HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tidningen HemmaBio - Hjälp med C-uppsats
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/12/24 :  02:08:03  Show Profile Send lasselite a Private Message
Hej och god jul på er alla.

Jag skriver en C-uppsats om tidningen HemmaBio årgång 2003. Den är avgränsad till tester av apparater och är skriven ur ett konsumentperspektiv med betoning på trovärdighet. Och det är konsumentperspektivet jag behöver hjälp med. Om ni kan svara på nedanstående frågor, så gör ni en insats för vetenskapen.

1. Vad är bäst med tidningen? Vad är sämst med tidningen? (projektortester, receivertester, DVD tester, filmrecensioner, hemma hos etc. etc)

2. Vad tycker du om betygssättningen och hur uppfattar du skalan?

3. Finns det något märke som ofta får oförtjänt bra/dålig kritik? Motivera!

4. Vilket förtroende har du för tidningens tester/utlåtanden? 1-Uselt, 2-dåligt, 3-gott, 4-har köpt testvinnare ohört/osett. (nej det finns inte fler grader, du måste välja)


5. Har du hittat några missar? Ex. HemmaBio säger att; Det går inte att ställa in… Och sen kommer du på att det går visst ställa in ...

Jag vill helst att ni väntar med diskussionerna till efter den 30/12 (deadline). Vill du bara skicka ett PM går det alldeles utmärkt (kanske bäst om du har mycket negativ kritik)
Glöm mejl, det är en gammal hotmail som av någon anledning sade upp bekantskapen och jag har tyvärr inte brytt mig om att ändra, men skicka ett PM så löser vi det.

Jag vet att tråden kanske mer relaterar till flerkanal, men det är fler läsare och större chans att få fler svar här.

Edited by - lasselite on 2003/12/27 15:44:42

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/12/24 :  10:57:08  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Jag är lite nyfiken på,inom vilket ämne skriver du din C-uppsats, är det en universitetsuppsats?
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/12/24 :  13:49:44  Show Profile Send patrikf a Private Message
Instämmer i undran!
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/12/24 :  21:44:19  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag läser termin fyra av sex på journalistik och multimedia programmet, Södertörns högskola.

Ämnet är journalistik.

Nästa termin, den sista , blir det ett multimediaprojekt och 10 veckor praktik på SVT. Sen är man "färdig" journalist.

Hoppas ni kan svara på frågorna så att jag utifrån mitt material kan föra en intressant slutdiskussion.

God Jul
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/12/25 :  17:55:42  Show Profile Send qsecofr a Private Message
hmm skall du använda hifi forum som källa till en c-uppsats ?

Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/12/25 :  19:20:05  Show Profile Send lasselite a Private Message
Ja, i och med att jag har ett konsumentperspektiv, och vi är konsumenterna, så tror jag att det skall vara möjligt. Sista frågan exempelvis; det är omöjligt för mig att gå ut i butikerna och testa alla funktioner, där behöver jag er hjälp.

Ta det inte så alvarligt, det blir mitt jobb, jag vill bara veta vad ni tycker och inte missa något. Det är lätt att inte se skogen för alla träd, så kom igen nu och svara.

Svaren kommer att användas anonymt.


Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/12/26 :  18:40:54  Show Profile Send lasselite a Private Message
Ett svar, och en som kommer att svara (PM-svar, man tackar).
Kom igen nu, jag vet att ni är fler som läser tidningen. Ni måste inte svara på alla frågorna.

God fortsättning

Edited by - lasselite on 2003/12/26 18:42:04
Go to Top of Page

storyboard
Member

134 Posts

Posted - 2003/12/26 :  18:53:27  Show Profile Send storyboard a Private Message
Ämnet har debatterats mycket på t ex dvdforum.nu. Där borde du kunna hitta material.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/12/26 :  20:56:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Tjabba!
Jag snackade med "Lasselite" på telefonen idag, jag kände att detta kanske var lite i utkanterna av vad vi vill ha på forumet...

Efter vårat lilla telefonsamtal har jag helt ändrat mig, det är ur "kundens perspektiv" som utredningen görs och då är jag med på noterna. Lasselite kommer att använda våra svar för att "ensa sin kompass". Han har gjort själva utvärderingen av tidningen Hemmabio med sina egna värden som måttstock och nu vill han bara kolla att han inte har för "konstiga" värderingar.

Så här kommer min feedback:

Q: 1. Vad är bäst med tidningen? Vad är sämst med tidningen?(projektortester, receivertester, DVD tester, filmrecensioner, hemma hos etc. etc)
A: Tidningen känns inte så konstlad som man ibland kan känna att tidningar är. De hittar inte på "fina ord" utan klarar sig bra med talat språk och de står för det. Strongt tycker jag!

Q:2. Vad tycker du om betygssättningen och hur uppfattar du skalan?
A:Tja, jag tittar mest på Filmrecenssionerna och jag tycker att det är ganska enkelt att förstå betygsskalan. Det är bra att de särskiljer det tekniska i filmen(ljud & Bild kvalitet) från själva tycke/smak om den. Det är ju inte alltid man har samma tycke/smak som en resencent...

Q:3. Finns det något märke som ofta får oförtjänt bra/dålig kritik? Motivera!
A: Tyvärr måste jag passa på denna fråga. Jag läser inte flerkanals-apparatrecensionerna tillräckligt noga, mitt huvudsakliga HiFi-intresse ligger inom två-kanal.

