HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra B&W / Rotel kombination?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Twincam
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/12/22 :  13:26:12  Show Profile Send Twincam a Private Message
Halloj
Är på väg att köpa mig ett nytt riktigt bra system för både musik samt hemmabio, kanske med lite tyngdpunkt på hur det låter i tvåkanal . Förutom det självklara att prylarna skall låta bra så vill jag även ha ett snyggt system som kan passera WAF (WifeAcceptanceFactor) testet om ni förstår vad jag menar...
Nåväl, följande system är aktuellt just nu:
Högtalare fram: B&W Nautilus 804
Högtalare bak: B&W Nautilus 805
Center: B&W Nautilus HTM2 (“liggande 805”)
Sub: B&W ASW700
Försteg: Rotel RSP-1098
Slutsteg Rotel RMB-1075
Tillsvidare tänker jag behålla min nuvarande Sony high-end DVD spelare. Eventuellt så bytts för/slutsteget ut mot en Rotels receiver RSX-1065, av både budget och utrymmesskäl...detta system spräcker ju rejält min “ursprungliga” budget...någon som känner igen sig?

Mottager tacksamt kommentarer på detta system av Forumets kunniga deltagare.

De funderingar jag.. öh.. vi.. har f.n är mycket på vilken färg högtalarna skall ha, ljus körsbär eller svart... Någon som har någon bra bild på svarta 804:or/805:or stående i ett rum? På B&Ws site hittar jag tyvärr inga bra bilder.
Sen har jag funderat lite att även ta Nautilus subben ASW800, men dels är den lite större än 700:an (vilket inte är helt oviktigt) dels tror jag 700:an “räcker” och att det är bättre att lägga pengarna (plus lite till förståss) på komb. 1089/1075 jmfrt med recievern 1065.
Jag oxå läst att några tycker att 804:orna inte har 100% optimalt klangmatchning med centern HTM2!? Kan det verkligen vara så dåligt är min fråga. Ingen försäljare hos vare sig HiFi klubben eller de butiker utomlands jag besökt har sagt att detta skulle ge en dålig matchning. Jag förstår att centern HTM1 (”liggande 804”) givetvis är en bättre och kraftigare högtalare i jämförelse men den är helt utesluten för min del, av utrymmeskrav.
Sen är jag även på jakt efter något snyggt AV rack att härbärgera dessa prylar i, gärna något i metall/glas typ Soundstyles produkter. Någon som vet några bra alternativ?

Stort tack på förhand,
mvh

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/12/22 :  17:52:38  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Verkar som att du får ihop ett kanonsystem här. Apropå att ha en centerhögtalare ovanpå tv:n så kan det medföra att tvchassiet spelar med vid låga frekvenser och då är rekommendationen att du skaffar mjuka kuddar att ställa centern på mellan tv och centerhögtalare.

Apropå passande bänk så har min far byggt en mycket snygg bänk till min plasmatv där centern sitter ovanför bilden.Planerar att skaffa en digitalkamera nu i mellandagarna och då kan jag visa bild på hur det ser ut om intresse finns. MvhKristofer
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2003/12/22 :  22:18:07  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Angående färgen Svart faner brukar så bedrövlig och lite billigt ut, det ser lite mer exklusivt ut i ngt trä typ körsbär. Jag har aldrig sett en svart högtalare som varit snygg.
Hint! tänk på begagnat marknaden, det är inte många nuförtiden som vill ha svart faner, så högtalaren blir mindre värd den dag du säljer den.

God Jul, och åter till glöggen:-)
Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2003/12/22 :  22:24:45  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Btw, finns B&W i något mörkare träslag ? som alternativ till svart, men allt sånt beror ju på vad man har för möbler, skall man matcha färgmässigt eller ha något annat som kontrast B&W är ju såpass snygga så att man kan ha dem framme på golvet.

