HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Soundcare Superspikes- vilket lyft!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2003/12/23 :  15:45:35  Show Profile Send pewe a Private Message
Monterade Soundcare Superspikes på mina golvare. Jag är lyrisk! De funkar suveränt, kunde aldrig i livet tro att de skulle göra sån skillnad. Har ni inte provat så går ni verkligen miste om något!

God Jul!

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/12/23 :  15:53:01  Show Profile Send Amund a Private Message
Alltid kul när man hittar ett billigt tweak som lyfter! Grattis!

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/12/23 :  16:21:56  Show Profile Send rowa a Private Message
Vad är det för golvare du har monterat dem på?

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/23 :  20:00:49  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
kul! Jag har funderar på att testa själv! Vet du om de fungerar bra på högtalare som inte väger så mycket Mina väger endast 16 kg/st.

Mvh,
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2003/12/23 :  21:19:28  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Superspikes fungerade även verkligt bra med mina 90+ kg högtalare, trots att även tillverkaren ställde sig skeptisk till spikarnas effekt på högtalarens ljud.......

Mycket prisvärd förbättring med andra ord.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2003/12/23 :  23:08:39  Show Profile Send jos a Private Message
Fast jag blir alltid skeptisk när någon med under 10 poster slänger in nåt i den här stilen...
Go to Top of Page

Robert
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/12/23 :  23:42:36  Show Profile Send Robert a Private Message
Roligt att höra att flera på forumet har fått lyft med Soundcare.
Jag tar en vända till stan nästa år...hm...och köper ett par jag oxå.


under 10 poster....jo man har ju inga när man börjar skriva på forumet...

God Jul!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/12/23 :  23:46:53  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag har superspikes, kan inte påstår att jag hörde någon större skillnad. Fick sedan förklarat för mig att detta var det sämsta jag kunde ha under mina högtalare. Har ingen uppfattning om detta då jag ej testat den lösning som förespråkades.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/12/23 :  23:49:17  Show Profile Send sampix a Private Message
mangew>
utan han förespråkade förmodligen sd-fötter inte sant?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

silvestro
Member

122 Posts

Posted - 2003/12/23 :  23:55:37  Show Profile Send silvestro a Private Message
Att man har ingenting att tillföra för att man har bara 9 poster- underligt. Jag undrar om en sån som Ken Ishiwata skulle skriva sitt första inlääg här på forumet skulle få samma bemötande!!!!!!!!!!!!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/12/24 :  00:01:03  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Sampix - BINGO!


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/12/24 :  00:36:43  Show Profile Send sampix a Private Message
silvestro>
Man måste ha minst 100 posts för att få kritisera en senior member
Nää, allvarligt talat,.. jag vet inte, men jag förmodar att han menar är att många driver med folk om tweaks & kablar. Lite hetsk stämning ibland

mangew>
yeha! Den som har det bästa mätbara systemet när han dör vinner

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/12/24 :  00:56:45  Show Profile Send Amund a Private Message
jos:

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/24 :  02:51:41  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Fast jag blir alltid skeptisk när någon med under 10 poster slänger in nåt i den här stilen...

Jos,
om jag med 1886 poster säger att han har rätt och jag håller med om att det är ett billigt tweak för att förbättra anläggningen.
Väger det tyngre då?

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/24 :  05:53:47  Show Profile Send Bravo a Private Message
Och jag med, låt se, det blir det väl 3340 inlägg nu också hävdar samma sak, att det blir en förbättring allså, känns det bra då?

Jag har vid flera tillfällen beskrivit vilken förbättring jag fick genom att byta orginalspikarna på mina SF Grand Piano till Soundcares Superspikes.
Förbättringen var så stor att jag har hävdat att Superspikarna nog är det mest prisvärda förbättring man kan göra.
Däremot bör man nog tänka på vilket underlag man har under spikarna, jag hade stenplattor, det kan ju låta annorlunda om du har vinyl- eller trä- golv direkt under spikarna.

Bravo
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2003/12/24 :  08:26:04  Show Profile Send jos a Private Message
Silvestro:

quote:
Att man har ingenting att tillföra för att man har bara 9 poster- underligt


Är det så du tolkar mitt inlägg? Det var absolut inte vad jag menade. Jag tror man kan ha hur mycket som helst att tillföra.

Tror bara att det är hälsosamt att vara lite skeptisk när superlativen haglar såsom: "Jag är lyrisk! De funkar suveränt, kunde aldrig i livet tro att de skulle göra sån skillnad. Har ni inte provat så går ni verkligen miste om något!".

Jorma:

Ja, det skulle väga LITE tyngre eftersom jag har läst en del av dina inlägg tidigare och kan bedöma din seriositet efter dessa. Men som sagt, en direkt uppmaning att springa och inhandla dessa spikes, som jag uppfattar att ovanstående inlägg är, blir i alla fall jag lite misstänksam emot.

Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/12/25 :  11:14:41  Show Profile Send poman a Private Message
Hej pewe!

Visst blev det bättre framför allt strammades basen bättre upp jämnfört mott vanliga spikés och bättre ljudbild sen är dom smidiga
att ha efter som man inte behöver vara orolig att få golvet fördärvat.


Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/12/25 :  11:15:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
För att hoppa på det tråden handlade om från början så håller jag helt klart med att Soundcare är bra.

