HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 RGB till Scart?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/12/25 :  16:10:17  Show Profile Send Merkurius a Private Message
God Jul på er!

Jag fick en DVD i julklapp och kan dessvärre inte så mycket om sådana prylar. Det är en Finlux F-510, är den något att ha eller?

Min huvudsakliga fråga är: Hur ska jag bäst koppla den till TV:n? Den har tre phono-kontakter med RGB och en scart som benäms med CVBS. Det följer inte med någon scart eller något som helst anslutningsdon (dåligt tycker jag). Därför måste jag köpa något och då funderade jag på om man kunde använda tre RGB phonokontakter i ena ändan och sedan går dessa ihop till en scart kontakt, går det? Eftersom TV:n inte har tre phonokontakter av RGB så måste jag ha scart i den ändan. Jag misstänker att CVBS är av sämre kvalitet än RGB.

Om man överför signalen via RGB överförs bilden men kommer ljudet också över eller måste det gå genom någon speciellkabel?

Tacksam för snabbt svar...

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/12/25 :  17:08:03  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Nu skall vi ju inte behandla bild, men ok, det är ju jul..

Scarten på din dvd har RGB ut, således skall du ansluta denna till tv'n med en fullkopplad scartkabel. Då får du även med det analoga tvåkanalsljudet till din tv. Har du även en bioförstärkare/receiver ansluter du den med en digitalkabel, coaxial eller optisk. Då får du 5.1-ljud.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/12/25 :  18:41:00  Show Profile Send Merkurius a Private Message
"Scarten på din dvd har RGB ut, således skall du ansluta denna till tv'n med en fullkopplad scartkabel."

Det låter lite konstigt. Är CVBS samma som RGB? När man kopplar in Sattelitmottagaren står det RGB på vald ingång, när man använder DVD:n så står det som sagt CVBS. Men vet någon om det finns någon sådan kabel; RGB-phonokontakter i ena ändan och RGB-scart i den andra? och går det att överföra ljud från dessa RGB-phonokontakter?
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/12/25 :  22:47:08  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
quote:
Det låter lite konstigt

Det är inga konstigheter....alla dvdspelare avsedda för europa ger RGB ut på scarten.

quote:
När man kopplar in Sattelitmottagaren står det RGB på vald ingång, när man använder DVD:n så står det som sagt CVBS

I de flesta av dagens tv-apparater så stöds RGB enbart på en av scartuttagen..skifta plats på scartarna så får du RGB på dvd'n...

Du behöver ingen annan kabel än en fullkopplad scartkabel, då får du både bild och ljud.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/12/25 :  22:48:56  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Du bör troligen också aktivera RGB-utgången på DVD'n..men det har du väl redan gjort..?!?

Har kikat lite på Finlux hemsida, där står inget om att 510 skulle ha komponentutgångar (RGB) via RCA..däremot att scarten stöder CVBS och RGB. Tippar att du blandar ihop kontakterna lite..

Edited by - CH on 2003/12/25 22:56:41
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/12/26 :  00:25:45  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag såg att de tre RCA-kontakterna är analogt ljud (L+R) och kompositvideo. Använd helst inte denna bildkontakt. Den ger den sämsta bilden. Ta bilden via scart (bäst) eller S-video utgången. Ljudet kan du om du saknar AV-receiver ta via L+R (vit och röd) eller scart. Har du AV-receiver tar du ljudet genom koaxialutgången (1 RCA).

Edited by - Aton on 2003/12/26 00:41:58
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/12/26 :  00:43:11  Show Profile Send Aton a Private Message
Sorry CH, mitt förra inlägg gäller inte längre :-) Editerat efter att jag fick se en bild på 510:an.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/12/26 :  00:51:48  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Ok, då tar jag bort mitt oxo..åsså slutar vi upp med bilddiskussioner här..hör ni det, allihopa..

Merkurius, nu kan du väl inte koppla fel..
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/12/26 :  01:01:59  Show Profile Send Aton a Private Message
Han har förmodligen redan kopplat rätt alldeles utan vår hjälp. Fast å andra sidan saknade han visst kablar och då blir det värre. Vi får väl se imorgon.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/12/26 :  11:00:06  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Okej, mitt sista inlägg i den här tråden, sedan kan ni låsa.

Jag fattar mindre nu än jag gjorde innan................

quote:
I de flesta av dagens tv-apparater så stöds RGB enbart på en av scartuttagen..skifta plats på scartarna så får du RGB på dvd'n...