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/12/22 :  22:39:02  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Bilder:





HTM1 men ändå



I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/12/22 :  23:24:38  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Måste även säga att det verkar var ett MYCKET vettigt system du tänkt köpa, dock skulle jag köpt den stora centern och haft den på det matchande stativet framför TV:n.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/12/23 :  00:31:14  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Systemet låter nog vettigt men jag skulle aldrig köpa det i svart träslag jag är så less på allt det svarta samt att allt damm syns extra bra.
Lycka till
Mvh
Go to Top of Page

J
Starting Member

43 Posts

Posted - 2003/12/23 :  08:15:27  Show Profile Send J a Private Message
Nautilus serien förtjänar mycket bättre elektronik än Rotel, i mina öron iallafall. Antar att man måste börja någonstans dock...det finns ju som du säger något som heter budget. Vad avser högtalarna, så är N804 är ett kap och resten av B&W grejerna är inte fy skam de heller!

Nautilusarna finns ju i tre träslag, varav svart är tråkigt, "lila" är mycket snyggt, men snyggast ät nog det ljusa träslaget som blir härligt konjaks "orange" (inte riktigt orange men du förstår säkert, finns ett bra namn för den färgen som jag inte kommer på just nu) med tiden!
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2003/12/23 :  08:26:05  Show Profile Send goldfish a Private Message
"J"

Nu är det ju så att B&W har valt att samarbeta med Rotel eftersom dem ingår i samma koncern.
Så jag misstänker att B&W inte tycker att Rotel´s elektronik skäms för sig i samspel med B&W

Att du sedan tycker så är en annan sak

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------

Edited by - goldfish on 2003/12/23 08:34:36
Go to Top of Page

J
Starting Member

43 Posts

Posted - 2003/12/23 :  10:09:55  Show Profile Send J a Private Message
"Goldfish" så du tror att B&W skulle rekommendera att man kör Rotel till Nautilus (snäckan). Resonemanget haltar, det spelar mindre roll med koncerner hit och dit, det viktiga är kvaliteten - sen misstänker jag att B&W konsekvent vägrar att rekommendera förstärkare och dyl...

Dessutom har jag för mig att dom (officiellt) körde Electrocompaniet, Classé eller nåt sånt när dom utvecklade nuvarande Nautilus serien och dessa låter inte precis som Rotel...

Jag skall erkänna att jag bara lyssnat seriöst på 400-watts monstret (RB-1090?) och det lät allt annat än bra...i mina öron, över ML högtalare och i jämförelse med ett slutsteg runt 12. Kan ha berott på synergieffekter osv. Ljudet lät mekaniskt via Rotel.
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/12/23 :  10:40:16  Show Profile Send dali a Private Message
J,

Som du själv påpekar så är det mycket som påverkar ljudet. Jag säger inte att Rotel är världsbäst, men jag tror det är svårt att hitta bättre prylar för samma pengar - i alla fall i hembiosammanhang.

Om tyngdpunkten ligger på tvåkanal så kan man i stället för RSP1098 + RMB1075 (ca 37 kkr + 16 kkr) köpa ett RSP1066, en Advantage Thor och ett Primare A30.3 (ca 18 kkr + 20 kkr + 13 kkr). Då får man bättre prylar i tvåkanal utan att hembioljudet blir så värst mycket sämre. RSP1066 är förvisso MYCKET billigare än RSP1098 men i sammanhanget är det tillräckligt bra. Nackdelen är givetvis att man får fler prylar att hålla reda på. Rotel har dessutom ett gott kvalitetsrykte, jag vet inte hur bra Advantage och Primare är.

Såg förresten att xlfidelity.se säljer RSP1066 demoex för ca 14 kkr, http://www.xlfidelity.se/annons/20031212.pdf

Jag har läst lite omdömen om RSP1098, den är förvisso en bra produkt, men i de prisklasserna finns det hårdare motstånd och den är inte lika klockren som RSP1066 är i sin prisklass.

Ska man köpa ett RSP1066 så är det två saker man ska tänka på;

- Försök få tag i en senare tillverkad modell, då de har höjt bandbredden för videoväxlaren från ca 10 MHz till ca 200 MHz. Det har betydelse om man ska växla HDTV eller progressiva signaler genom försteget, annars spelar det ingen roll. Såvitt jag vet så har alla RSP1066 med en firmware i 2.x-serien den uppdaterade videoväxlaren. Har den firmware i 1.x-serien så är det den gamla. Det går att uppgradera en 1.x till 2.x, men det kostar pengar och kräver inskick för montering av nya kretsar.

