HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Systemförslag för 30000
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/08 :  15:21:29  Show Profile Send Decadent a Private Message
Var kan man provlyssna på Martin Logan i Stockholm?
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2004/01/08 :  15:31:40  Show Profile Send dekengren a Private Message
Angående Mingus & Mingus III så är det väldigt liten skillnad - dom har lite annorlunda fot och annorlunda terminaler. Ljudmässigt är det inte någon hörbar skillnad (obs, har hört båda men inte samtidigt).
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/08 :  15:36:41  Show Profile Send MartinH a Private Message
Sontec på odengatan har Martin Logen, och HifiArt har ett par Ascent som ligger riktigt bra till i pris !!!
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/08 :  15:39:47  Show Profile Send Decadent a Private Message
Kanske fel tråd, men jag lutar åt att göra en första runda till några butiker i helgen. Har HiFiArt öppet lördag eller söndag? Tider?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/08 :  15:41:31  Show Profile Send MartinH a Private Message
Hörde att nån nämde Naims nya i-serie, kan nämna att dom snart kommer till HifiArt i stockholm i alla fall, hur det ligger till med resten av Naimsäljarna i landet vet jag inte men de borde inte vara sämre där, dock så verkar det som att det bara gäller demoex och fler apparater kommer att komma i Feburari...
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/12 :  10:13:32  Show Profile Send Decadent a Private Message
I helgen var jag ute och lyssnde på några av högtalarna och stärkarna ni rekommenderat. Jag var rätt dåligt förberedd så jag hade inte med mig några egna skivor (tänkte egentligen bara snacka) men en del intryck fick jag ändå.

Trots lördagsträngsel blev jag väl bemött på både Ljudmakarn och Reference Audio. Ljudmakarn rekommenderade Audiovector M3 Super, men hade bara M3 Avantgarde uppkopplade. Elektroniken dom föreslog var en integrerade Arcam-förstärkare och Arcam CD72 (gamla modellen till bra pris). Jag ska inte säga så mycket om ljudet eftersom jag blev matad med Dire Straits som jag aldrig har lyssnat på, men visst lät det bra.

På Reference Audio föreslog man Dynaudio Audience 72 med Rotelelektronik. Audience 72 demades dock med Harman Kardon 670 och en Rotelspelare (minns inte modell). Det första intrycket av Audience 72 var väldigt positivt. Blev jag tvungen att välja nu skulle det luta åt Dynaudio-hållet, men som tur är har jag gott om tid på mig att lyssna.

Efter lyssningen gick jag hem och lyssnade på min nuvarande anläggning. Det roliga är att jag blev positivt överraskad över hur bra den faktisk låter. Visst är det stor skillnad, men jag har inte lyssnat kritiskt på länge och blev som sagt glatt överraskad. SÅ illa är det ine där hemma. Lite suddigt i basen kanske, men på det hela taget rätt trevligt för storleken.

Om någon känner sig manad att kommentera systemet vore det kul att höra vad ni tycker och tror. Jag har en Yamaha Active Servo Processing förstärkare (AST A-10) och små stativare som heter Yamaha YST S25e. CD-spelaren är en Yamaha CDX 550. Är det någon som vet någonting om dessa prylar? Förstärkaren har 'instickskort' som anpassar förstärkaren efter högtalarnas karaktär.

Manualen finns här: http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/av/english/IntA/AST-A10.pdf

Jag har för mig att HiFi & Musik recenserade stärkaren och eventuellt högtalarna när det begav sig. Är det någon som minns eller har kvar gamla nummer?
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/16 :  14:56:51  Show Profile Send Decadent a Private Message
Nu har jag lyssnat på lite mer prylar och tänkte avlägga en kort rapport :-)

Patrik på HiEnd of Sweden värmde upp en Antique Sound Labs 1003, en Njoe Tjoeb 4000 Super och ett par Neat Elite högtalare. Jag hade med med en bunt skivor den här gången, och hade mer tid att lyssna i lugn och ro. Jag är fortfarande ovan vid att jämföra lyssningsintryck från olika lyssningstillfällen, men en sak är säker: det system jag lyssnade på hos HiEnd låter mycket, mycket bra. Jag hade med mig allt från skira aukustiska stränginstrument till hårdrock, och dom små Neat-högtalarna bara skrattade och spelade musik. Jag vet inte hur man beskriver det bäst, men 'o-ansträngt', 'krämigt' och 'musikaliskt' finns bland adjektiven. Längst ner i basen började det skorra lite oroväckande vid hög volym, men det kan lika gärna ha varit rummet som spelade med i pur förskräckelse.