MEN

Efter EARs o min Roadtripp så stod det ganska klart ART eller BDR är ljusår bättre. Nu pratar man om helt andra prisklasser men jag vet vad nästa inköp blir iaf

Ha det bäst
Johan

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/12/25 :  11:26:21  Show Profile Send Poe a Private Message
quote:
Fast jag blir alltid skeptisk när någon med under 10 poster slänger in nåt i den här stilen...


..det är ju det som är finessen med ett forum. Alla får chansen att ge sina kommentarer.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/12/25 :  11:36:40  Show Profile Send poman a Private Message
Hej och god fortsättning på julen Johan O alla andra med!

Har också funderingar att skaffa något sådant som du skriver om.
Vad gör det mest nytta är det basen som strammas upp mer eller vad
tycker du blir bättre jämnfört mott då SoundCare tro


Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/25 :  11:39:44  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Akta de enfaldiga dikena nu pojkar, antingen eller, svart eller vitt...

Spikes eller kuddar avgörs i varje enskilt fall enligt mitt privata huvud. Hifi är svårare än att hävda en bestämd lösning i alla omgivningar. Båda har låtit bra hemma hos mig i olika system.

Sedan har vi avdelningen slamkrypare. Vad var det man hörde egentligen?

Om Pewe hade ett par traditionella 3-vägs golvare som stod platt på golvet kunde han lagt 4 vinkorkar, 3 dosor snus eller 8 små glaskatter under. Allt hade fått ljudet att bli bättre. Det hänger ofta på att få upp lådorna från golvet några cm. SD-fötter hade gjort samma underverk såklart.

Nästa steg:

Utvärdera just dessa två tweak (kuddar eller soundcare) i just den aktuella anläggningen i just det aktuella rummet. Sedan vet man.

I fallet med Sonus Faber kan det vara så att Soundcare spikesen var bättre än original. Jag tvivlar inte alls på det. Men det kan också vara så att soundcare spikesen lyfte högtalarna 1 ynka eller kanske 2 ynka cm högre än originalspikesen. Och då blir det ibland bättre, speciellt på en högtalare som Grand Piano som har en varm och trevlig bas som försöker gå så djupt som möjligt med relativt små element. (obsobs, ingen kritik mot SF) I många rum blir det lite mycket och ett lyft aldrig så litet hörs direkt med större klarhet och frihet i mellanregistret.

Med BDR, som jag själv köpt ett gäng för himska slantar, får man vara medveten om att ljudlyftet man hör kanske härrör från att dessa skickar upp högtalarna ännu högre än original spikes, SD-fötter samt soundcare....

Alla tunga seriösa system är noggrant justerade på en halv cm när när det gäller höjd över golvet. Det har en avgörande inverkan på den totala återgivningskvaliteten. Amati Homage, Audio Physic Avanti3, Watt/Puppy, B&W 802 N, lika viktigt för allihop.

Hitta alltså höjden först. Jämför olika konstruktionslösningar sedan.

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/25 :  11:41:49  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

OT:

jag har ansökt om medlemsskap på faktiskt.se

tror ni de släpper in mig?

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/12/25 :  12:06:04  Show Profile Send poman a Private Message
Hej på dej sladd!

Tycker du jag är en slamkrypare som frågar Johan hrmm
Men visst det ligger kanske nåt i det du skriver om men slamskrypare
var inte snällt skrivit.


Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/25 :  12:24:30  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Va, nej vänta nu??

Det var inte någon person som var slamkrypare. Det var en situation, dvs man tror att soundcare har gjort ett bra tweak-jobb (eller SD eller BDR...) och den största nyttan kunde gjorts av nästan vad som helst. Bara högtalarna kom upp några cm.

Ursäkta om jag var otydlig.

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/12/25 :  12:27:02  Show Profile Send Poe a Private Message
Om pewe nu tyckte att soundcare superspikes var kanon så är det väl bara bra. Jag säger bara grattis pewe!
Om nu nån springer och handlar dessa enbart baserad på denna tråd så låt dem göra det då. (Jag är övertygad om att det finns flera trådar där motsatsen hävdas)
F.ö har de flesta av oss har varken tid eller möjlighet att göra all världens utvärderingar på varenda litet tweak.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/12/25 :  12:28:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Vad gör det mest nytta är det basen som strammas upp mer eller vad
tycker du blir bättre jämnfört mott då SoundCare tro


Det första jag märkte var att dom skiljer av högtalarna från rummet på ett otroligt sätt. Du vet när man spelar musik med hög energi i basen. Soffan rumlar med ibland , man känner musiken i fötterna via golvet. Det är ganska mysigt.

Men när man sätter ART eller BDR så separerar dom högtalarna på ett helt annat vis än Soundcare. Hemma hos Neodynium kunde man förnimma en känsla i fötterna , stolen vibrerade knappt alls Hemma hos Jorma blev det nästan löjligt , orgel musik på hög volym o rummet var helt stilla !! O dom frekvenserna som musiken spelade på var nere i källaren ! Man kan säga att jag blev mer än imponerad

Att höra dessa låga toner utan att allt runt om skakar var en ganska konstig upplevelse. Först så saknar man nåt sen hör man helt plötsligt vilken energi där är , en knuff i bröstkorgen är vad man kan säga.

Hur det sen är i övriga register vill jag inte uttala mig om för det får testas här hemma först. jag är såld iaf

SLADD

Dom får skylla sig själva i så fall , risken är väl att du blir bannad efter första messet

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000