HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Cerwin-Vega!-fans
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Tin Man
Member

99 Posts

Posted - 2003/12/22 :  11:53:56  Show Profile Send Tin Man a Private Message
Hello!Finns det någon mer C-V!-fantast här på forumet,eller är jag den enda partyglada basnarkomanenJag har lite frågor som jag skulle vilja ha svar på

Det skulle vara roligt att få höra lite andra åsikter om andras C-V!-system

/Tin Man

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/12/22 :  11:54:37  Show Profile Send qsecofr a Private Message
HiFi är skilt från CV
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/12/22 :  12:50:16  Show Profile Send Björn N a Private Message
cerwin är hur kul som helst!

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/12/22 :  13:12:43  Show Profile Send patrikf a Private Message
Nådde dom inte sin peak i och med "jordbävningshornen"? Som lanserades i samband med katastrofkalkonen Jordbävningen?!
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/22 :  13:23:03  Show Profile Send henricsson a Private Message
Tycker också CV är ball som tusan även om jag inte skulle orka leva med dem.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/12/22 :  16:12:26  Show Profile Send KennethS a Private Message
Jo,det är kul med en tillverkare som gillar vara lite annorlunda!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/12/22 :  16:36:41  Show Profile Send Amazon a Private Message
Jag är bårde cv fantast och basnarkoman
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/12/22 :  17:24:19  Show Profile Send skalet100 a Private Message
låter inte den gamla AL serien helt OK?? kosta ju en del iaf
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/12/22 :  21:06:04  Show Profile Send Rydberg a Private Message
DC serien lät helt ok för att var cv, vs och de andra kunde krossa glas, huga (AL var nog helt ok också, hade själv DC-10, ganska hifimässig faktiskt)

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/12/22 :  23:42:40  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hade själv AL-1000, men man växer ifrån dessa monster...
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/12/23 :  09:54:35  Show Profile Send Amazon a Private Message
En stor nackdel med Cerwin-vegas högtalare är att lådorna inte riktigt håller måttet. Har själv ett par E-312 och visst blir det fast bas med mitt 218 steg, låter ganska skapligt och man kan spela riktigt högt men lådresonanserna som ibland uppkommer vid högre volymer är inte alltid så trevliga. I och med AL serien så har dom dock kommit en bra bit på vägen. Själv så gillar jag deras stroker element väldigt mycket. Trevliga basar som tål nästan hur mycket effekt som helst. Låter ganska ok också om man kör dom i bra lådor med mycket effekt bakom. Kan däremot tänka mig att inte alla uppskattar ljudet för det är lite speciellt. Ganska hårt ljud eller vad man ska säga. Lågt går dom i alla fall och effekt tål dom om man kör dom i lagom stor låda med rätt avstämningsfrekvens.
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/12/23 :  12:55:27  Show Profile Send jonsson a Private Message
Min bror har länge varit ägare till ett par AT-100. Hifi är det inte men vilka jä**a kickar(dubbeltydigt) man kan få av dessa speakers!!! En sådan snärtbas!!!! som de har med vissa låtar har jag inte ens upplevt i potenta ljudbilar.. Som sagt tidigare; skitkul å lyssna HÖGT på men inte till vardags, och inte hemma hos mig..

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/23 :  15:30:06  Show Profile Send henricsson a Private Message
Rock 'n roll med shyhöga mekaniska Q-värden!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2003/12/23 :  16:02:52  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
jag har ett par AT-40 som jag bytat upphängingarna på basarna hade först tänkt sälja dem eftersom jag fick dem defekta men efter lite lyssnande så bestämda jag mig för att behålla dem och renoverade basarna nu vill jag inte göra mig av med dem, brukar ta fram dem när jag har folk hemma, fester eller när jag helt enkelt känner för att ösa på. Hur roliga högtalare som helst!!
Go to Top of Page

Tin Man
Member

99 Posts

Posted - 2003/12/24 :  19:30:50  Show Profile Send Tin Man a Private Message
Ah,trevligt att hitta så många Cerwin-Vega!fantaster

Är det någon här förresten som har provat den nya V-serien



/Tin Man
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/12/25 :  11:25:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kickar med CV har väl alla haft ?? Mina var på mitten av 80talet då dom var väldigt vanliga på Disco runt om i landet.

På den tiden som GLOTTA tog in dom (var väl Glotta) så var det rejäla Amerikanskt byggda monster som såldes.

Men sedan hände nått

Men man kan få en liten aning om hur det var på den gamla goda tiden om man lyssnar på deras dyrare modeller. Jag kan inte benämningen på dom men dom där gråa lådorna menar jag , dom kostade runt 10k har jag för mig.

Nån som vet om Hifiklubben tar in deras horn om man ber dom ??

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/12/25 :  11:55:48  Show Profile Send Amazon a Private Message
Vad var det som hände? Man får ju vad man betalar för, sen ska man inte glömma bort att cerwin vegas produkter är mycket billigare i usa. Dom gråa lådorna är det AL serien du menar?