- Be att den uppdateras till senaste firmware innan leverans. Det finns många fixar och förbättringar som man får gratis om firmwaren uppdateras. Man kan göra det själv men det krävs en PC och en egentillverkad kabel.

Jag kör själv RSP1066 och är mycket nöjd. När den kom (nästan två år sedan) var den en pris- och prestandabomb, den håller fortfarande flaggan högt. I den prisklassen finns få jämbördiga motståndare.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/12/23 :  11:08:18  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Jag skall erkänna att jag bara lyssnat seriöst på 400-watts monstret (RB-1090?) och det lät allt annat än bra...i mina öron, över ML högtalare och i jämförelse med ett slutsteg runt 12. Kan ha berott på synergieffekter osv. Ljudet lät mekaniskt via Rotel
J> Konstigt att du tyckte 1090 stegt var dåligt, det har testat väldigt bra i LTS:s F/E test och även i Stereophile är det klass B rankat har jag för mig, dvs två goda omdömmen. Jag har själva bara som hastigast lyssnat på steget och då var det inte 804:orna så jag kan inte säga nått själv, blev bara förvånad att du tyckte det lät så bedrövligt.

Jag har själv ett par 804:or och kör med Gryphon förstärkare(callisto), det funkar kanon ihop.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/23 :  11:13:51  Show Profile Send Sanoj a Private Message
"..Konstigt att du tyckte 1090 stegt var dåligt, det har testat väldigt bra i LTS:s F/E test och även i Stereophile är det klass B rankat har jag för mig, dvs två goda omdömmen "

Var hittar du 2...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/12/23 :  11:27:49  Show Profile Send Rydberg a Private Message
He he, men F/E-testen är ju faktikst inte så dumma om man vill ha hifiapparater i sin anläggning, dock har själv valt ett annat spår

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/12/23 11:29:37
Go to Top of Page

J
Starting Member

43 Posts

Posted - 2003/12/23 :  11:56:19  Show Profile Send J a Private Message
Oj då, nu får man försvara sina åsikter .

"Dali" - mycket möjligt att dom gör mycket bra prylar för pengarna vad gäller hemmabio, har ingen koll alls på hemmabioprylar förutom att några jag känner verkar tycka Yamaha är bra i budget-/mellanklasssegmentet. Sen var uppställningen sådär under min lyssning (klantig butik), men faktum kvarstår att den i mina och min kompis (som spelar riktiga/akustiska instrument) öron lät, tja inte direkt som man hade önskat sig... sen behöver inte detta betyda något för nån annan än just oss.

"Rydberg" - jag litar inte speciellt mycket på tester av något slag mer än som vägledning. Min stereo skall tillfredsställa mig och inte en testpanel av människor med tvivelaktig lojalitet... Dina Gryphon produkter tror jag är med vad som krävs för att N804 skall visa vad dom går för. Rotelsteget hade sina fördelar, såsom baskontroll och kraft. Det andra steget flåsade nog efter andan... men lät ändå bättre.

Sedan är det ju så att ibland har man inte råd att köpa allt från början. Jag säger inte att ljudet kommer att bli dåligt, utan vill mest varna twincam för att köpa denna kombo ohört... nautilus:ara är MYCKET avslöjande. Om man inte har råd att gå hela vägen så tror jag att man blir lyckligare i längden med ett steg som döljer sina brister (och tyvärr en del annat också ) än med ett som försöker förmedla allt men kommer till korta (Rotel)... men detta skiljer nog från person till person Jag känner bara mig själv.

Misstänker att Twincam borde ägna mer tid åt att kolla kringutrustningsalternativ än att oroa sig för klangmatchningen HTM2/N804, men detta är en REN gissning! Visst är det värt en del huvudbry att fundera över klangmatchingen mellan dessa högtalare, men detta (kära ) besväret är troligen sekundärt i betydelse till val av kringutrustning.

