HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 IRL skivbutiker = musikvärldens On-Off
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/12/28 :  18:14:18  Show Profile Send Aton a Private Message
Var på Bengans idag. En av Göteborgs största skivbutiker. Jag skulle provlyssna några av årets ”bästa” skivor. Av min lista med 11 skivor hittade jag endast en…Kanske missade jag någon men flertalet var självklart slut eller lagerfördes inte. Komiskt nog sprang jag däremot på en helt annan skiva (Mùm - Finally we are noone) som varit "lagerförd" men slut på Bengans vid säkert fem tillfällen under 2003. Nu hade de slutligen fått tummen ur, men jag hade såklart redan köpt den på internet.

Av någon konstig anledning kan IRL skivbutikerna komma undan med den här kassa servicenivån. Det är en sak att de inte kan ha alla skivor i lager, det har jag full förståelse för. Men att ”lagerförda” skivor saknas i flera månader är helt oacceptabelt. För min del fick de gärna kursa allihop, de undermåliga IRL skivbutikerna . Rest in peace – saknade av ingen. Provlyssning och köp över nätet framstår som ett allt bättre alternativ!

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/12/30 :  15:35:33  Show Profile Send JesseX a Private Message
Nej, de suger mest. Skivbörser är dock trevliga. Där kan de mest oväntade saker dyka upp till plånboksvänliga priser.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/30 :  15:47:22  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hej,

Är helt med på vad du menar!
Än värre blir det i mindre städer/byar/hålor. Karlskrona med 60'000 innebär istort sett endast att topplistan ligger framme. Musikbranchen förefaller märklig...

Köp över nätet är klart bra. Man ser vilka fördelar det kan ge att "slippa direktkontakt med kunder"! Tänk på det! De enda som dessa företag behöver bry sig om är lagerhantering (inköp och packning till kunder), samt ta emot beställningar vilket är automatiserat i sin form - plocklista och sen pang iväg. Enkelt, rationellt och effektivt. Sen tillkommer viss adminkostnad...men jämför med allt jobb med att ha BUTIK!!!

// Pär
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/12/30 :  20:46:01  Show Profile Send ésm a Private Message
Här i Gävle har i relativ tur med våran (finns bara en vettig värd att nämna) skivbutik. De tar hem skivor utöver det vardagliga utbudet, enligt min åsikt. Priserna är väl som de brukar vara ca 160-200 men de har även ganska många gamla godingar för 89:-.

Jag har även beställt skivor som jag ej hittat på nätet genom dem, för detta har de inte tagit någon extra avgift. Leveranserna har gått på en eller två veckor.

Tycker synd om er som missar fördelarna med att ha en "bra" skivaffär på orten. Det är faktiskt roligare att leta bland "riktiga" skivor än att leta på nätet, tycker jag.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/30 :  23:33:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
Å andra sidan är utbudet på nätet oöverträffat.
Utbudet på stan mer än begränsat.

Bravo
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/12/31 :  00:08:48  Show Profile Send ésm a Private Message
Ja, det håller jag med om. Men jag gillar att få gå in och kika lite i butiken och kanske få några tips av de som arbetar där.
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2003/12/31 :  09:41:55  Show Profile Send KingX a Private Message
jag köper nästan all musik via nätet.. vädligt sällan som jag går in i en skivbutik o köper skivor.
mestadels för att jag med stor säkerthet vet att dom inte har skivorna jag vill ha ändå =)

men även på nätet kan det ibland bli svårt o få tag på skivor. särsklit från svenska nätbutiker. de verkar inte vilja ta tag i det här med STOOORT utbud.
så många gånger brukar jag faktiskt handla skivor från CDNOW/AMAZON.
de har verkligen det mesta. visst nån enstaka gång med någon riktigt svårt grupp har det kört ihop sig men annars.. oh lala. dom levererar o arlanda tull slänger på våran äckliga moms =)

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22002 Posts

Posted - 2003/12/31 :  11:04:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej,

hjälp en newbie på alla förkortningar, betyder IRL "In Real Life"? Om det gör det förstår jag lite mer om vad Ni snackar om...

Men, hur bestämmer man att man vill ha skivan om man inte lyssnar på den? Hur/var lyssnar ni till skivor?

/Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/12/31 :  11:56:25  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Citat: "Men, hur bestämmer man att man vill ha skivan om man inte lyssnar på den?"

Pac, man chansar! Kanske inte helt blint utan baserat på recensioner, artiklar om artisten, att man redan har någon skiva av artisten eller kompositören och vill ha fler etc.
Tänk så många skivor man skulle missa efter en kvarts lyssning i butiken. Första låtarna är tradiga men från låt 4 så blir det verklig klass på det. Eller alla skivor som man måste ha hört en första gång innan man fattar hur bra de är när man lyssnar andra eller tredje gången.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/12/31 :  12:36:42  Show Profile Send Aton a Private Message
In Real Life, rätt gissat. Lyssna på 30-60 sek klipp kan man göra på barnesandnoble.com eller amazon.de. AMG (allmusic.com) har album-länkar till barnes and Noble, så det är ett väldigt smidigt sätt att läsa om artister och lyssna på album. Rekommenderas!
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2003/12/31 :  15:15:45  Show Profile Send KingX a Private Message
japp det stämmer amazon (som köpte upp cdnow) har provlyssning på de flesta skivor på sin sajt
o som aton skrev det finns fler sidor o lyssna på.
sedan har man juh det här med MP3 också.. en kan alltid försöka hitta mp3 versioner av skivor lyssna o köpa om man tycker det e bra.

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000