Om inget riktigt konstigt händer i mitt eget vardagsrum vet jag att jag skulle vara nöjd och glad med detta system, inte minst på grund av den charmiga Neat Elite. Därmed inte sagt att jag har hittat precis det jag vill ha: jag vill skynda långsamt och njuta av resan mot välljudet.

Jag vet att en del här på forumet har haft nöjet att lyssna på ett liknande system (jag gjorde en sökning). Vad har ni andra för intryck av hela eller delar av detta system?

En annan fråga: hur gör ni när ni lyssnar i butik, för att jämföra? Jag tycker det är väldigt svårt att 'minnas' karaktären hos ett system jag hört för bara några dagar sedan. Det bästa är förstås att kunna lyssna på flera system på kort tid och med samma förutsättningar, men det är inte alltid möjligt.

Edited by - Decadent on 2004/01/16 14:57:27
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2004/01/17 :  16:14:56  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Jag driver mina Audiovector M3 super med Vincent SV-233 förstärkare. Jag upplever den som neutral eller något lite åt det varma hållet. Detaljerad och dynamisk men aldrig jobbig att lyssna på, inte heller med dussin-inspelningar. Basen är bra, men t.ex. Rotel är bättre om du måste ha extrem dynamik där.

Jag jämförde med en Primare I20 i mitt system och tvekade aldrig på att jag gillade Vincenten mer. Enligt _mina_ öron bättre helhet, bättre diskant och mindre färgat. Övriga förstärkare på din lista har jag inte hört.

Allt som allt en förstärkare som jag föll för som en fura i våras, och som jag fortfarande har kvar kärleken till!

Edit: Jag gillar inte Arcam elektronik till att driva högtalare i M3 serien. Det blir för ljust och sterilt. I andra kombinationer kan de säkert passa.

Edited by - staffann on 2004/01/17 16:19:37
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/17 :  16:20:39  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Jag skulle vilja råda dig till att låna pengar (hos ex Ikano) och köpa en del eller
allt begagnat. Lika "enkelt" som avbetalning, fast billigare och bättre. Lycka till!

Edited by - Hotspur on 2004/01/17 16:21:42
Go to Top of Page

sir_lotto
Member

89 Posts

Posted - 2004/01/17 :  17:36:53  Show Profile Send sir_lotto a Private Message
Jag har fått för mig at du kan aldrig få bättre ljud än från källan, så kanske en ny cd är inte helt fel.

Mvh/sir_lotto

We live in an age when pizza gets to your home before the police
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/30 :  11:30:39  Show Profile Send Decadent a Private Message
Jag antar att ni börjar tröttna på att jag aldrig skriver "nu har jag hittat det" och berättar att jag just köpt det perfekta systemet . . . men jag är av naturen långsam och metodisk, så ännu är jag inte där :-)

Sen sist har jag lyssnat på några fler alternativ och funderat kring en del andra. En av effekterna av mitt letande är att jag har börjat lyssna på musik igen - på riktigt. Mitt nuvarande system bestående av Yamaha AST10 och YST S25E högtalare har gått varmt, och jag måste trots allt säga att jag är ganska imponerad av ljudet som kommer därifrån. Självklart är nästan allt jag lyssnar på i butikerna 'bättre' på många sätt, men på något konstigt sätt har jag börjat trivas rätt bra med mitt lilla system. Det köptes i början av 90-talet till det facila priset av 7000 kronor med en billig cd-spelare (Yamaha CDX550). Det jag insett är att musiken är det viktigaste - priset på anläggningen spelar mindre roll.

