HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Musikrumsbygget närmar sig.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/12/28 :  00:16:11  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Det börjar närma sig ”byggdags”. Den 26:e januari kommer de och börjar borra för bergvärme och i samband med detta blir pannrummet ”ledigt” för ombyggnation till musikrum. Mycket tankar finns kring detta och mycket inspiration finns här på forumet. Efter diverse överläggningar med min andra hälft så är det ok att ha väggar bestående av stående bräder med små springor emellan, dvs i mina planer dämpväggar. Att bygga dämpväggar kan säkert göras på en massa sätt, både riktiga och felaktiga. Jag tänker mig att ha ca 10 cm luftspalt och framför denna luftspalt 70 mm isolering och utanpå det nån väv som inte släpper igenom gullfiberskräp och utanpå denna väv stående brädor med 6-8 mm springa mellan varje bräda. Jag tänker mig att varannan bräda är 80 mm bred och varannan 10 mm bred, ungefär. Får väl kolla vilka standardmått som finns.
I hörnen bakom högtalarna tänker jag mig 2 st Svanå TQ45 basabsorbenter.
Bakom högtalarna tänker jag hänga upp de två ”Golden horn Light” Svanå diffusorer som jag redan har. Dessa kommer att gå att plocka ner då detta blir nödvändigt av estetiska skäl.
Som diffusorer på sidoväggarna har jag två STORA afrikanska masker som kan hängas upp och på ett snyggt sätt ta första väggreflexen. I taket som för övrigt bara är 210 cm högt får jag klura ut något annat som inte är så tjockt.

En ”oro” jag får vid dessa tankar, förutom om det överhuvudtaget kan fungera, är om rummet blir överdämpat med dämpväggar på tre sidor. Jag vill ju inte ha ett dött och livlöst ljud? Är det då bättre att bara ha isolering bakom halva sidoväggarna och ha andra halvan odämpad? Har ritat in de bägge alternativen av detta.

På golvet kommer det för övrigt att ligga klinker men där finn sju möjligheten till en stor och tjock golvmatta.

Vad sägs om detta, är jag helt ute och cyklar, vad skall jag ändra och hur? ALLA idéer och förslag mottages tacksamt.



läs mer på: http://hello.to/hifi

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/12/28 :  00:37:37  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Ser spännande ut Stefan..!

Varför inte ta kontakt med Svanå Miljöteknik innan du börjar bygga..kan bli billigare än att korrigera misstag i efterhand..? Du är ju redan kund hos Svanå så..
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/28 :  01:45:37  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
StefanB:

Testa att ställa basabsorbenter i hörnen bakom lyssningsplatsen också. Mina erfarenheter är att det oftast är att föredra när man inte har så många absorbenter tillhanda.
Givetvis är det inte "fel" att dämpa i hörnen framför lyssningsplatsen heller, men jag har själv 2 basabsorbenter och i alla fall (i mitt nuvarande rum) med olika typer av högtalarplaceringar har basabsortion bakom lyssningsplats givit bäst resultat!

Mvh,
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2003/12/28 :  02:16:20  Show Profile Send krelle a Private Message
Mycket intressant, ser fram emot att se det färdiga resultatet och framförallt få det beskrivet hur det låter. Funderar själv vad jag skall göra åt rummet. Lycka till StefanB......mvh Krelle
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/28 :  03:43:08  Show Profile Send Bravo a Private Message
En spännande tid väntar, vi ser fram emot fortlöpande akustiska rapporter.

Bravo
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/12/28 :  13:13:55  Show Profile Send srv a Private Message
Verkligen intressant. Hade nämligen tänkt något liknande i framtiden.... Följer bygget med största spänning. Har tyvärr inga goda råd att ge.
Lycka till! SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/28 :  13:22:50  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Verkligen intresant Stefan!

Jag har nog testat med basabsorbenter bakom lyssningsplats (om än i hörnen) istället för bakom högtalarna. Ett begrepp som används är "live end - dead end". Jag tror mig förstå resonemanget, men är inte bergssäker.

Jag var ute på "Bejers" här i Kkrona. De hade Rockwull för ca 50-lappen, med måtten 116*56 och en tjocklek på 9.5 [cm].

Kör hårt!
// Pär
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/12/28 :  14:38:58  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

JAG skulle vilja ha dämpväggar på alla väggar i mitt rum

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/28 :  15:27:44  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
epkpeng:

quote:
Jag var ute på "Bejers" här i Kkrona. De hade Rockwull för ca 50-lappen, med måtten 116*56 och en tjocklek på 9.5 [cm].


Låter mycket intressant. Är Rockwull något liknande gullfiber? Funderar på att skaffa lite sådant material inom kort. Har precis skaffat fint tyg bakom högtalarna (tack IKEA) och funderar på att placera lite absortionsmaterial bakom tyget framöver och se om det kan förbättra frekvensgången i basen.
Jag har en Beijer byggmaterial butik ca 3 km från mitt hem så dit åker jag gärna och handlar billigt material. De säljer väl gullfiber där också? Det borde man väl kunna sy in snyggt in något fint tyg? Någon med erfarenheter utav sådant?

