HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Systemförslag för 30000
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/05 :  12:10:36  Show Profile Send Decadent a Private Message
Jag står i begrepp att köpa ett komplett system för kring 30000 kronor. Jag vill ha golvhögtalare och gärna rörförstärkare. Lyssningsrummet är avlångt och ca 30 kvadratmeter. Jag lyssnar mycket på elektronisk musik (trance, synth, industri) men även kammarmusik, gitarrpop, jazz och klassisk orientalisk musik.

Min teori är att det bästa är att lägga krutet på högtalarna (15-20k) och upp till 10k på förstärkaren. Kablar är ett annat kapitel och jag vill inte lägga mycket pengar där: max 2k. Då behåller jag min cd-spelare som är en Yamaha CDX 550 med nästan 10 år på nacken. Ingen lysande spelare, men faktiskt inte helt oäven. Jag tror att pengarna gör mer nytta på annat håll. Har jag fel?

Vad gäller högtalare har jag tittat på bl.a. Dynaudio Audience 72 och 82, Sonus Faber Grand Piano Home, Linn Ninka och Klipsch RF35. Finns det fler som jag absolut måste ha på min "att lyssna på-lista"?

Förstärkeriet känns svårare. Jag tilltalas av rörförstärkare i allmänhet, men går det att komma under 10k?

Till sist: jag bor i Stockholmstrakten och har hittils handlat från Reference Audio och Ljudmakarn. Tips på andra bra butiker med trevlig personal som hjälper till och inte stressar?

Tack på förhand!

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/01/05 :  12:24:49  Show Profile Send ayayay a Private Message
Vad det gäller förstärkare så har jag en Edison Triod (300b rör) 2002:a
Den kan du får för runt 7500:-

Bilder finns här på forumet.

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/05 :  12:25:40  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag tycker helt klart du ska byta din cd, det har hänt massor på den fronten och en bra cd kan göra MYCKET för ljudet i anläggningen...

Kom in till Kent på HifiArt ( Linnegatan 56 )så kan du få bra hjälp där med, men annars så har du oxå Best Sound vid Odenplan som är en vettig butik och även Sontec...

/Martin
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/01/05 :  12:29:12  Show Profile
Jag som har Klipsch RF-35 gillar ju Vincent till dessa.
Klipsch RF-35, Vincent SA-31 försteg, Vincent SP-331 slutsteg (rörhybrid), Vincent CD-6.
Landar på runt 30 lök om du handlar på "rätt" ställe.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

paddan
Member

78 Posts

Posted - 2004/01/05 :  12:36:02  Show Profile Send paddan a Private Message
Högtalarförslag:
Lyssna gärna på Audiovectors M3:or. De låter riktigt bra för pengarna. Billigaste modellen går på ca. 14000:- och dyraste går på ca. 38000:-. Fördelen med dessa är att du kan uppgradera dem efterhand om du inte köper Avantgarde direkt. Kalas att slippa byta högtalare vartefter man blir mer kräsen.
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/05 :  12:37:58  Show Profile Send Decadent a Private Message
Oj, vad snabbt det går på det här forumet. Tur att jag hittat hit!

Jag skulle gärna köpa begagnat - man får väldigt mycket för pengarna. Problemet är bara att jag planerar att finansiera det hela på avbetalning - dyrt, men praktiskt. Det kanske finns något bra tips vad gäller ekonomin också?

Om man skall leta begagnat finns det ju fler möjligheter. Har bl.a. sett en Mårten Design Mingus för 17k. Hur skiljer sig den från den nuvarande modellen Mingus III. Är det ett bra alternativ?

Jag har kikat på Vincents förstärkare och dom ser onekligen väldigt trevliga ut (med betoning på SER - jag har inte lyssnat ännu). Hur är dom integrerade modellerna (233 och 236 och vad dom nu heter)?

Vad gäller cd: jag gör så att jag tar med mig min spelare till butikerna och lyssnar själv - det är säkert läge att uppgradera, men jag vill HÖRA skillnaden. Är det ett bra alternativ att köpa en sån där japansk mojäng som spelar DVD, DVD-a och SACD kanske?

Tack för alla snabba svar!
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2004/01/05 :  12:55:34  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
B&W 704 bör man lyssna på.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/05 :  12:57:01  Show Profile Send Decadent a Private Message
Lyckas förresten inte hitta bilder på Edison Triod - kan vara att jag är lite nybörjare hör på forumet . . . men är det www.triod-ljud.nu som bygger dom? Hittar inte modellen på deras sida hellr (den är enormt rörig och rätt oproffsig - hoppas det är bättre ställt med stärkarna . . .
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/05 :  13:00:45  Show Profile Send MartinH a Private Message
Visst kan en spelare från japan för en 10000:- som tar alla format vara ett ok allternativ, men det är ju lite beroende på vilka krav man har och och vad man prioriterar.. För mig så är det inte tillräkligt bra på alla för att vara intressant.