Detta har jag självklart gjort och det står alltid CVBS till vilken än scart jag kopplat den till. Men är CVBS samma som RGB är ju problemet löst.

quote:
Har kikat lite på Finlux hemsida, där står inget om att 510 skulle ha komponentutgångar (RGB) via RCA..däremot att scarten stöder CVBS och RGB. Tippar att du blandar ihop kontakterna lite..


På baksidan av DVD:n finns tre stycken kontakter: den gröna är märkt (Y), den blåa är märkt (Pb/Cb) och den röda (Pr/Cr). Är detta då inte RGB i RCA-kontakter eller är det någon form av fusk-RGB?
Go to Top of Page

jesse67
Member

87 Posts

Posted - 2003/12/26 :  12:04:27  Show Profile Send jesse67 a Private Message
Det du beskriver ovan är komponentutgången, ej kompatibel med RGB.
Det är lite olyckligt att kontakterna har färgerna röd, grön och blå. Risk för missförstånd.
RGBn får du ut via scarten som beskrivet ovan.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/12/26 :  12:48:08  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
quote:
På baksidan av DVD:n finns tre stycken kontakter: den gröna är märkt (Y), den blåa är märkt (Pb/Cb) och den röda (Pr/Cr). Är detta då inte RGB i RCA-kontakter eller är det någon form av fusk-RGB?


Ok, då har spelaren trots allt komponentvideoutgång, också kallad YPrPb-utgång. Detta är INTE kompatibelt med RGB-ingångarna som våra tv-apparater har..förutom Toshiba så vet jag ingen mer som hanterar detta..komponent används främst till projektorer.

Märkligt att din Finlux har dessa utgångar, enligt deras hemsida så har europaversionen cvbs, S-video och RGB..du kanske har fått någon exportmodell med andra specar..?!? Att de då skulle ta bort RGB på scarten är ju olyckligt..vad finns det för olika alternativ under dvd'ns setupmenyer..?

Hursomhelst, du kan inte ansluta komponentvideoutgångarna till din scartingång på tv'n..YPrPb o RGB är ej kompatibla.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/12/26 :  15:38:00  Show Profile Send Aton a Private Message
Där jag läste om Finlux 510 angavs inte att den hade komponentvideo men självklart är det det du har utifrån din senaste bekrivning.
Jag vet inte om det hjälper dig men CVBS är en förkortning av kompositvideo (Composite Video Blanking Sync) dvs "dålig" videoöverföring. Om din scartkabel inte förmedlar RGB så har du kanske nån budgetkabel som inte är fullkopplad?

edit: förtydligande

Edited by - Aton on 2003/12/26 15:40:11
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/12/26 :  15:46:04  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag är nu ganska säker på att det är din scartkabel som ställer till det. Fullkopplad scart (21) överför RGB-signal men budget-scart (9) överför endast kompositvideo. Så här skriver Kjell &Co:
"Den 9-poliga SCART-kabeln har endast överföring av kompositvideo, höger och vänster ljudsignal samt kontrollsignal."
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/12/26 :  22:18:03  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Aton och CH: Tack för hjälpen, nu funkar det Man märker ganska snabbt att man har betydligt bättre koll på hifi än det visuella.

Mycket riktigt så använde vi en 9-polig kabel och sedan bytte vi till en grövre 21-polig fullkopplad scart. Vips! Bättre bild och så står det RGB. Det är ju lite konstigt att inte Finlux skriver på deras sida att DVD:n har YPrPb komponentutgångar.

Aton, som du skriver i ditt PM finns det då 21-polig "fusk" kabel som inte använder så att säga alla poler? Hur kan man i såna fall skilja ut dessa från varandra?

Sen har "jag hört" att det är ganska stor skillnad mellan olika scartkablar... bör ju vara som med signalkablar fast här överförs både ljud och bild så då kan det ju vara av vikt att använda en scart av bättre kvalité.........när tar det slut
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/12/26 :  23:40:44  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Aton, som du skriver i ditt PM finns det då 21-polig "fusk" kabel som inte använder så att säga alla poler?
9-poliga scartkablar var åtminstone vanligt i budgetsegmentet för ett antal år sedan. Och de har lika många kontaktpoler som en fullkopplad, men det är bara 9 poler som är inkopplade. Men jag skulle tro att fullkopplade scartkablar har info om det på förpackningen, det är ju minst sagt ett starkt försäljningsargument, så det bör inte vara något problem att hitta den rätta varan för den som vet vad man söker. Om inte annat bör butiken veta. Kan även tänka mig att 9-polig snik-scart är på väg bort från den svenska marknaden, om den inte redan är borta. Med dvd-vågen blir ju konsumenternas kunskap och kravet på rgb-kvalitet starkare. Tidigare gick det väl att lura de flesta kunder.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.74 sekunder. Snitz Forums 2000