HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Moraklocka vid låga frekvenser - felet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/01/01 :  17:24:37  Show Profile Send Roq a Private Message
Har just börjat spela in mina nya Amhion Xenon som jag köpt nya från Finland. När jag nu testat basen på låg-mellanvolym upptäckte jag att ena högtalaren ger ifrån sig ett "klockande" ljud vid de djupaste bastonerna. Det låter mest om jag lägger örat mot baksidan av högtalaren - ungefär på platsen för den sidmonterade basen. Har även testat att byta kanal och problemet kvarstår i samma högtalare....suck! Den andra högtalaren låter perfekt.
Är det magneten som slår i? Tråkigt att börja med att skicka tillbaka den till Finland. Kan jag fixa det själv? Höra med en lokal handlare eller skickar de till fabriken ändå?
mvh Urban

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/01/01 :  17:38:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kan vara så att basen är kass men det kan även vara något löst inne i lådan. Är det bara basen så kan du nog få den skickad hem.

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/01/01 :  17:44:21  Show Profile Send Roq a Private Message
Hej johan_b

Basen låter rent och fint. Det är inget konstigt med ljudet förutom det "klockande" extraljudet. Jag har också tänkt på om nåt är löst - det skulle kunna vara en skruv lös.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/01/01 :  17:44:57  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag tycker inte du ska mecka för mycket med dom där högtalarna, men du borde kunna öppna dom och kolla om nåt sitter löst. Plocka bort basarna och använd en sprittny/fin stjärna/inseks så du inte gör märken på skruvarna. Lägg märke till om elementen sitter i spänn mot stagning i lådan. Där används ibland ett mellanlägg av ett tjärpappsliknande material.

Kom ihåg att du har gällande finsk konsumentgaranti eller vad det kan tänkas heta. Det smartaste är nog att skicka tillbaka utan att passera gå. Sorry.

Gott Nytt År!

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/01/01 :  18:12:29  Show Profile Send Roq a Private Message
AndersP: Jodå jag har finsk garanti och vill egentligen inte meka själv. Tänkte bara om nån visste direkt var det kunde vara och om jag i så fall kunde åtgärda det själv.
Det blir nog Finland trots allt... Suck, tråkigt att lämna ifrån sig sin nya trevliga bekantskap så tidigt...
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/01/01 :  18:13:55  Show Profile Send Roq a Private Message
F.ö. kan jag tipsa om att inspelade hjärtljud är väldigt bra att testa basarna med - det var så jag upptäckte detta fel.
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/01/01 :  19:30:10  Show Profile Send Oblivion a Private Message
har råkat ut för att "ledningarna" internt i högtalarelementet allså dom som går från högtalarkorgen till talspolen har slagit emot membranet en gång. kan ju vara något sådant?

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/01/01 :  19:45:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det borde ju knappt höras eller ?? Om nu basarna har slagit mycket vid hjärljuden så skulle det inte förvåna mig om den ena bottnar tidigare än den andra.

RoQ
Har du nån testskiva med bastoner på ?? Med en sådan hade det varit ganska lätt att se.

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/01/01 :  22:18:25  Show Profile Send Roq a Private Message
johan_b: Jag har ingen sån testskiva tyvärr. Gör det verkligen nån skillnad om jag använder mina testljud (hjärta) eller en sån skiva - kommer jag närmare lösningen då?
Ljudet är lika i bägge kanaler (kanske inte helt exakt dock) och frekvenserna är från ca 150 Hz och nedåt.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/01/01 :  23:03:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jo , hjärtljud är väldanslågt i frekvens. Det är mycket möjligt att det spelas upp toner ner mot 15-20 Hz. Ligger det bara tillräckligt högt i nivå så bottnar det mesta.

Så om du hade möjlighet att bränna en test skiva med olika bastoner så kunde du ganska snabbt få reda på vilka frekvenser som gör att det väsnas.
Sen kan du även kolla hur lågt ner ditt rum tillåter att det spelas , eller leta efter resonansfrekvenser i rummet.

Har du brännare o en riktig mail som tar mer än 5 mb ??

Ha det bäst
Johan

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/01/01 :  23:51:19  Show Profile Send Roq a Private Message
Aha, tack för förklaring johan_b! Jag har inte hört något underligt när jag spelat vanlig basrik musik utan bara vid test med hjärtat (som ju är renodlat och där inget annat stör). Det spelar ju ingen roll om det ändå inte hörs i musiken men lite störd blir jag ändå - jag har inte spelat hjärtat riktigt högt tycker jag - bara "halvhögt" - "klockan 9".

Brännare har jag men ingen bra mail - bara Spray och där är det ju max 5 MB. Hade du nåt på gång? Tack för all hjälp och tips!
/Urban


Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/01/01 :  23:53:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Visst har jag nått på gång
Pm:a mig din spray mail så ska jag skicka ett litet prog där du kan bränna ut rena toner. Du bestämmer själv längd o Hz på dom.

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000