Men gör du så att du tar med din spelare till butiken, du kommer nog bli ganska förvånad på hur bra dagens nya spelare låter för ganska små pengar...
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/01/05 :  13:05:52  Show Profile Send ayayay a Private Message
Edison Triod, den hittar du här på forumet under "medlemmarnas system" under mitt namn.

Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2004/01/05 :  13:24:07  Show Profile Send Joe a Private Message
På tal om skillnaden i ljudet på gamla resp. nya CD-spelare. Det är inte bara där det ligger en stor skillnad. När jag letade ny CD så testade jag 4 st nya och upptäckte att det var STOR skillnad mellan dessa. Så om du även ska köpa ny CD så testa olika för det kan vara som natt och dag mellan dem.

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/01/05 :  13:33:51  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Dec,

det är en bra ide att ta med cd spelaren och besöka olika butiker, så att du får uppleva hur den presterar i förhållande till nya modeller. Ännu bättre är givevis att låna hem produkterna, så att du kan testa dem i ditt eget system, rum etc.

Mitt tips är att du även lägger vägarna förbi HiEnd of Sweden på Hantverkargatan 59 (Kungsholmen) och testar rör-cd spelaren Njoe Tjoeb 4000 som ligger i den prisklass du tänkt dig.

Där finns även mycket annat "godis", och Patrik kommer att ge dig utmärkt service.

mvh, robert

Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/05 :  14:00:14  Show Profile Send Decadent a Private Message
ayayays stärkare är såååå vacker.
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2004/01/05 :  14:10:30  Show Profile Send pontus a Private Message
När det gäller högtalare tycker jag du def. bör lyssna på ett par JMlab 926; detaljerade och lättdrivna och passar utmärkt med rörstärkare. Du bör hitta ett par begagnade för 15-20k.

Finns att provlyssna hos Sontec har jag för mig.
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/05 :  15:08:41  Show Profile Send Decadent a Private Message
Nu börjar jag få en rätt gedigen lista med högtalare som jag "bara måste" lyssna på. Tack för det! Är det en bra utgångspunkt att börja med högtalare och välja förstärkare utifrån det? För att kunna hitta rätt känner jag att jag måste veta mer om vad som gör att det uppstår synergi mellan högtalare och förstärkare. Självklart skall jag lyssna själv, men kombinationsmöjligheterna är ju mer eller mindre oändliga, och med åtminstone tre parametrar (cd, stärkare, högtalare) blir det en omöjlig uppgift. Jag är inte så erfaren att jag får en "magkänsla" om vad som fungerar tillsammans. Vad finns det för tumregler, typ "gröna högtalare låter bäst med rörförstärkare".

Det är lätt att den här typen av tråd blir en enda lång uppradning av modellbeteckningar, mer eller mindre utan sammanhang och förklaringar. Jag antar att det dyker in rätt många människor här som har ungefär samma utgångsläge som jag, och att veteranerna på forumet är hjärtligt trötta på att svara på samma fråga om och om igen.

Jag hoppas att många fler än jag själv har nytta av den här tråden och att all duktiga entusiaster orkar hjälpa till. Det kanske vore en bra idé att ha flera trådar för system (källa-förstärkare-högtalare) i olika prisklasser (ex: komplett system upp till 15000, 30000, 50000, 100000 etc.) där "beprövade" kombinationer diskuteras.
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2004/01/05 :  15:42:46  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Högtalaren är det som påverkar ljudet mest så det är rimligt att välja högtalare först och sedan titta efter matchande förstärkeri.
När det är klart kan man börja titta på lämpliga CDspelare.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2004/01/05 :  16:07:35  Show Profile Send struts a Private Message
Du ska definitivt lyssna på ett par Magnepan, kan inte tänka mig något bättre till rörförstärkeri.
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/05 :  16:14:55  Show Profile Send Decadent a Private Message
Mangepan - det verkar spännande och annorlunda. Hur låter bandhögtalare jämfört med konventionella? Kanske ska man kika på elektrostater också. Har hört mycket bra om den indiska tillverkaren Cadence (elektrostathybrider).

Alla dessa frågor . . .
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/01/05 :  16:52:30  Show Profile Send ayayay a Private Message
Decadent: Man tackar

Den fungerar utmärkt till Elektrostater kan jag meddela.

Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/05 :  17:14:43  Show Profile Send Decadent a Private Message
Har nu läst en del recensioner av Magneplanar MG12 och MG 1.6 (på tillverkarens sida) och som väntat var recensionerna lysande. Är dom verkligen så bra att dom sopar mattan med allt vad dynamiska högtalare heter? Jag får för mig att det saknas 5Hz i basen för min smak, men det kanske bara är mina fördomar?

Hur är det med rumskänslighet och placering? Jag kan inte placera högtalarna långt ut från väggen.

Finns det någonstans i Stockholmstrakten som har Magneplanar som man kan lyssna på?
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2004/01/05 :  18:30:23  Show Profile Send pontus a Private Message
Körde en gång Bob Dylans "Love and theft" på ett par Magneplanar (tror det var MG 1.6 SE, kostade ca 30k) med förstklassig kringutr. och blev ytterst besviken på basen, vilken jag upplevde som närmast obefintlig.

Väldigt bra ljud i övrigt, och med en extern kvalitetssub hade det förmodligen blivit trevligt (och dyrt).
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2004/01/05 :  19:42:42  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Jag skulle vänta att slå till innan jag lyssnat på Naim nya 5i samt cd 5i (cirka 20.000 kr tillsammans) till dessa hade jag försökt hittat ett par begagnade högtalare.

Själv har jag bara hört på 2 st kombinationer med naim (deras vanliga 5 serie) och det var med JmLab cobolt 816 signatur (ca 14.500 kr nya) och det lät helt underbart. Det andra alternativet var med en totem stativare (kommer inte ihåg vad den hette) och det var inte fy skam det heller men av dessa båda föredrog jag JmLaben.

Lycka till och berätta vad det blev.
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/01/05 :  23:03:15  Show Profile Send ReKo a Private Message
Apropå Naim.. när kommer nya 5 serien igentligen.. eller har den kommit?!
Skulle vell komma i december, men jag har inte hört någon om den på länge?!
Någon som vet?..
Som tips till din anläggning för 30k så bidrar jag med tips om primare förstärkaren I20.. mkt bra för pengarna.

lycka till

/ Ante
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2004/01/06 :  00:35:52  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Släng om du får chansen ett öra till ett par Carlsson OA52.3... 18000 kr

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/06 :  10:55:48  Show Profile Send Decadent a Private Message
Fantastiskt vad många olika svar det har hunnit bli. Jag ska försöka mig på en lite sammanfattning:

Högtalare:
Dynaudio Audience 72 och 82
Sonus Faber Grand Piano Home
Linn Ninka
Klipsch RF35
(ovan mina egna initial förslag, endast Klipsch har kommenterats i tråden)
Audiovectors M3 (uppgraderingsbar, smart!)
Mårten Design Mingus (beg: vad är skillnaden mot Mingus III?)
B&W 704 (ingen kommentar)
JMlab 926 (ingen
JmLab Cobolt 816 Signature
Magneplanar MG 1.6 SE (räcker basen till? dyrt)
Carlsson OA52.3

Förstärkare:
Edison Triod (vacker!)
Vincent SA-31 försteg + Vincent SP-331 slutsteg (rörhybrid)
Vincent SV-233 och SV-236 (inga kommentarer ännu)
Naim NAIT 5i (+ CD5i)
Primare I20 (ingen kommentar)

CD:
Vincent CD-6
Naim CD5i
AH! Njoe Tjoeb 4000 (otroligt coolt namn)

Jag måste tacka alla som varit med och kommit med förslag. Det lär bli fler frågor från mitt håll: jag har inte bråttom med att bestämma mig.

På sätt och vis har det dock blivit lite som jag befarade: en rad modellbeteckningar som någon rekommenderar, lösryckt ur sammanhang och ofta utan motivering (jag kanske begär för mycket?)

Att jag skall börja med att välja högtalare verkar vettigt, men det känns fortfarande svårt att gå vidare. Jag har modellbeteckningen, men ingen aning om vad jag skall vänta mig ljudmässigt, ofta inget pris och vilken butik som har grejerna. Det är spännande, men frustrerande.

Tack igen till alla som hjälper både mig och andra här.

Edited by - Decadent on 2004/01/06 10:56:41
Go to Top of Page

FE
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/01/08 :  10:40:15  Show Profile Send FE a Private Message
Varför inte provlyssna på några elektrostathybrider från Martin Logan, borde passa ypperligt till rörförstärkare. Kan nog få ett par begagnade SL3:or för ca 20-23kkr. Tycker själv att denna högtalare har ett grymt detaljrikt och transparent ljud som måste provlyssnas
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000