HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behöver lite hjälp att hitta en billig förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sir_lotto
Member

89 Posts

Posted - 2003/12/23 :  03:41:02  Show Profile Send sir_lotto a Private Message
Hejsan, tänkte bara säga att jag är ganska ny i hifi världen och här på forumet också innan jag skriver något dumt .
Så nu till frågan: Jag undrar om ni hifi-proffs kan ge mig lite hjälp angående förstärkar köp. Jag är ute efter en förstärkare som har ett rent ljud och gärna dynamisk bas, men har dock en ganska låg budget att röra mig på runt 3500kr. Märken/modeller jag har kolla in lite är Rotel RA-931 mkII , Cambridge A500 och Rega Brio 2000. Vilken av dessa låter "bäst" för musik grenenen RockPop/Rock å lite bara lite soul också Någon som kan rekomendera några andra alternativ för min lilla budget?

Tack på förhand
Mvh/sir_Lotto

We live in an age when pizza gets to your home before the police

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/12/23 :  04:00:13  Show Profile Send Ayn a Private Message
De jag kommer att tänka på spontant är nog just Regan och Harman/Kardon HK-670. Regan är det mycket "boogie-faktor" på, man kan väl diskutera hur 'rent' det är, men svänger gör det

H/K:n har vunnit alla möjliga tester och spelar ganska mörkt men kontrollerat. Värt en lyssning.

Är det bara nytt som gäller eller kan du tänka dig begagnat också? För om du kan göra det finns det ganska mycket mer kul att titta på för samma pengar...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

sir_lotto
Member

89 Posts

Posted - 2003/12/23 :  06:39:40  Show Profile Send sir_lotto a Private Message
Jag är lite skraj att köpa begagnat, man vet ju inte va man får . Jag har kollat runt lite och det verkar finnas en hel del begagnat i den prisklassen, nackdelen är att jag vet inte vad som är bra och vilka priser som är vettiga [:(.] H/K vill jag dock inte ha, sålde just min H/K för att prova något annat märke. Kan kanske tillägga att det var en AVR-500 modell med ett par år på nacken, men troligen låter H/K-670 kanske bättre? Vad eller vilka märken ska man kolla på begagnad marknaden i 3500 kronors klassen?

Mvh/sir_lotto

We live in an age when pizza gets to your home before the police

Edited by - sir_lotto on 2003/12/23 06:42:59
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/12/23 :  06:53:28  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jovisst, det är sant att det ligger lite större ansvar på köparen att ha koll då man köper beggat

Jag har inte hört AVR-500, så kan inte uttala mig om hur HK-670 står sig mot den tyvärr.

Kom på en till som är värd att titta på, NAD C320BEE. Smått klassisk...

Vad du kan få för 3500 begagnat, jadu Jag själv äger en Linn Majik som jag är mycket nöjd med, den brukar gå att få tag på för runt 4k.
Sen finns det Audio Analogue Puccini...lite mjukare och 'gosigare' ljud som vissa kanske trivs med
Eller Rotel RA-1070/1060...etc etc...det är svårt att dra upp alla, finns en hel del. Lär komma fler och ha åsikter också misstänker jag, när folk börjar vakna...

Till syvene och sist är det viktigaste att du lyssnar själv och bestämmer dig för vad du tycker. Det skiljer mycket från person till person vad man tycker är bra eller inte, så ta tipsen för just vad de är...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/23 :  09:30:03  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle nog rekommendera Regan, dessa har alltid haft ett trevligt, varmt "engelskt" ljud..
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/24 :  07:33:25  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det bästa är nog att du lyssnar runt lite först så du får klart för dig vad du gillar.
Man kan ju vända på det också och fråga vad det var du inte gillade med din förra stärkare?

Välkommen till Forumet förresten!

Bravo
Go to Top of Page

sir_lotto
Member

89 Posts

Posted - 2003/12/25 :  02:49:43  Show Profile Send sir_lotto a Private Message
Tackar Bravo :) Jag tyckte den va lite klen, kanske lite svag i mellanregister. Tror dock att min gamla cd har ett finger med i leken också. Det tråkiga här i Norrland att det inte finns så många välsorterade hifi butiker. Men jag tror att det blir cambridge A500 som jag bi-ampar med ett P500. Billigt å förhoppningsvis bra :D

Tack alla andra som har hjälpt mig
Mvh/ Sir_lotto

We live in an age when pizza gets to your home before the police
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/25 :  04:03:34  Show Profile Send Bravo a Private Message
Lycka till, jag kan nog tänka mig att Regan passat bra också.
Faktiskt tror jag att en beg. H/K 670m ändå skulle kunna passa dina syften.
Tråkigt att du har så få möjligheter att lyssna.