Q:3. Vilket förtroende har du för tidningens tester/utlåtanden? 1-Uselt, 2-dåligt, 3-gott, 4-har köpt testvinnare ohört/osett. (nej det finns inte fler grader, du måste välja)
A: Vad det gäller filmer en 3'a. Apparater måste jag tyvärr passa på, se den tidigare fråga no 3

Q:4. Har du hittat några missar? Ex. HemmaBio säger att; Det går inte att ställa in… Och sen kommer du på att det går visst ställa in ...
A:Får nog tyvärr passa igen vad det gäller apparaterna. Men vad det gäller filmrecensionerna är det synd att de inte skriver hur deras referensanläggningar ser ut där de testar filmerna.


Så där ja, det kanske är till lite hjälp i alla fall?

Lasselite nämnde att hans uppsats skulle vara inne till den 30'e så jag tror att han uppskattar alla svar han får....

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/26 :  21:05:33  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Trevligt med detta klargörande, tror jag lägger ett PM jag också.

mvh

sladd
,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/12/26 :  21:20:43  Show Profile Send lasselite a Private Message
Man tackar Pac

Som sagt så närmar sig deadline, allt för snabbt. Men jag kommer troligen få göra justeringar efter opositionen, så även om det inte blir några större förändringar nu behöver jag alla svar och synpunkter jag kan få.

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/26 :  22:02:55  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag har lite svårt för denna tidning så jag har tänkt passa helt och hållet, men känner ändå att jag måste delge en reflektion.

Testerna på apparaterna känns lättviktiga då vi helt uppenbart har olika ljudideal.
De sysslar med hembio med filmen som utgångspunkt, medan jag är intresserad av vad de kan prestera ur ljudsynpunkt.
Här skiljer sig åsikterna, när de skriver att något låter bra även ur musiksynpunkt så kan jag nästan slå mig i backen på att det inte låter bra, eller så har de bara väldigt lågt ställda krav.

Värsta kritiken mot en processor var att den spelade hifi ur alla kanalerna, underförstått mindre bra till bio med bl.a inte tillräckligt tryck i basen mm.mm..
Den köpte jag, den lät nämligen ypperligt att spela musik på även om den fick sämst kritik för sitt ljud ur deras synpunkt.

Säkert är deras bildtester betydligt bättre, det kan jag inte bedöma.
Ur musikåtergivningssynpunkt finns inte mycket att hämta dock.

Filmtesterna är väl som filmtester mest, man kan tycka att de har rätt eller fel, man kan ju hoppas att de bedömer kvaliteten rätt.

Bravo
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/26 :  22:45:57  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Säkert är deras bildtester betydligt bättre, det kan jag inte bedöma.
Ur musikåtergivningssynpunkt finns inte mycket att hämta dock


Håller med. Bildtesterna är väldigt bra och de jag känner som pysslar med projektorer tycker alla att deras bildtester är alldeles utmärkta. Ljudsidan har dock mycket övrigt att önska.

Mvh,
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/12/28 :  20:55:42  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej lasselite, här kommer mina åsikter.

quote:
1. Vad är bäst med tidningen? Vad är sämst med tidningen? (projektortester, receivertester, DVD tester, filmrecensioner, hemma hos etc. etc)

2. Vad tycker du om betygssättningen och hur uppfattar du skalan?

3. Finns det något märke som ofta får oförtjänt bra/dålig kritik? Motivera!

4. Vilket förtroende har du för tidningens tester/utlåtanden? 1-Uselt, 2-dåligt, 3-gott, 4-har köpt testvinnare ohört/osett. (nej det finns inte fler grader, du måste välja)


5. Har du hittat några missar? Ex. HemmaBio säger att; Det går inte att ställa in… Och sen kommer du på att det går visst ställa in ...



1. Det som är bäst med tidningen är att de testar allt möjligt, från alla märken. Bra blandning helt enkelt.
Det som är sämst, är att de inte tar steget helt ut och talar om när en produkt är mindre bra på något, som tex en Receiver som ligger i mellanklassen prismässigt, får klart godkänt på musikåtergivning dvs 3a när den bör ha en 2a. För att den faktiskt låter dåligt på musik om man jämför med andra i samma prisklass. Men detta fenomen finns i hela Hifi/Hemmbio-tidningsbranchen, lika vanligt internationellt tyvärr. Svaret är nog annonsörer.

2. Betygsättningen är okej.

3. Nja, inget märke direkt som jag kommer på.

4. Som andra här, så är jag lite försiktig när det gäller deras utlåtande när det gäller ljudet på produkter, det stämmer inte så ofta med vad jag själv kommer fram till. Verkar som ljudanalyserna ibland är lite förhastade. Jag skriver det pga att mina personliga ljud intryck på produkter som syster tidningen Hifi&Musik testar nästan alltid stämmer med vad de skriver.
Sen är de ibland lite dåliga på att uttrycka sig på ett bra sätt i texterna när de ska beskriva ljudet på en produkt. Tex skriver man ordet "hårt" fem gånger i en text för att beskriva ljudet på en receiver, och sen ger den en 5a i ljudbetyg på både film och musik, så blir man "lätt" funderad. Här har de mycket att lära sig av systertidningen Hifi&Musik som kan detta mycket bättre.

5. Har ej hittat några missar.

Nu har du fått mina åsikter, lycka till med uppsatsen lasselite!
Mvh fbk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/12/28 :  21:04:54  Show Profile Send lasselite a Private Message
Tack så mycket FBK (BTW, fbk betyder på det säkerhetsföretag jag jobbar extra för låsförbikopplare:)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/12/28 :  21:35:50  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
fbk betyder på det säkerhetsföretag jag jobbar extra för låsförbikopplare:)


Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000