Därmed inte sagt att jag lagt uppgraderingsprojektet på is - tvärtom. Jag letar efter ett system som jag kan leva med och vara nöjd med i minst lika många år som jag levt med mitt nuvarande. Jag är inte intresserad av att byta högtalare varannan månad eller köpa något nu för att uppgradera om något år. Jag vill ha någonting som står sig och som jag kan lära känna i lugn och ro under en lång tid framöver.

Nåväl. Sen sist har jag bl.a. varit och hälsat på hos HiEnd of Sweden igen. Denna gång var det Reference 3A Dulcet som stod för välljudet. Till en början drevs den av två ASL Hurricane 200 DT (om jag inte tar helt fel) och bjöd på helgens stora haktappning. Dulcet är små, mycket små, så när musiken började spela var det inte konstigt att man sneglade misstänksamt mot de större Acapella-stativarna brevid. Dulcet spelar större och djupare än man någonsin skulle kunna föreställa sig, allt med bibehållen detaljrikedom och lugn värdighet. När andra små högtalare tar på sig platåskor och vinglar omkring för att verka 'stora' lutar sig Dulcet tillbaka och levererar. De små högtalarna stormtrivdes med all den kraft de stora monoblocken levererade, men tappade ganska tydligt lite av den absoluta kontrollen i basen när vi bytte till (för min budget) mer realistiska ASL AQ1003 (en integrerad rörförstärkare på 30W). Visst låter det fortfarande bra, och visst är det fortfarande en imponerande högtalare, men det märktes tydligt att den lilla ville ha mycket kraft. Vid en jämförelse med Neat Elite tyckte jag att Dulcet var mer kontrollerad, men det var svårare att 'tänka bort' högtalaren: Dulcet gav en mer riktad ljudbild än Neat Elite - som jag tycker har en förmåga att fylla rummet på ett annat sätt. Detaljer och upplösning hos Dulcet var oslagbara.

Jag har även tittat runt på begagnatmarknaden. Mer om detta i ett annat inlägg.

Edited by - Decadent on 2004/01/30 11:31:44
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/01/30 :  12:39:56  Show Profile Send Poe a Private Message
quote:
Jag har fått för mig at du kan aldrig få bättre ljud än från källan, så kanske en ny cd är inte helt fel.

Och när vet du exakt vad gränsen för "källans" prestation går. Är det med högtalare och förstärkare för dubbla priset eller i samma priklass?

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2004/01/30 :  13:19:17  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Kul att du gillade Dulcet!

Se så, fortsätt nu din vandring, så får vi se varthän du hamnar!

Mvh Patrik

Edited by - patrikpolly on 2004/01/30 13:19:48
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/02/24 :  14:35:58  Show Profile Send Decadent a Private Message
Nu börjar det närma sig . . . kan ni gissa vad det blev? (Borde kanske inte vara så svårt med tanke på mina andra trådar.)

Full rapport (kanske med bilder) kommer senare.
Go to Top of Page

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2004/02/24 :  16:08:41  Show Profile Send lazyboy a Private Message
KUL! det ser vi fram emot

lazyboy
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/02/24 :  21:20:03  Show Profile Send bjarne a Private Message
Tvärtom käre Decadent, vi älskar när folk tar tid på sig, eller rättare sagt, när dom beskriver resan som leder till målet. Vad du till slut köper bryr jag mig inte särskilt om, men mycket trevligt är det att du skriver om dinautflyktsmål på vägen.

Heders!
Go to Top of Page

Rutger
Member

135 Posts

Posted - 2004/02/26 :  11:36:52  Show Profile Send Rutger a Private Message
Här är ett jättebra systemförslag för 30 000:-: http://shorl.com/hifyrukegapi
Det blir 1250:- över till transporten.

Skynda fynda, kan ta slut innan du hunnit säga flaska! :-)
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/02/26 :  21:32:25  Show Profile Send Per G a Private Message
Titta in på Lasses Hifi, 3' för ett par beg Royd golvare, 5' för beg Naim 92/90 pre/power och toppa av med en ny Naim cd5i för 10'.
Sedan har du ett riktigt bra system och 12.000 över till skivor!
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000