Bravo
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/12/25 :  11:55:26  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Jag skulle definitivt satsa på NAD 320BEE. För 3500kr kan du inte få en bättre stärkare. Den är flerfaldig testvinnare i olika Hifimagasin.
Go to Top of Page

hydra-g
Member

57 Posts

Posted - 2003/12/25 :  12:24:55  Show Profile Send hydra-g a Private Message
HK 670 får du för 3490 hos netonnet, frakten går på tvåhundra ungefär. Nu vet jag inte om det är någon större skillnad på den du hade och 670:n. Netonnet har bra priser. Vissa prylar vill man ju provlyssna på och då är det bättre med den lokala handlaren.

Berra
Go to Top of Page

sir_lotto
Member

89 Posts

Posted - 2003/12/25 :  15:43:05  Show Profile Send sir_lotto a Private Message
HK 670 får du för 3490 hos netonnet, f*n det va ju billigt. Det finns t.o.m en lokal affär som säljer H/K. Får väl krypa mig ner å lyssna på den . Som sagt skulle det vara kul å få lyssna på NAD 320BEE också.

Mvh/Sir_lotto

We live in an age when pizza gets to your home before the police

Edited by - sir_lotto on 2003/12/25 15:46:54
Go to Top of Page

LieS
Member

72 Posts

Posted - 2003/12/26 :  21:02:27  Show Profile Send LieS a Private Message
320bee kan upplevas aningens mörk, något jag tyckte iaf. Arcam a65+ är lite dyrare, men leta bland engelska nätbutiker, så kan du fynda bland nya eller demoex.
Go to Top of Page

sir_lotto
Member

89 Posts

Posted - 2003/12/27 :  02:37:02  Show Profile Send sir_lotto a Private Message
Hur mycket brukar frakten vara på om man beställer från UK?

We live in an age when pizza gets to your home before the police
Go to Top of Page

LieS
Member

72 Posts

Posted - 2003/12/27 :  09:46:57  Show Profile Send LieS a Private Message
gå in på www.audiovisiononline.co.uk och kolla, de har ett betalningssystem där du kan ställa in att du är från sverige och se frakten. ett par golvare gick på så lite som £30 i frakt. deras momssystem är dock inte helt korrekt på den sidan, så det priset får du räkna ut manuellt. dra av deras VAT (17,5% tror jag) från totala priset (som jag tror står inc VAT), och lägg till vår (25%) så blir det rätt.

jag hörde dock nyligen oroande besked från en som hade handlat därifrån och nästan blivit "blåst" på 7000 kr, men jag vet inte om det var medvetet från deras sida eller nåt som kom bort.
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/27 :  13:20:06  Show Profile Send thompa a Private Message
Jag skulle slå ett slag för Nad'den

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22
Go to Top of Page

sir_lotto
Member

89 Posts

Posted - 2003/12/27 :  17:34:49  Show Profile Send sir_lotto a Private Message
LieS låter lite oroväckande det där i slutet [:/] thompa många tycker visst att NAD är trevligt, så man skulle kanske ta sig än närmaere titt. Jo en sak tii hur vida är Marantz PM4200 jämnfört mot NAD osv. Har alrig lyssnat på det märket heller.

Mvh/sir_lotto

We live in an age when pizza gets to your home before the police
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/12/27 :  17:39:43  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Varför inte kolla in den digitala Panasonicen som finns under en tråd här. Enligt de som hört denna ska den vara något i hästväg för pengarna, kostar iofs lite drygt din angivna budget (4500:-) men är den så bra som det sägs kanske det är värt att skrapa fram en tusing till.

Tråden ang. denna:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23139

Den har fått så mycket bra omdömen att jag själv är lite sugen att testa den och ha den i mitt reserv system, kanske till och med är bättre än mitt orginal?!


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2003/12/27 17:40:35
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/12/27 :  21:38:17  Show Profile Send Jonas a Private Message
Såg en Roksan Caspian här på säljes forumet för 4500:- ett rent kap om du frågar mig. Kan helt klart vara värt att vänta tills du sparat ihop en tusenlapp extra alltså.

Lycka till!

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2003/12/28 :  11:44:31  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Köp Panasonicen!!!!!
Den ligger lite över din budget men sparkar rumpan av det mesta.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000