Author |
Topic  |
|
imaster
Member

152 Posts |
Posted - 2003/12/29 : 19:11:27
|
Gick en dag till Hifiklubben och inhandlade en kabel av Tara Labs billigaste modell, den var till min tillfälliga rigg av sub-slutsteg som skulle spela några veckor och eftersom de bara kostar 200 kr så var det ju överkomligt. En jobbarkompis påpekade då att man kanske borde kontrollera lödningarna mellan kopparen och stiftet så nyfiken som man är så slet jag dän allt skräp som satt ovanpå och döm om min besvikelse när lödningen ser värre ut än när jag i 13-årsåldern försökte löda ihop min telekabel till elbasen... Och här går man och betalar dyra pengar för "ren" koppar och så ser lödningen ut som en nedfrusen koldolm... Vad värre är att jag hittade det även på en annan polares dyrare kabel och i nyktert tillstånd hade jag säkert kommit ihåg märket också... :) Är det här ett stort problem eller är det bara jag som "lyckats" och borde vara nogrannare när jag handlar..? Jaja, besviken var jag i alla fall... |
...Amidst falling leaves, I have found my beloved... |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2003/12/29 : 19:33:09
|
Hej! Som innehavare av 2 lödcertifikat (klass 3) är jag lite kräsen vad gäller lödningar. Tog en titt på min gamla Tara Labs Prism 55 kabel och när jag böjde lite försiktigt på ena lödningen (det ska man inte göra men jag var nyfiken) lossnade kablen från kontakten! Fusklödning så det bara sjöng om det! Snacka om skräp! Blev mycket besviken så nu kollar jag alltid lödningarna innan köp. Det är nog tyvärr ganska vanligt med bristfälliga lödningar. Får väl tillägga att jag ska löda om den så den blir bra igen, men det ska man naturligtvis inte behöva. Kommer aldrig mer köpa en kabel från Tara Labs, jag menar så får det bara inte vara! Kanske en rejält krävande lödkurs med certifiering vore något för Tara Labs personal . De borde ju kunna sina grejer men icke. |
Edited by - Snutten on 2003/12/29 19:36:56 |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/12/29 : 20:02:13
|
Det där låter inget vidare. Min personliga erfarenhet (har lött en del gitarrkablar) säger att en dålig lödning kan orsaka ganska dåligt ljud. Om man upptäcker att en kabel låter dåligt är det kanske en idé att kolla lödningarna. |
 |
|
pak
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/12/29 : 20:35:23
|
jag har också råkat ut för att lödningen på en tara lab quantum cd,har lossnat-lödde fast den och allt blev bra,men ändå!vilket skit! |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
 |
|
Oblivion
Member

458 Posts |
Posted - 2003/12/29 : 22:24:37
|
var tar man lödcertifikat? |
I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird... |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2003/12/29 : 23:03:22
|
Det finns 2 företag i Bromma som har kurser i lödning men det kostar ganska mycket vad jag vet (fick min via jobbet). Räkna med ca 10000 kr skulle jag tippa men du får väl ta reda på det om du är intressead. De 2 cert jag har är lödning av högsta klass (klass 3 mjuklödning, hålmonterade och ytmonterade komponenter). Finns säkert billigare alternativ också. |
Edited by - Snutten on 2003/12/29 23:09:18 |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2003/12/29 : 23:26:14
|
Snutten Motsvara din kurs dom militära kraven? Jag har gått en kurs som påstås motsvara dom. Den krävs av ABB. Toppenkurs. Är det nybörjarstadiet för dig? |
 |
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2003/12/29 : 23:43:11
|
Jag är en glad amatör, har lödit ihop alla mina kablar utan papper och det fungerar lika bra eller så är jag bara lyckligt ovetande om att det finns mer att hämta i lödningarna...
|
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
 |
|
ReKo
Member

183 Posts |
Posted - 2003/12/29 : 23:48:20
|
Det är säkert bäst att kolla kablarna i fortsättningen nu då.. Kan man alltid kolla kablarna utan att ta sönder dom.. alltså höljen och liknande..
mvh / Ante |
 |
|
M3
Member

227 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 00:00:32
|
Största misstagen jag har sett på lödningar är att dem oftast värmer för lite eller för mycket. Samt att de använder för mycket lod, kardelerna på ledaren ska synas igenom "lödtennet".
Häls. Ronnie |
Edited by - M3 on 2003/12/30 00:01:58 |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 00:18:08
|
Flint: Ja de motsvarar de militära kraven. Och ja jag hade aldrig lött på riktigt innan de kurserna men vad menar du med nybörjar stadiet? Mina cert motsvarar "Klass 3" vilket ju ska vara de högsta kraven. |
Edited by - Snutten on 2003/12/30 00:31:31 |
 |
|
M3
Member

227 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 00:30:35
|
Tvätta även hela kontakten efter lödning med exempelvis kemisk ren bensin el. etanol. Det ska du inte slarva med.
Häls. Ronnie. |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 09:20:36
|
Det kan oxå vara bra att flusha kontaktutorna innan man löder... |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 11:39:43
|
Liten sammanfattning av hur man ska löda: - Flussa ytorna som ska lödas om de är oxiderade. - Använd inte mer lod än nödvändigt, man ska helst se kardelerna (trådarna) i lödningen för att det ska vara lätt att se att kablen verkligen går hela vägen in i kontakten. - Se till att lodet väter ut (flyter ut) ordentligt och att inga hål finns i lödningen. Obs! med flyter ut menas inte ta mycket lod, utan bara så mycket som behövs för att inte få hål. - Lödningen ska vara blank och fin och allt fluss och smuts ska tvättas bort med sprit. - Tänk på att använda en lödspets, lod och temperatur som passar för ändamålet. - Avisolera "lagom" dvs inte mer än nödvändigt, ett par mm är max och minskar risk för kortslutning och ger maximal isolation.
Lycka till! /Staffan |
 |
|
|
Topic  |
|