Spara pengarna på centern och byt upp kringutrustningen Har någon mer insatt person en åsikt om detta?
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/12/23 :  12:03:37  Show Profile Send Rydberg a Private Message
J> Ok Nej jag brukar inte heller lita på tester men just Stereophile brukar vara de mest trovärdiga tycker jag.

Hade lite samma problem med 804:orna, de behöver som sagt fin elektronik för att blomma ut, gärna fel sida 50000 strecket för en 2-kanalare.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

J
Starting Member

43 Posts

Posted - 2003/12/23 :  13:42:53  Show Profile Send J a Private Message
Rydberg - Då är fullständigt överens! Både vad gäller stereophile och om hur kräsna/bra 804:orna är.

I det här fallet ställer jag mig dock lite skeptisk till Stereophile, men vem vet kanske jag ändrar mig (inte så troligt) om jag hör Roteln under andra omständigheter...

Har inte så stor koll på Stereophiles klass system. En bra tanke, men inte så super alla gånger, tex kan väl en högtalare (även om den är "bäst i världen") inte få A-ranking om den "bara" går till ner till 21hz?

Vad är kraven för att bli klass B?
Go to Top of Page

Twincam
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/12/23 :  13:55:29  Show Profile Send Twincam a Private Message
Halloj
Stort tack för alla synpunkter,
puh ja, det här är inte lätt...
Angående elektroniken:
Jag har provlyssnat Rotel RSP-1098 samt den kraftigaste 5-kanalaren (1095?) tillsammans med B&W 704/705 hos en handlare i Tyskland, och det lät mycket bra. Har även lyssnat på 703:orna, som väl är "mer" snarlika 804:orna och även det låter mycket bra. Nautilus 804 har jag bara lyssnat på hos Hi-Fi klubben tillsammans med NAD Silverline. Handlaren i Tyskland rekommenderar mycket hellre Rotel jämfört med mina "ursprungsalternativ" Denon 3803/AVC-11 / 1 eller Yamaha AZ1 / 2.
Han menar att till och med receivern RSX-1065 inte skall ha några som helst problem att driva dom något krävande 804:orna, och kombinationen RSP-1098/RMB-1075 är ju ännnu kraftfullare och ger bättre ljud. Nåja smärtgränsen är redan nådd så mer än vad komb. 1098/1075 kostar kan jag inte lägga ut. Och visst, för att "spara pengar" har jag även funderat på kombinationen 1066/1075, i stort sett samma pengar som receivern RSX-1065.
Men visst, det behöver inte vara Rotel. Dock gillar jag designen, och hört att dom lirar bra ihop med B&W!?
Min tanke är att allt skall rymmas i ett snyggt A/V rack där oxå nuvarande 32-tums TVn skall stå. Jag har tänkt att så småningom, om något år eller så byta ut TVn mot en Plasma eller LCD. Precis som Whiskyman skriver (skicka gärna en bild på racket förresten) så skall centern stå på TVn eller ev. på en lite hylla. HTM1 blir tyvärr alldeles för klumpig, och att ställa den på golvet framför blir heller inte bra då den då skulle skymma elektroniken. Av utrymmesskäl går oxå separata system för 2-kanal bort.
Stort tack för bilderna på dom svarta 804:orna. Helt ärligt så tycker jag att om man "bara" tittar på högtalarna så är dom allra snyggast i ljus körsbär. Ser lite mer exklusivt ut tror jag. Och ser ännu bättre ut jmft med svart om man kör utan galler (något min sambo dock inte tycker är snyggt) inbillar jag mig.Problemet är att mycket av möblerna i vardagsrummet (där detta skall stå) är i ek, så ev. är svart ett mer "neutralt" alternativ. Dock är jag rädd att det kan se för mörkt och murrigt ut!? Det svarta träslaget (ask?) verkar inte vara lika "slätt" som körsbär? På Hi-fi klubben har dom nämnt att dom har haft kunder som låtit "måla om" (?) sina Nautulisar för att bättre matcha övrigt inredning. Verkar lite överkurs kanske, men att det stämmer bra ihop med befintlig inredning är ett ...ööh.. krav från min sambo.... Nautilushögtalarna är för övrigt dom ända "riktiga" högtalarna som hon tycker är snygga, annars är det bara B&O som blivit "godkända" hittills..