Mvh,
Go to Top of Page

Dr Fre
Member

88 Posts

Posted - 2003/12/28 :  19:44:09  Show Profile Send Dr Fre a Private Message
Är ingen expert själv, men från vad jag har läst mig till så finns det få rum som är överdämpade. Mao tror jag att du lugnt kan dämpa hela sidoväggarna.
epkpeng, live end - dead end (LEDE) innebär väl i princip att man dämpar i en del av rummet och diffuserar i den andra? Tycker du att man ska dämpa bakom lyssningsplatsen i så fall och diffusera vid högtalarna? (Jag trodde att det var vanligare att göra tvärtom, men det kanske jag har förstått fel.) Annars kan det nog stämma med att det är bra att ha basabsorbenterna bakom lyssningspositionen, kan man bara ha 2 så får man prova sig fram.
StefanB, visst kommer det ett bildreportage? Annars borde du bli avstängd

No hay banda
Go to Top of Page

aaight
Member

208 Posts

Posted - 2003/12/28 :  20:27:48  Show Profile Send aaight a Private Message
hejhej!
jag tror att man underskattar effektiviteten av dämpväggar (jag gjorde det iaf ) och bygger för mycket. att NN och neriks behöver dämpväggar i hela rummet kan jag kanske förstå men för oss med lite mer "normala" högtalare så blir det alldeles för mycket tycker jag.
har du möjlighet att prova dig fram små steg i taget innan du spikar en lösning så är det nog det bästa.
ett liknande rum som jag lyssnat i hade denna lösningen som funkar jättebra:
heltäckningsmatta,
draperi som täcker hela väggen bakom högtalarna där man ev kan gömma dämpmaterial bakom,
4st halvrunda abcyller för att mota första och andra reflexen,
en bokhylla som täcker en stor del av väggen bakom lyssnaren som diffusor och
lite möbler.
thats it. iaf vid det tillfället jag var där
man kan ju ställa in några tq45.or om det skulle behövas.
jag själv har en helt annan lösning, men det är ju en annan historia.

Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2003/12/28 :  23:09:31  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Hmm, är det lämmpligt att göra det hela asymetriskt. du verkar vilja dämpa vänsterväggen mer än höger väggen ?
Jag har stjälv det altför vanliga problemet att rummet inte har samma klang vid vänster respektive höger högtalare.
Spela något i mono och växla mellan höger och vänster högtalare om det låter nästan likadant kan du vara lycklig.

Lycka till och vissa gärna bilder när du är klar.

/Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/29 :  04:19:37  Show Profile Send henricsson a Private Message
StefanB,
gôtt med ett dedikerat lyssningsrum!

Hade nog skippat den vänstra "helväggen" och dragit ner "halvväggen" något mot lyssningsposition (som den högra) om möjligt. Blir nog lite snett annars. Du har ingen proffs/amatör-akustiker som kan titta förbi o mäta upp rummet åt dig? Det kan vara lätt hänt att regleringen får oönskade effekter annars..


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/12/29 :  08:44:13  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Kul med alla idéer och frågor. Fortsätt så för jag behöver alla råd och all uppmuntran jag kan få.

GIVETVIS blir det ett bildreportage, allt annat vore snudd på kriminellt.


På min ritning har jag gjort 2 alternativ, en heldämpad och en halvdämpad vägg. Jag tänker mig att det skall vara "samma" lösning på bägge väggarna, vänster och höger. Frågan är om det skall vara hela dämpade väggar eller bara dämpning av halva väggen. Det här med live end, dead end låter intresant.

Att dämpa väggen bakom lyssningspositionen låter sig inte göra så enkellt. Anledningen är att hela husets elgrunkor och lite andra rör går efter den väggen. Där är det lättare att diffusera.


läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/12/29 :  08:57:45  Show Profile Send Cyber a Private Message
StefanB, jag ser verkligen fram mot att följa ditt byggande av lyssningsrummet - då jag oxå kommer att göra något liknande bygge längre fram...kalas att du tänker göra ett bildreportage ...
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/29 :  12:44:31  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Utan bildrepportage slänger vi ut honom!

// Pär
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/29 :  12:58:23  Show Profile Send DIYamps a Private Message
hehe epkpeng, den va bra
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/12/29 :  17:09:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hej Stefan.
Jätteintressant.
Har du någon förebild för det här och känner du till något
om absorptionskoefficienter för sådana väggar och hur djupt dom dämpar?
Jag tycker en sådan vägg liknar helmholtzabsorbenter av spalttyp och misstänker att konstruktionen
är gjord på detta vis för att få en frekvensmässig bred dämpning samt difussering av ljudet.
Men jag bara gissar.

Själv hade jag nog byggt en skivvägg med min.ull längst in, luftspalt och gipsskiva för att få en bra dämpning i basen, och nöjt mig med absorbenter där reflexerna studsar.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/12/29 :  19:04:25  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Hej igen!

