HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Loudspeaker Lab och T/S-mätning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/01 :  15:13:31  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag har äntligen kommit igång att mäta T/S-param. med LSP Lab. Sat*n va' fort och enkelt det går. Det som tidigare tog ca. 30 min. per element att göra manuellt går nu på under minuten och jag slipper allt räknande. Nu gäller det bara att mäta igenom elementsamlingen och se om det finns fallgropar och att kolla tillförlitligheten.
Nu undrar jag om det finns någon mer som använder programmet på det här sättet så att man kan byta lite idéer? Jag har en del frågetecken, bl.a om LCR-mätaren.

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/01/01 :  16:45:50  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
jag kör med den..lcr mätningen är svin bra på alla vis.men jag rekomenderar att du använder högsta kvalitet på motståndet som du kalibrerar med.

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/01 :  17:00:15  Show Profile Send Flint a Private Message
Det är just kalibreringen jag har haft problem med. Den verkar känslig men till sist funkade det med ett vanligt 10 ohms 1/4-watts motstånd.
Man måste tydligen leta på rätt frekvens när man mäter också. Jag testade en spole på 4.4mH och den var helt plötsligt dubbelt så stor enligt mätningen. Den närmade sig sitt rätta värde ju lägre i frekvens jag kom men den blev aldrig riktigt rätt.

Hur är det med impedansmätningen. Den får jag bara att fungera med 1K prob. Jag kör direkt från kortets högtalarutgång. Testade först med ett separat slutsteg och en mindre prob, från 10 till 470 ohm, men fick ingen ordning på det. Kanska bara var ovana men det går ju så här med.
Hur kör du T/S? Jag kör deltamass-typen.


Go to Top of Page

BigD
Member

96 Posts

Posted - 2004/01/01 :  19:11:05  Show Profile Send BigD a Private Message
Jag har också kört med ts mätningen i lsplab, vad jag har märkt så är det absolut viktigaste att man har ett väldigt exakt värde på dc resistance på elementet.

Impedansmätningar har jag inte haft några problem med, dock kör jag med mätbox v.3 som tydligen har en inbyggd förstärkare för impedansmätning.
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/01/01 :  19:34:46  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
Jag använder mig av mätbox 3 och det är det enda som jag känner till.
jag mäter vid 1000 hz kalibrerar med ett 1% metallfilmsmotstond på 10m ohm var noga med volyminställningarna under inställnings meny och ställ in med s och inte spl som är hz mätning. var noga med att du inte kör med den probe kabeln med en dämpning på 47k ohm födå är det kört och stäng av medhörningen på line in soundblaster 1024 är det bästa jag kört med utan krongel alla andra pro kort med 24 bit o hit å dit har faktiskt varitt sämre. varför vet jag inte men det kan nog vara mjukvaru fel. box 3 har egen förstärkning på 1 v som sköter alla ström mätningar ..kör du med den boxe du me?

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/01 :  19:53:56  Show Profile Send Flint a Private Message
holmgrenstefan
"..kör du med den boxe du me?"
Nej jag har gjort en egen som "givetvis" bara hänger i sina sladdar men när jag nu har fått igång det hela så verkar det mäta riktigt trots ett dåligt ljudkort, utom då ibland med RCL. Jag får labba ett tag så kommer nog det med.


BigD
Impedansmätning och därmed T/S har gått bra för mig med. Kul har jag. Jag mäter allt jag kommer över.
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/01/01 :  23:44:13  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Jag har mätbox 2 och jag har precis som du fått lite knepiga värden vid LCR-mätning. Använder en vanlig LCR-mätare istället. Men i övrigt fungerar LspLAB alldeles utmärkt vid såväl mätning av T/S-parametrar, amplitud och impuls! Tycker det är ett utmärkt program!

Vilken version har ni? Jag har version 2,20, har inte prövat version 3. Någon som prövat båda och kan säga vad skillnaden är? Samma sak, vad är skillnaden mellan mätbox 2 och 3?

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/02 :  09:32:08  Show Profile Send Flint a Private Message
Mcz

Programet har ju fått en del kritik vad man har sett men jag tycker att det är bra och lättjobbat. Inte minst lådberäkningsdelen.
Jag kör 2.2 och har inte provat 3:an.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000