mvh & tillönskan till alla om en riktigt god jul.
Go to Top of Page

triDave
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/01/03 :  13:24:35  Show Profile  Visit triDave's Homepage Send triDave a Private Message
Hej,

Min första post på forumet, så jag tänkte att jag skulle återanvända en tråd då den nästan handlar om samma sak.

Jag har rotel-elektronik(verkar ju nästan vara en svordom på detta forum) rsp-1066/rmb-1075. Jag letar febrilt efter nya högtalare, vilket behövs! Var runt och lyssnade igår på: kappa 600, MA 20 Gold, Kef XQ5, Audiovector(lyssnat på sedan tidigare) m3 avantgarde, JmLab Electra 926 samt BW 703.

Kappa 600 och Kef XQ5 kördes med samma elektronik som jag har, båda lät mycket bra, men kappa 600 får jag nog problem att placera då de har basreflexporten bak och sidmonterad bas... Kef XQ5 lät väldigt bra, men blev lite tveksam då de inte har några högtalare som jag kan väggmontera. Dessutom blir de lite dyra...

JM-lab 926 kördes på elektronik på över 150.000kr och de lät hur illa som helst, var inte imponerad. Väldigt ljusa samt dålig ljudbild, fast det beroendde nog på att lyssningsrummet var iofs dåligt planerat... Undrar hur de då skulle låta med rotel???

MA 20 Gold lyssnade jag på ett bra tag, i en stökig lokal, men de lät hyfsade, tycke mycket om klang/värmen ifrån dem.

Tillsist så lyssnade jag då på B&W 703:or, vilka var hur bra som helst enligt mig! Reptilsnabb bas, enormt bra stereo-perspektiv, trodde centern var inkopplad! Detaljrik! Kanske lite ljusa, mycket litet iså fall. Problemet och frågorna som jag har är att säljaren trodde att jag skulle behöva mycket starkare stärkare än min rmb-1075. Störde mig lite på att han vägrade att dema dem på Classé CAP-101 som stog i samma rack. Han menade att de var alldeles för svaga för att köra 703:orna. Vilket gör mig lite fundersam då det står på deras hemsida(hifiklubben) att denna förstärkare kan driva Nautilus 805/804. 804:orna måste ju vara mer svårdrivna än 703:orna tycker man ju, jag vet att känsligheten säger lite, men den är ju ändå högre på 703:orna. Kändes som om han verkligen ville sälja på mig ett nytt slutsteg.

Det som han istället använde att driva dem med var nad silverline något på 2*200. Tyckte det lät kanon. Jag vet att man inte kan avgöra slutsteget genom att läsa på watten, men tror ni att jag klarar mig med min rmb-1075, är smått osugen på att köpa ett till slutsteg i dagsläget. Isåfall skall jag släpa hem dem för en provlyssning.

Mvh Dave



Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/01/03 :  13:44:52  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Till båda surrouundspekulanter, med den föreslagna högtalarvalet blir det en mycket bra förutsättnign för bra musikåtergivning och min ringa erfarnehet om bioljud säger att då duger det till det också. Rotel blir säkert bra, men skippa Nad om möjligt till sammans med dessa skönheter. Angående fanérval, satsa på någon annan än black ash. Det känns mer rätt i tiden samt precis som nämnts ger mindre murrig effekt i rummet. Själv har jag ett par gamla jättestoora B6W, vilka nästan måste vara svarta för att inte dominera rummet totalt. LO WAF...
Go to Top of Page

Twincam
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/01/03 :  17:38:19  Show Profile Send Twincam a Private Message
Valet Svart eller "ljus" körsbär är inte lätt. Om grejorna inte skulle stå i vardagsrummet utan i ett separat rum istället hade valet varit mycket mycket enklare.... Eller om jag vore singel

