HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur modifierar man en EQ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/30 :  13:13:06  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Hej!
Jag har en vanlig 2*7 kanals eq med de 7 stegen från 60Hz-15kHz

Jag skulle vilja modifiera denna så att de 7 stegen hamnar från 15-80Hz istället.
När jag tittat på den så ser jag att det på varje frekvens ligger en konding, en transistor, en konding och till sist motstånd.

Motstånden´och transistorerna är samma på alla 7 ställen men kondingen före och kondingen efter transistorn är olika stora beroende på vilken delningsfrekvens de ligger på.

Min tanke är att man bör kunna ta kondingarnas värde vid 60Hz samt vid 120Hz och jmf skillnaderna och sen räkna ut vilka värden som kan tänkas behövas för 30Hz och 15Hz, sen ta några steg emellan där också.

Tänker jag rätt eller är det andra komponenter som kan tänkas behöva ändras också?
Eftersom den är relativt lågbrusig så skulle det vara fint att få till den som en ren basEQ för att ta bort några otrevliga resonanstoppar som mitt rum ger.


Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/30 :  13:17:32  Show Profile Send Flint a Private Message
Det går att byta komponenter så att det blir som du vill men banden kommer nog att täcka varandra. Man har ju en viss bredd, Q-värde, på varje band och om du ska få någon direkt nytta av det hela så bör nog Q-värdet ökas med och då blir det krångligare.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/12/30 :  14:14:36  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det är helt riktigt att Q-värdet måste vässas för att reglarna ska bli lagom smala. Vissa konstruktioner medger detta medan andra är svårare. En opampbaserad konstruktion med gyratorer kan vässas.

EDIT: Aha, du hade transistorer... inte bra (om jag har rätt?).

Lämpliga sökord:
Gyrator
Simulated inductor
Simulerad induktans
Bandpass filter
Equalizer
Equaliser

http://home.swipnet.se/~w-50719/links_pa.html#searchengines
Bäst är www.Google.se, www.Dogpile.com, IXquick.com

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/12/30 14:17:48
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/12/31 :  10:44:42  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Mycket skulle bli enklare om du kan hitta schemat!!!
Avvikelserna från originalet är som tidigare sagts för stort för att "bara " byta konding. Transistorena mår inte bra av att moderera motståndsvärdena heller!
Ideen är god men ..... det blir nog enklare att bygga helt nytt.

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/31 :  14:39:11  Show Profile Send DIYamps a Private Message
varför vill du ha en eq med dessa låga frekvenser ? ett aktivt delningfilter med ställbar frekvens för bas skulle funka lika bra.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/12/31 :  15:43:39  Show Profile Send AndersP a Private Message
DIYamps: Knappast. Många subwoofers i det riktigt dyra segmentet har grafisk eller till och med ibland flerbandig parametrisk eq och inte utan anledning. Det är mycket användbart när en subwoofer ska anpassas till ett rum där man ibland har ett flertal stående vågor av olika magnitud att kämpa med.
Man brukar säga att man inte ska lösa tidsproblem med delningsfilter och elektronik, men i suboktaverna är det svårt att dämpa ut ett rum tillräckligt för ett bra resultat.

I USA har man förkärlek till Behringer Feedback Destroyer som är en 12-bandig digital parametrisk eq. En del forummedlemmar har sånna i sina system. Finns att få för en tusing eller två begagnad. Det är nog vägen att gå tycker jag om men vill ha en sub-eq och dessutom för ett begränsat belopp.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/31 :  16:26:02  Show Profile Send Flint a Private Message
Parametrisk EQ är bra. Att både kunna välja nivå +eller-, plats(frekvensområde) och Q-värde är suveränt.
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2004/01/01 :  01:36:22  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Tjenare killar!
Gott nytt år på Er och tack för alla hjälpsamma svar, jag har letat lite efter en servicemanual men inte hittat någon freeware, jag har däremot hittat ett ställe som säljer dom för 100kr så det blir nog till att inhandla, delen på kortet som verkar hantera själva delningen mm ser jäkligt simpel ut så jag undrar ifall det inte går att fixa till det på ett relativt smidigt sätt. Jag undrar om det kan vara den generella delen med lite dioder mm som stället q-värdet?
Peranders: det är transistorer, är det svrare att få dessa att rocka än opampar?

EQn heter Pioneer SG-540 och var en av de första saker jag köpte till min anläggning för säkert +15 år sen, ändock verkar den inte ge allt för mycket brus.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/01/01 :  10:40:28  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det är inte transistorna i sig som gör det svårare utan kretsklösningen. Vissa kretsar kan man få högt Q i och andra sämre och det är mera naturlagar. Opampar är mer generella och rätt lösning där kan skapa branta filter. Man måste också ha koll på transistorns arbetspunkt och det gör det svårare och pilla på måfå.

I ett oktavfilter som du nu hade är Q lågt och det passar bra eftersom varje regel ska vara en oktav bred. Det du ska göra nu är nästan ett tersfilter 1/3 oktav och det betyder skarpare filter.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/01/01 10:43:03
Go to Top of Page

Bo Hansén
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/01/02 :  05:03:33  Show Profile  Visit Bo Hansén's Homepage Send Bo Hansén a Private Message
Hej Lazyworm,

Om du fixar schemat och lägger ut en kopia här på eq-delen så kanske jag kan hitta någon applikation som kan passa in på din eq-koppling.

Som Per-Anders säger så är det tersbands filter som gäller, och med lite flax så kan man modifiera den en-transistor gyraton som du har i din eq.

--Bosse

Bo Hansén
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000