klart "ballare"

//Thomas
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/01/09 :  22:51:25  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Jag har lyssnat på KEF systemet och tycker det låter kanon. Klart mycket bättre än mitt Sony satelitsystem för över tiotusen. Ordentligt tryck i subben vid bio och kanonljud vid två-kanal.
Go to Top of Page

elgasen
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/01/10 :  13:58:16  Show Profile Send elgasen a Private Message
Jag tror jag väljer Kef... tråkigt att ångra sig senare... Räcker Pioneer VSX-C301 till, eller måsta jag gå upp till Pioneer VSX-C501?
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/01/10 :  19:25:21  Show Profile Send Smackman a Private Message
Den ska ju bara driva dom pytte små satteliterna ..


Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/01/10 :  22:46:44  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
En liten högtalare har oftast låg verkningsgrad, så man ska inte välja för klen förstärkare till ett satelitsystem.
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/01/11 :  11:50:03  Show Profile Send Smackman a Private Message
Mjo basen är ju inte alltför livlig i sateliterna



Edited by - Smackman on 2004/01/11 11:50:49
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/01/11 :  14:42:55  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Ju större frekvensområde sateliterna kan ta desto bättre ljud får du. Jag har för mej att KEF sateliterna går ner till 80 Hz vilket ju är rätt djupt. Jag skulle absolut satsa på en kraftigare förstärkare. Man vill ju inte ha dist i mellan och diskant.
Go to Top of Page

elgasen
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/01/11 :  14:50:21  Show Profile Send elgasen a Private Message
Är det bättre att jag satsar på Canton Movie CD1 och en kraftigare förstärkare till detta system?
Har satt en maxgräns på 15papp för hemmabio...

Edited by - elgasen on 2004/01/11 14:50:59
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/01/11 :  15:01:17  Show Profile Send Smackman a Private Message
Köp det högtalarpaket som du tycker bäst om ,det skulle ialf jag prioriterat..


Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/01/11 :  16:36:58  Show Profile Send gcs a Private Message
Och Ljudjesus sade "Jag har för mej att KEF sateliterna går ner till 80 Hz vilket ju är rätt djupt."
Då säger jag en vanlig syndare att jag håller inte med...för mig är det inte tillräckligt djup. Jag vill sjunka ännu djupare ned i helvetet.

gcs
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/01/11 :  18:12:54  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
GCS.
Med tanke på att midden är 4" och lådan inte är större än knappa litern så är 80Hz riktigt ok. Röster låter riktigt bra UTAN stöd av subben vilket inte många satelitsystem gör!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/01/11 :  18:21:03  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag försökte bara vara lite rolig. Jag tror i alla fall att det är bra om bakhögtalarna går djupare ner än 80Hz. Vad tror du händer när du kör en DVD-A eller en SACD? Jag vet att det är problem, man borde egentligen ha lika stora högtalare bak som fram om man nu vill ha lite botten när man spelar musik.

gcs
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/01/11 :  20:17:18  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
gcs
Man ställer in på förstärkaren att man har "smal speakers", då lägger han ner all bas från alla fem kanalerna till subben så den får ta hand om de lägsta oktaverna från alla kanaler. Inte bara den 6:e rena effekt-sub-kanalen.
Förstod jag din fundering rätt??

Edited by - Ljudjesus on 2004/01/12 00:20:43
Go to Top of Page

elgasen
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/01/11 :  20:48:41  Show Profile Send elgasen a Private Message
Men vilken kombination skall jag välja då?
KEF KHT2005.2 med Pioneer VSX-C301 alt Canton CD1 med Pioneer VSX-C501?
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/01/11 :  20:59:59  Show Profile Send Smackman a Private Message
Du bör ju lyssna själv...


Go to Top of Page

Christian Lenner
Member

50 Posts

Posted - 2004/01/11 :  21:35:03  Show Profile Send Christian Lenner a Private Message
Jag tror på kefsystemet. Om nu förstärkaren ger 75w så bör detta räcka för att driva äggen. Äggen är relativt trögdrivna när dem är så små. Men eftersom man kör dem i läge smal och låter subben ta över frekvenser under 80hz så upplevs förstärkaren "starkare" när den bara förstärker frekvenser mellan 80hz och uppåt. Systemet är så bra utformat att subben tar över väldigt fint. Det upplevs ej som något glapp i ljudet. Sedan är det alltid sant att bättre/större förstärkare är att föredra, men allt är ju relativt. I denna prisklass tycker jag att det är viktigt att satelit och sub fungerar bra ihop. Detta gillar jag hos kefarna ;)
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/01/11 :  21:39:33  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Jag håller helt med Christian.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/01/11 :  23:44:01  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tor att det är så här att när man tittar på film så kan man låta subben jobba upp till 80Hz. Men när man spelar musik från ex.v. en DVD-A eller SACD skiva då är 80Hz alldeles för högt...det bäst är att dela så lågt som möjligt. Själv delar jag vid 60Hz. Så lågt som till 60Hz hänger nog inte många små bakhögtalare med. Det är ju klart att om det bara handlar om ambiens så är det nog inga problem,
men ibland så har man mixat olika instrument i bakkanalerna. Ex. Fourplay eller Toto med Miles Davis.

gcs
Go to Top of Page

Christian Lenner
Member

50 Posts

Posted - 2004/01/12 :  09:51:08  Show Profile Send Christian Lenner a Private Message
Håller helt klart med. Själv kör jag med fullregister runtom utan sub. Tycker detta är schysst. I detta fall där killen ska använda sitt system 90% till bio så funkar detta bra. Men vill man ta steget till DVD-A eller SACD så är det andra saker som spelar in. Själv anser jag att musik ska njutas i två kanaler och inget mer. Är man då sugen på DVD-A så krävs det mkt från systemet för att det ska bli bra.
Värt att tänka på innan man köper sitt system.

Edited by - Christian Lenner on 2004/01/12 11:24:01
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000