HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga angående Supra Ply 3.4S
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Invest Again
Member

51 Posts

Posted - 2004/02/24 :  17:41:50  Show Profile Send Invest Again a Private Message
Hej på er alla.

Min fråga kanske är dum, men jag har inte riktigt fått klarhet på hur jag skall gå tillväga.

Tänkte skaffa dubbelt set Supra Ply 3.4S och göra en biwire variant till mina högtalare. Nu har jag förstått att skärmen skall jordas i förstärkarändan, i alla fall står det så på Supras sidor. Nu är det så att jag har en Primare SPA20, och där finns inget jorduttag på bakpanelen. Hur skall jag nu göra. Skall jag bara koppla skärmen från de fyra kablarna till metallschassit på nåt sätt, eller skall jag koppla alla skärmar till svarta minusuttaget vid högtalarterminalerna...

Hjälp mig nån, snälla.

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/24 :  18:00:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Skärmarna till metallschassit.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2004/02/24 :  18:58:01  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Bästa jurdanslutningen får ni via minusterminalen på högtalaranslutningarna.
Då slipper ni att låta jordledningen agera antenn alltförmycket. Ett djävla krångel blir det också att hålla på att skruva ut chassiskruvarna.

Nä... tvinna in den i minuskabeln och anslut den som vanligt till terminalerna.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/02/24 :  19:30:33  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Hej, jag kör med själv med Supra Ply 3,4 fast oskärmad. Har okså funderat att testa nån slags biwire genom att köpa ett par lika långa kablar till och ansluta till slutstegets b-utgång? Kan det funka, någon? Skall man köpa samma kabel man har i så fall, eller finns något att vinna på att köpa en annan kabel för detta ändamål?

mvh

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Invest Again
Member

51 Posts

Posted - 2004/02/24 :  19:57:00  Show Profile Send Invest Again a Private Message
Intressant. Tack för synpunkterna...

Med intressant menar jag att de kom två helt olika versioner av lösning till problemet. Vad säger ni andra? Har ni erfarenhet av "till schassit"-varianten alternativt "till minus terminalen"-alternativet. Tekniskt, vad är det för skillnad?

Svaren leder ofta till mera frågetecken
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/02/24 :  20:12:29  Show Profile Send dumbo a Private Message
Eftersom de flesta förstärkare, om jag inte har fel, är dubbelisolerade (därav behövs ingen skyddsjord) så har du ingen egentlig anslutning i chassit, varför jag skulle sätta den i minusterminalen där du, per definition, har en jordpunkt.
Sen kan jag inte för mitt liv förstå varför man måste skrärma en högnivåkabel. Har man så starka magnetfält att de stör högnivåsignalen i högtalarkablarna har man nog annat man borde oroa sig för istället. Men det är min åsikt.
Men det skadar ju inte att göra det heller, förstås.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/24 :  20:17:13  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om du inte har ett balanserat slutsteg är det ingen skillnad, både minusterminalen på högtalarutgången och chassit är kopplade till en gemensam jord.

Nu kan iofs impedansen till jord variera lite beroende på var man ansluter skärmen men jag tror inte det går att generellt säga vad som är bäst, det beror på hur chassi resp. termlnal är kopplade till jord på din förstärkare. I praktiken lär det inte spela någon större roll. Det är antagligen lättare att få bra kontakt via högtalarterminalen och det överväger nog i det här sammanhanget.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/02/24 :  20:47:32  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Ursäkta om jag är påträngande, men har någon några tankar kring mitt ovanstående inlägg?

Go to Top of Page

Invest Again
Member

51 Posts

Posted - 2004/02/24 :  20:57:53  Show Profile Send Invest Again a Private Message
OK, så det verkar vara som om koppling till minusterminalen får det största understödet...

Om det är någon som ännu har åsikter så tar jag gärna emot.

Måste bara tacka er för snabb respons. Det känns tryggt att det finns folk där ute som svarar på frågor när man "är i nöd"...

Är det förresten nån testat 3.4S både som oskärmade och skärmade (oj, borde kanske ha kört en sökning i trådarna innan jag ställde frågan)?
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/02/24 :  21:02:05  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Filikoster: Naturligtvis kan Du använda dubbla Supra Ply vid bi-wire. Men det kan vara värt att testa någon annan kabel till diskanten.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/02/24 :  21:49:48  Show Profile Send perob a Private Message
quote:
Om du inte har ett balanserat slutsteg är det ingen skillnad, både minusterminalen på högtalarutgången och chassit är kopplade till en gemensam jord.

Precis som f95toli skriver så beror en del på hur förstärkaren är byggd. Amplifixen är t ex balanserat uppbyggd och både "+" och "-" terminalerna är aktiva. Jag vet inte hur det är på Primare men är det inte så att Bladelius Design Group även gör uppdrag åt Primare??? Kanske är det värt att prova att koppla ihop skärmen med nätjorden men troligen är det minst risk för andra problem genom att koppla den till chassit via någon lämplig skruv.
/P

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

Invest Again
Member

51 Posts

Posted - 2004/02/25 :  08:36:22  Show Profile Send Invest Again a Private Message
Är det någon som vet hur Primazre SPA20 är uppbyggd, och vad som lämpar sig bäst just för den?

Tacksam för svar...
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/02/25 :  09:44:46  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Sten: några förslag till diskantkabel i så fall?

mvh

Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/02/25 :  09:55:03  Show Profile Send oliver a Private Message
Jag har provat att jorda och inte jorda ,ingen skillnad alls. Enklast att hoppa över det.
/////////////////////// Sven-Åke ///////////////////////

Skeptiker
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/02/25 :  10:20:51  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Filikoster: Det beror helt på budget. Men kolla runt på forumet vilka omdömen olika kabelmärken får generellt.

Oliver: Vissa system förbättras inte av att ansluta jorden, men eftersom det rekommenderas av tillverkaren att man gör det så kan man väl göra det ändå. Det är ju gratis.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Invest Again
Member

51 Posts

Posted - 2004/02/25 :  14:40:28  Show Profile Send Invest Again a Private Message
Som sagt...

Är det nån som vet hur just SPA20 är uppbyggd?
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2004/02/26 :  21:19:08  Show Profile Send 24U a Private Message
Hej SPA20 är ej balanserad, så Du kan med fördel koppla skärmen till minusterminal på högtalarpolerna. Det skall dock inte göras om Du kör balanserat då minuspolen "flyter" jfrt med jord. Lägg in ledaren som ligger ihop med skärmstrumpan så är det bar' å' åk...
Ply 3,4 är o0rdentligt kapacitiv, så den skall inte användas på stärkare med lite taskig stabilitet och inte i längre längder då den drar kapacitiv "tjyvström". Dock inget att oroa sig för med SPA20 som är rena kraftverket vad gäller strömresurser.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000