Hifiklubben tar inte in annat än det som finns i deras sortiment, finns dock andra distributörer i sverige.

http://www.showlighters.se/webshop/bcerwin.htm
http://www.amega.net/Cerwin/home_cerwin-vega.htm

Cv säljer fortfarande en hel del fina hornbasar som dessa tex:

http://www.cerwinvega.com/products/professional/t36-750.html

108 dB känslighet och 136 dB Max SPL är inte o leka med

Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/25 :  12:15:17  Show Profile Send DIYamps a Private Message
kostigt namn på högtalare tycker jag
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/12/25 :  12:16:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Vad var det som hände?


Jag vet inte om dom gick i konken eller om dom var på väg för helt plötsligt försvann alla "roliga" modeller. Byggkvallisorten sjönk rejält etc etc.
Jag vill INTE snacka skit om CV o jag har inte en susning om hur dom är idag men i början på 90 talet så var det under all kritik.
Ta tex AT serien , i början så satt det inte ens filter på basen i den lilla modellen. På AT-100 ska lådvolymen vara hälften mot vad själva lådan är. Det fixade man med att lägga in en fiber matta mitt i lådan. Den låg lös vilandes mot en stagning !.

Men som du säger man får vad man betalar för. O visst bygger dom horn än Det skulle va nått att bygga hembio med

Ha det bäst
Johan

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/12/25 :  12:59:56  Show Profile Send Amazon a Private Message
Cerwinvega har gjort både bra och mindre bra serier men ser man till priset i USA så har dom nog alltid varit prisvärda. Dc serien var det inget större fel på, inte AL serien heller. Sen så tillverkar dom ju mer än hemmahögtalare. Stroker basarna är ganska trevliga även v-max serien. Sen så gör dom ju som sagt fina horn. Synd att de ska va så stor prisskillnad mellan Sverige och USA bara. För o ta ett exempel så kostar en Stroker18 10995:- i Sverige. Samma bas kostar runt $400 = 2900SEK i USA.

http://www.amega.net/Cerwin/prislistor.htm
http://www.globalsupersale.com/inc/pdetail?v=1&pid=3835

Cerwin-Vega V-12F kostar 5996SEK i sverige men i usa så kostar dom inte riktigt lika mycket

http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=47&product=V12F

http://www.sjgreatdeals.com/v12f.html
http://www.audioreview.com/Main,Speaker/Cerwin%20Vega,V-12F/PRD_171639_1594crx.aspx

$150 motsvarar ju en tusenlapp ungefär. Kanske är en högtalare dom syftar på? Hursomhelst så är prisskillnaden enormt stor.
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/12/27 :  19:02:49  Show Profile Send skalet100 a Private Message
om nu cerwin tillverkade schysstare serier förr (al & dc som nämnts)
varför fortsätter dom och utvecklar dom , är det inte meningen att man ska förbättra sig med nya serier är det bara jag som tycker dom nya VS är gräsligt fula ??

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/12/27 :  19:23:41  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Har du kul med Cerwin Vega, så ska du inte skämmas över det.
Högtalarna passar väl helt enkelt bra till den musik du spelar.
Kvalitén på en musikanläggning mäts bäst med en klocka.
Ju fler timmar per dygn den går, desto bättre är den.
Glöm alla andra mätinstrument. Dom är inte relevanta.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/12/27 :  19:35:39  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
På 60- och 70-talet så tillverkade CV brutalt bra högtalare som t ex användes i många biografer. Deras stora hornsystem från den tiden låter faktiskt väldigt bra även med dagens mått mätt. Nu pratar vi dock PA-prylar och inte hifi ...

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/12/27 :  20:19:51  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag hade ett par av de första Cervin för hemmabruk inköpta 80 minns inte beteckningen men 15 tummare satt i. Dom spelade bra använde dom i över 10 år. De första skall tydligen vara det bästa Cervin. Dom spelade lika bra som en kompis JBL också dom med 15 tum i botten. Vi hade samma elektronik Nad stärkare och Denon cd. Men när jag bytte till Snell E3 förstod jag att tiden kommit ifatt Heffaklumparna.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/12/27 :  20:19:57  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag hade ett par av de första Cervin för hemmabruk inköpta 80 minns inte beteckningen men 15 tummare satt i. Dom spelade bra använde dom i över 10 år. De första skall tydligen vara det bästa Cervin. Dom spelade lika bra som en kompis JBL också dom med 15 tum i botten. Vi hade samma elektronik Nad stärkare och Denon cd. Men när jag bytte till Snell E3 förstod jag att tiden kommit ifatt Heffaklumparna.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/12/27 :  23:48:14  Show Profile Send Amazon a Private Message
Jo den nya v serien är ganska plastig men E serien finns också, dom ser ju lite bättre ut iaf. AL serien var väl helt enkelt för dyr att tillverka och sålde inte tillräckligt bra.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000