HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vilken Cello använder Yo-Yo Ma?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2004/01/04 :  20:55:42  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Detta är kanske inte en fråga jag kan få något svar på, men instrumentet Yo-Yo Ma använde när han spelade in "Inspired by Bach" har en underbart varm klang som tilltalar mig mycket. Om någon vet vad det är för instrument är jag tacksam för svar!

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/04 :  21:31:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
Efter en liten nätsökning hittade jag följande: Vanligvis använder han en Montagnana cello från 1733 värd $2.5 miljoner dollar, men han äger också en Davidoff Stradivarius från 1712 som han använder för barock-musik.

Vet tyvärr inte vilken av dem som användes på skivan, en rimlig gissning är väl Montagna cellon, Bach brukar väl inte riktigt räknas som "barock-musik" även om det väl egenligen är det.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/01/04 :  23:29:25  Show Profile Send svejk a Private Message
Inte cello men fiol. Den vackraste violinklang jag hört var en av de största på 1900-talet Ruggero Ricci, en Guarneri fiol, tror den då var värderad till drygt 2 mille. Var för 8 år sedan på en kammarmusik festival i Örebro ett par violinsonater av Beethowen spelades. Ett kanonframträdande av den då drygt 80 årige herren. Den stora rysaren var när gubben gick av scen med dyrgripen framför sig med utsträckta armar det var ett par trappsteg ner från scen. Ricce var tämligen strakbent påkarna började gå av sig själva och det var bara cm från att han rammade dyrgripen i en dörrpost, en riktig rysare!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/04 :  23:30:19  Show Profile Send Bravo a Private Message
Va!
Bach är ju högbarockens mästare och värdiga avslutare om inte alla mina musikkunskaper är helt fel.

Bravo
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2004/01/04 :  23:38:29  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Jag kan tänka mig det svejk, jag hade knappt stått ut med att se den dyrbara fiolens vingliga färd...

Tack så mycket f95toli, eftersom klangen var så varm tror jag inte att det var stradivarin, så du har antagligen svarat på min fråga, men jag är inte så insatt i celloklang om man säger så Trevligt att få hjälp så snabbt! =)
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/04 :  23:57:05  Show Profile Send f95toli a Private Message
Bravo: Visserligen, men jag har fått för mig (rätt eller fel) att man oftast inte spelar Bach riktigt på samma sätt som man spelar andra barock-kompositörer. Det finns väl två "skolor" när det gäller framförande av Bach och den skola som dominerar idag är väl den som spelar styckerna på ett lite "modernare" (sent 1700-tal) sätt.
Jag vet i alla fall att detta gäller när man spelar Bach på klaverinstrument (även om man inte ska överdriva och exempelvis spela tempa rubato).
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/01/05 :  06:02:13  Show Profile Send Snutten a Private Message
Det där med "2 skolor" gäller väl all Barockmusik? Utveckligen vad gäller instrument gick ju frammåt så det är väl bara naturligt att det blev så. Har spelat en hel del Bach på piano (pianot fanns ju inte på Bachs tid) och en av de saker man kan göra är att använda sk terassdynamik för att göra det hela lite mer varierat. Det innebär att man ändrar styrkan/volymen i fasta steg och inte med crescendo och diminuendo, volymen ökar/minskar stegvis. Tex efter "forte" kommer ett omedelbart "piano".
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/05 :  21:54:59  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jo tyvärr har ni nog rätt mina herrar, det förekommer en modernisering av barockmästarna.
Jag vill minnas att de senaste utgåvorna på Hyperion tror jag det är av Bachs cembalosonater spelas in på piano.

Jag skall inte säga vad jag anser om tilltaget, hur bra det än må vara rent tekniskt.

Bravo
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2004/01/06 :  00:53:15  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Bravo, de första fortepianona kom mot slutet av Bachs liv, så att spela Bach på fortepiano eller rent av på ett toppmodernt piano ser jag inte som något helgerån... =)

Själv tycker jag t.ex. att Goldbergvariationerna låter bättre på pino än på cembalo, men självklart kan inte alla människor ha samma åsikter.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/06 :  02:43:29  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jo jag vet att han såg ett antal piano hos någon kurfurste vid slutet av sin levnad, men så vitt jag vet, har/hann han aldrig komponera något för dessa instrument. Förvisso lär han ha känt till det.
Huvuddelen av hans levnad och under tillkomsten av största delen av hans magnifika produktion fanns inte instrumentet.

Barockens och den äldre musikens klangbild är ju mycket sprödare än vad våra dagars instrument är, dessutom oftare mer övertonsrik.

Bravo
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/06 :  14:05:38  Show Profile Send f95toli a Private Message
En anledningen till att många tycker det är "ok" att spela Bach med moderna instrument är väl att han själv inte hade något emot att intrstrumenten utvecklades vilket väl bevisas av att han var bland de första att komponera för instrument stämda enligt den "moderna" skalan (jag tänker naturligtvis på "Das Wohltemperierte Klavier").



Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/06 :  21:58:16  Show Profile Send Bravo a Private Message
Mycket möjligt, den mannen var fenomenal, likväl förstör man barockklangen och den skönhet den representerar om man inte tänker sig för.
Att några tar ut svängarna gör inget, det är när de flesta gör det som det blir ett problem, då finns inte längre barockmusiken kvar.
Trots allt gjordes stora ansträngningar att återta klangbilden på 70-80 talen, synd om detta skall gå förlorat igen.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000