Nja direkta förebilder saknas, men myckt inspiration från olika håll har jag. Detta med absorptionskoefficienter har jag noll koll på, det är en av anledningarna till att jag konsulterar forumet

Att dämpa basen bakom lyssningspositionen tar jag till mig. TQ 45:orna går ju sedan att flytta omkring i rummet så man kan ju testa bägge varianter men Ert förslag låter vettigt.

Den STORA frågan är annars dessa dämpväggar. Hur man bygger dem lämpligast och hur stora de skall vara för att dämpa lagom utan att överdämpa.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Tony S
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/12/29 :  19:25:40  Show Profile Send Tony S a Private Message
Önskar att jag hade samma möjligheter Min bror är i slutskedet av sin ombyggnation. Om du är intresserad kan jag be honom ta kontakt med dig för tips eller kanske bara inspiration. Jag vet att han stötte på en del problem bl.a. vad gäller dämpning av väggar mm.

Tofflan
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/12/29 :  20:12:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har sett Svanå sätta upp dämpväggar som liknar din beskrivning.
Bl.a. hos Lasse Andersson som håller i Balance och Clou.
I princip brädor med min.-ull bakom.
Jag hittar inget direkt om detta i litteraturen, men det närmaste man kommer är resonatorpaneler, som är ett mellanting mellan helmholtz- och membranabsorbent.
Men helst ska man i så fall inte låta min-ullen ligga mot panelen, för att inte i onödan hindra att den sätts i svängning. Minullen borde fästas mot väggen och med en luftspalt mellan minullen och panelen, samt en fiberduk på insidan av panelen.
En sådan vägg är nog konstruerad för att dämpa relativt låga frekvenser.
Jag ska se om jag kan ta reda på mer om det här.

I en akustikbok som jag precis plöjt igenom rekommenderar man skivvägg med luftspalt och min.ull bakom , d.v.s. en ren membranabsorbent, för att dämpa bas, och sedan att man hänger upp dämpskivor på väggarna där man får reflexer.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/29 :  23:06:42  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
StefanB:

Bildrepotage av det nya lyssningsrummet och dina akustiska åtgärder hade varit väldigt kul att se på!
Ursäktar om jag ställde lite mycket egna frågor i din topic!


Mvh,
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/12/30 :  23:55:46  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag skulle definitivt välja en helt symetrisk lösning med halva väggen dämpad. Sedan skulle jag - vis av egen (ny) erfarenhet addera massor med diffursion i taket-mellan högtalarna på frontväggen (den du ser när du lyssnar)- 1:a reflex samt på bakväggen. Oj, det blev mycket det....hm. Vad GÅR att göra i ditt rum?

När du väljer mineralull så kom ihåg att löst packad dämpar lite och hårt mycket när du använder den som en membranabsorbent (bromsar luftens hastighet). Alltså när den monteras betong, luftspalt, ull, ytskikt, rum. Du kan genom att variera tjocklek och hårdhet få till dämpning vid olika frekvenser vilket är bra. Vill man dämpa bas måste nog 10cm av hårt packad mineral ull -placerad i hörnen -användas för att någon effekt ska uppnås.

Lycka till

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/01/01 :  23:17:58  Show Profile Send hjort a Private Message
quote:
Den STORA frågan är annars dessa dämpväggar. Hur man bygger dem lämpligast och hur stora de skall vara för att dämpa lagom utan att överdämpa.


Som en generel regel kan man nog påstå att det aldrig kan överdämpas bakom högtalarna. Kan du dessutom ha lite bredare luftspalt i väggen bakom högtalarna så hjälper det till mycket.

För en sk membranabsorbent(innervägg), så kan du använda den här formeln för att räkna ut resonansfrekvensen(där det dämpar mest):

60/Roten av(M*D)

M = Vikten i kg för innerväggen per kvadrat meter
D = Avståndet mellan väggarna i meter
Det låter avancerat men det är det inte, ett EX:

Din innervägg väger 3 kg per kvadrat meter, avståndet mellan väggarna är 10 cm, då blir formeln så här:
60/Roten av(3*0.1) = 109,5 Hz

Med dämpmaterial imellan väggarna får du samma res frek. men ett lägre Q-värde, dvs mindre dämpning vid resonansen med bredare dämpning.

Det blev knas med "roten" tecknet, hittade inte det på tangentbordet

Edited by - hjort on 2004/01/02 01:41:48
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2004/01/02 :  17:25:32  Show Profile Send Brosk a Private Message
Hjort. Måste inte regelavståndet in någonstans? Eller är det regellöst?

Edited by - Brosk on 2004/01/02 17:26:44
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/01/02 :  19:42:25  Show Profile Send Margaux a Private Message
Lycka till Stefan


En tanke. Nu när du gör ett sånt fint rum, vore det inte kul att mäta upp det nu innan du börjar dämpa. Då kan du se hur mycket dina dämpvägg påverkar. Sen går det aldrig mer.

Jag har själv ett dedikerat rum med absorbenter och dämpvägg. Har dock ingen aning om hur det mätte förut.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000