HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vilken synt användes på Genesis Afterglow?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2004/01/01 :  12:11:57  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Är det någon här som med absolut säkerhet kan berätta vilken instrument användes på Genesis låt Afterglow på Wind and wuthering platta? Eller som kan hänvisa till en säker källa på nätet? Vad jag vet spelades skivan in 1976 och gavs ut 1977 januari.

Det är antingen Fairlight eller Synclavier. I Sverige fanns det bara ett par stycken sådana förr, då de var och är fortfarande extremt dyra, om man nu lyckas hitta en begagnad och någon som vill sälja.

Jag har läst en artikel om hur skivan gjordes länge sen, men nu har jag den inte kvar längre.

Vore mycket tacksam för alla seriösa svar.

Gott nytt år till Er alla!
/Jukka

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/01 :  12:44:22  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag har lagt ut lite frågor på de "80-tals forum" som jag besöker. Får se om det är nån som kan hitta en bra site med info.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2004/01/01 :  12:49:46  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Tack Zalve!

Jag har även varit på en musikersajt *s* men de visste inte exakt vilken maskin det var, förutom att det är just någon av de som jag nämnde.
Härlig sound är det i alla fall. Men det man kanske ska begära för de pengarna som apparaterna kostar!! 250 000 dollar nämndes!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/01 :  14:26:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Hmm.. HAde för mig att den kostade runt 1 Mille, skiftet 89/90.
Jean Micheal Jarre hade väl en själv,

Det skulle inte kunna vara en Emulator (2,2+,3) eller vad alla modellerna hette.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2004/01/01 :  15:03:09  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Nej, det är det inte. Det var en Synclavier. Har fått informationen från en annan källa.
Fairlight kom efter dessa. Båda var extremt dyra skapelser. Abba hade en, kanske fortfarande?

Who Played This Instrument?

Benny Andersson from the band ABBA, Laurie Anderson, Tony Banks of Genesis, Chick Corea, George Duke, Pat Metheny, Sting, Michael Jackson, Nile Rodgers, Tomita, Stevie Wonder, Frank Zappa.

Edited by - pick-me-up on 2004/01/01 15:09:15
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2004/01/01 :  19:59:18  Show Profile Send poman a Private Message
Hej!

Hittade en websida med den skivan plus lyssningssnuttar av låtarna håll till godo.
http://www.virginmusic.de/xml/5/3250764/8398862.html


Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2004/01/01 :  20:08:59  Show Profile Send poman a Private Message
Här kan ni se hur en Synclavier ser ut nedan plus en Fairlight.
http://www.vintagesynth.com/





Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2004/01/01 :  21:54:13  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Suveränt poman!

Nu fattas bara att man skulle hitta en sajt där det faktiskt står vilka syntar Genesis och Tony Banks annvände på den skivan.
På olika ställen har jag försökt vaska fram fakta, men ingen verkar veta helt precis. Synd att jag har inte kvar den tidningen där det stod om det.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/01 :  23:10:57  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag har fått annan info... Kort att när skivan spelades in så var inte Fairlighten tillverkad, och att det endast fans prototyper av Synclavier.

"Wind And Wurthering" was recorded in 1976. That leaves out any use of both the Fairlight and the Synclavier. The fairlight was the world's first sampler and didn't come around until 1979.

The synclavier prototype came out in 1975 but wasn't commercially available until years later...it also had sample capabilities and was developed as an answer to the Fairlight. The fairlight had crappy plastic keys and was not really good to play on, The synclavier solved that problem by creating a combination of a sampler and a synth complete with weighted keys just like a real grand piano.
The synclavier company was co-owned by Keybard maestro George Duke and he is probably the only well known artist still using it.
The keyboard is still around - check www.synclavier.com for more info

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2004/01/01 :  23:20:11  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
pick-me-up,

Din fråga intresserar mig lite eftersom jag är mycket intresserad av gamla synthesizers ... Varför vill du veta vilken synth som används på Genesis Afterglow Är du på jakt efter en gammal Synclavier eller Fairlight

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2004/01/01 :  23:32:15  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Bra Zalve!

Gissar nog ändå att det var en Synclavier som användes. Kanske en tidig prototyp. Bäst vore om någon som har kontakter skulle kunna checka upp saken på riktigt. Jag har varit bland annat på
http://acapella.harmony-central.com/forums/
och ställt frågan där på Keys, Synths & Samplers avdelning.


Men något absolut definitivt och uttömmande svar har jag inte fått, fast där sägs vara ett par stycken som själv äger en Fairlight!!

Vore coolt vi lyckades till sist att få en slutgiltig lösning på den här frågan *s*

/JJ

Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2004/01/01 :  23:39:09  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hej neriks!

Skrattar … *LOL* Nej, nej, jag kan inte ens spela fast jag har en gammal Yamaha som står i skåpet.

Det har bara plågat mig länge den här undran. Jag gillar skivan och just den här sången.

Det är så irriterande att jag har ju läst en artikel om vilken synt som användes för att göra de här läckra harmonierna, men nu kommer jag inte ihåg hur det låg till.

Det som har etsat fast i mitt minne är att den var så fruktansvärd dyr maskin!!! Nu får man kanske hyfsad samplingssynt för en bråkdel av de pengarna?
Får nog fortsätta att jaga svaret tills jag får det bekräftat hur det var.Någon som har e-post till Tony Banks?? *LOL*
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2004/01/01 :  23:50:47  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
pick-me-up,

Aha ... jag blev lite nyfiken

Posta din fråga på 99Musik forumet. Enapa på detta forum tror jag har en Fairlight CMI II




Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

chg
Member

171 Posts

Posted - 2004/01/02 :  01:12:09  Show Profile Send chg a Private Message
Se där, fler syntintresserade här på forumet.

Nyfiken på att hitta ett svar letade jag upp Genesis intervju i en "Keyboard-magazine" från 1992 med tilbakablickar...
På ett foto från 1978 i artikeln spelar Tony Banks bla. på
Moog "Polymoog", ARP 2600, Mellotron mfl. Mycket troligt att dessa även användes ett par år tidigare, kanske Mellotronen man hör (det var längesedan jag hörde plattan så jag kan inte påminna mig soundet i låten). Vi kanske närmar oss svaret..

God natt!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/02 :  09:27:09  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kolla om du hittar nån kontakt på Genesis hemsida... Det är inte omöjligta tt de svarar =)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2004/01/02 :  10:12:17  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
chg,

Mellotron är ju en liten lustig synth ... om man nu kan kalla det synth förstås. Jag ägde en för några år sedan men tyvärr tyckte jag att den brusade den lite för mycket att jag senare sålde den senare till en samlare

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000