HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur ansluta subwoofer?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2003/12/30 :  11:06:07  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Hur ansluter man egentligen en subwoofer till ett tvåkanaligt system (i det här fallet från ett Advantage s-2 försteg)? en surroundreceiver har ju i regel en separat subwooferutgång. Men hur funkar det från ett vanligt stereoförsteg?

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2003/12/30 :  11:17:49  Show Profile Send mwali a Private Message
Jag användar en vanlig högtalarkabel till högnivåanslutningen på subben. Min sub har tre högnivåanslutningar(left,right, center). Jag ansluter till leftingångarna och kortsluter resten. På min förstärkare högtalarutgångar kopplar jag från höger + och vänster -.

Jag vet dock inte hur ditt försteg ser ut/funkar, men detta funkar bra på en intergrerad reciever (sony DA5000es). Den har lågnivåbasutgång men den funkar inte på CD/SACD-directläget, därför använder jag högnivåanslutningen.
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2003/12/30 :  11:22:17  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Tack för ditt svar mwali.

Den lösning du beskriver känner jag till men kan man inte ansluta en subwoofer på lågnivå? Är högtalarkabellösningen verkligen den enda varianten i ett traditionellt stereosystem?
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/30 :  11:35:34  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Maila eller PM:a Sladd så har han nog svar till dig. Eller så ringer du HifiConsult och frågar..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/12/30 :  11:36:38  Show Profile Send JM a Private Message
Det enklaste är ju att dra lågnivå från försteget till subbens lågnivåingång... Du har väl en extra "pre out" på ditt försteg ?

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/12/30 :  11:42:58  Show Profile Send Aton a Private Message
Om du inte har dubbla preout så går det allt att använda tape-out också. Nackdelen är att du då endast kan reglera subvolymen på suben. Men det kan man väl stå ut med, åtminstone om man endast använder suben till biolyssning. Och använder man bara sub till frekvenser under 50Hz tycker jag att exakt volymreglering inte är lika nödvändigt. Men det är säkert ingen renlärig åsikt...
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/12/30 :  12:11:47  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
mwali:
Då får du ju bara vänster kanal...
Högerkanalen innehåller förmodligen information som du vill ha med även om det ofta är samma info i höger och vänster kanal.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2003/12/30 :  12:17:41  Show Profile Send mwali a Private Message
Ok, tack för tipset. Ska prova.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000