Nu kanske någon tycker att detta är som att jämföra äpplen med päron, men är det någon som har några kommentarer/synpunketer på för/slutstegskombinationen Rotel 1098/1075 jmfrt med Denons nya integrerade värsting AVC-A1SRA?
Har tyvärr inte lyssnat på vare sig den eller föregångaren A1SR.

mvh

Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/01/04 :  12:27:36  Show Profile Send Bubben a Private Message
Varför inte titta på den "mörka" träfärgen, röd körsbär. Jag har den i samråd med sambon (de bestämmer mycket de små liven).
Jag har hört problemet med klangmatchningen 804/HTM2. Men det är inget man tänker på när man ser på film, därimot så hörs det vid testtoner. Felet är att HTM2 är byggd som en 805, och att 805 och 804 inte låter identskt är väl ingen som tvivlar på.
Ska man gå blint på pappret så ser ju inte kubmätningen till rotel för kul ut, eftersom nautilus är nere vid 3 Ohm och vänder. Sillnaden mellan 804 och 703 är större än man tror. Likhetern med CDM9 och 804 var större. 703 har samma mellanregister som CM6, om jag har förstått det rätt.
Rotels försteg verkar ju mycket prisvärt dock. Jag har faktiskt aldrig hört någon av rotelstegen så jag kan inte uttala mig om hur de låter tillsammans med B&W. Ska man tala om olika märken som är sammanfösade av diverse agenter så brukar ju B&W i Sverige spelas på Classé. Jag har dock aldrig hört en Classé/B&W-kombo låta engagerande, så det beror nog inte på om det matchar...ekonomiska beslut kanske...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Twincam
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/01/04 :  16:13:57  Show Profile Send Twincam a Private Message
Bubben,

har du några bra bilder på högtalarna i röd körsbär?
Sen måste jag ärligt erkänna att jag med mina amatörmässiga kunskaper inte hänger med angående ditt resonemang angående "kubmätning"(vad är det?) och Rotel samt även jämförelsen med 703.

Jag står sen och väger om jag skall köpa prylarna hos Hi-Fi klubben på export (jag bor i Schweiz) eller över i Tyskland (där Rotel och B&W säljs i samma butik). I de förstnämda fallet kanske med Denon elektronik, dock har jag fått rekommndationen av en av säljarna att välja Thule, skall låta bättre i tvåkanal. Classé blir tyvärr klart mycket dyrare jämfört med övriga alternativ.

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/01/04 :  17:22:14  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Twincam.Tack vare att jag nyligen fått skaffat en digitalkamera så kan jag skicka en bild på hur det ser ut.Svaret om vad kubmätningär är, är att det är en graf som visar hur pass bra förstärkaren klarar att lämna uppgiven effekt under varierande impedanser. För att göra en lång beskrivning kort. MvhKristofer
Go to Top of Page

triDave
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/01/05 :  00:59:12  Show Profile  Visit triDave's Homepage Send triDave a Private Message
>>Sillnaden mellan 804 och 703 är större än man tror. Likhetern med CDM9 och 804 var större. 703 har samma mellanregister som CM6, om jag har förstått det rätt.>>

Förlåt att jag ställer denna fråga, men vill ändå vara säker. Du menar alltså att 703:orn är mer lättdriven än 804:orn, eftersom de har likheter med CM6 som är lättdriven jämfört med 804?

Tror jag får kånka med mig mitt rmb-1075 slutsteg helt enkelt hifiklubben och lyssna. Äger dock ingen bil så det blir problematiskt att frakta hem högtalarna för att sedan frakta dit lånehögtalarna och för att tillsist frakta hem dem man väljer ... suck :)

Dave
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/01/05 :  10:00:44  Show Profile Send gromit a Private Message
Både Rotel RB-1090 och den mindre "brodern" RB-1080 är mycket högt ansedda av Stereophile och båda ligger på deras lista över recommended components. RB-1090 ligger i klass B och RB-1080 i klass C, om jag inte minns fel. Jag har dock inte lyssnat något särskilt på stegen..

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000